Wednesday, April 18, 2012

Wajarkah guru memakai selipar semasa mengajar ?

GURU DIKELIRU WNABWZ

SAYA merupakan guru perempuan yang mengajar di salah sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Saya adalah guru baru ditempatkan di sekolah, saya agak keliru dengan suasana pemakaian guru wanita di sekolah ini.

Ini kerana, tidak ada seorang pun yang boleh saya jadikan contoh dalam pemakaian kasut dan stoking. Kami semasa belajar di IPG diajar untuk berpakaian dengan penuh etika sebagai seorang guru. Kami dilatih untuk menjadi contoh kepada orang lain termasuk juga kepada murid.

Apa yang berlaku di sekolah ini adalah sebaliknya, daripada pihak pentadbir iaitu guru besar hanya memakai kasut tanpa bersarung kaki sehingga ke pihak guru-guru sekalian hanya memakai selipar apabila ke sekolah. Sudah menjadi kebiasaan bagi mereka apabila melakukan apa saja aktiviti sekolah hanya berselipar termasuk semasa mengajar di dalam kelas. Tidak dinafikan, selipar yang mereka pakai penuh dengan gaya dan jenama.

Namun begitu, apabila saya selak surat pekeliling akan hal ini, saya agak terkejut apabila saya merujuk kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/1985 mengenai Peraturan Pakaian Guru Perempuan menyebutkan guru perempuan boleh memakai selipar, cerpu atau yang sejenis dengannya yang mempunyai bentuk yang sesuai boleh dipakai dengan pakaian yang ditetapkan.

Mohon penjelasan pihak berwajib terutamanya Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia.

Utusan Malaysia Online: 17 April 2012

1 comment: