Monday, April 23, 2012

Tanggungjawab semua


KUALA LUMPUR: Pihak sekolah tidak wajar diletakkan sebagai institusi yang bersalah dan gagal membentuk peribadi pelajar, sekiranya terdapat kumpulan kecil golongan remaja itu terbabit kegiatan jenayah sama ada yang ringan mahupun serius.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, pihak sekolah sentiasa berusaha melakukan yang terbaik dan guru dilatih dengan sempurna untuk mendidik pelajar menjadi generasi berguna pada masa depan.

“Namun, bukan tanggungjawab kami sepenuhnya untuk memastikan pelajar dalam keadaan baik, sebaliknya ia tanggungjawab semua pihak terutama ibu dibantu masyarakat keliling untuk membentuk mereka ini, halang mereka daripada terjebak dengan perkara tidak elok,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro, kelmarin, mengenai remaja berusia 14 tahun yang masih bersekolah, namun cekap melakukan jenayah pecah rumah bersendirian dan disyaki terbabit dalam sekurang-kurangnya 10 kes membabitkan kerugian ribuan ringgit.


 

No comments:

Post a Comment