Wednesday, April 11, 2012

Penilaian integriti pendidik berterusan



KUALA LUMPUR: Penilaian tahap integriti guru dan warga pendidik perlu dilaksanakan dari semasa ke semasa supaya kefahaman serta kesedaran kepentingan nilai mulia dalam perkhidmatan pendidikan dapat dipertingkatkan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penilaian itu turut akan membantu Kementerian Pelajaran mengenal pasti aspek yang boleh dilakukan penambahbaikan.

“Usaha ini perlu dilaksanakan untuk menyebar luas maklumat berkaitan amalan dan budaya integriti warga pendidik supaya tahap kefahaman serta kesedaran mengenai kepentingannya dapat dipertingkatkan,” katanya dalam ucapan perasmian penutup Pertandingan Pidato Integriti Antara Institut Pendidikan Guru, Piala Menteri Pelajaran 2012, di sini, semalam.


Hadir sama, Ketua Setiausaha Negara merangkap Pengerusi Institut Integriti Malaysia (IIM), Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud dan Presiden IIM, Datuk Dr Mohd Tap Salleh.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, proses pemantapan integriti memerlukan pembabitan dan usaha bersungguh-sungguh semua peringkat pengurusan pendidikan.


“Justeru, strategi dan pelan tindakan berfokus diharap dapat dilaksanakan secara kolektif untuk memastikan tahap integriti warga pendidik sentiasa tinggi.


“Saya yakin kerjasama pintar sedia terjalin antara Institut Pendidikan Guru dan IIM dikembangkan lagi untuk menyemarakkan amalan serta budaya integriti di kalangan warga pendidik di negara kita,” katanya.

Beliau berkata, krisis ekonomi di Barat dan kemunculan kembali pemikiran menekankan kepentingan amalan nilai moral dan etika dalam masyarakat menjadi peringatan semua pihak tidak sekali-kali mengabaikan fungsi asas pendidikan.


Sumber : Harian Metro Online,11 Apr 2012

 

No comments:

Post a Comment