Tuesday, April 24, 2012

7,975 lepasan PJJ OUM tunggu lantikan

Begitulah angka terbaharu yang dimaklumkan oleh Bahagian Pengurusan Pengurusan Sumber Manusia (BPSM) dalam suratnya bertarikh 5 April 2012 kepada NUTP bagi menjelaskan dakwaan NUTP yang mengatakan 14,000 orang belum dilantik. Pada pandangan kami kedua-dua pihak mengemukan pandangan yang betul pada persepsi dan kefahaman mereka.

BPSM menyenaraikan 7,975 lepasan PJJ OUM yang diperakukan untuk tawaran ialah mereka yang melepasi temuduga oleh SPP. NUTP barangkali melihat dari segi jumlah guru dari pelbagai program PJJ termasuk program pengsiswazahan Guru Besar. Apabila proses perlantikan ke DG41 bagi PPLD tersangkut dengan jumlah yang ramai dan melibatkan tempoh masa yang lama ialah sesuatu yang pelik dan tidak pernah berlaku dalam sejarah. Apalagi berlaku dalam masa dan ketika yang salah. Ianya berlaku dalam pelaksanaan dasar menuju negara maju untuk menjadikan Sekolah Menengah 100% guru berijazah dan 50% Sekolah Rendah sebagai guru berijazah. Ianya berlaku dalam kepesatan pertumbuhan pendidikan sepanjang hayat. Ianya berlaku dalam pekikan dan laungan tranformasi besar-besaran kerajaan. Ianya berlaku dalam situasi kerajaan bukan tidak ada wang serta slogan "rakyat didahulukan".

Sepatutnya isu ini bukan menelan bulan untuk diselesaikan  kalaulah hanya 7,978 sehingga perlu kepada "naik taraf" jawatan sedangkan SPA boleh mengeluarkan 7,000 jawatan baru dengan pantas dan serta merta selepas pembatalan SBPA. Secara logiknya kos dan masa "naik taraf" dan "buat baru" yang "naik taraf" lebih cepat dan mudah kerana tidak perlu menunggu kelulusan dari pelbagai pihak. Cukup upgred apa yang ada tanpa perlu merombak apa-apa struktur asas. Tidak tahulah pula "naik taraf" ke DG41 ini memerlukan modifikasi yang rumit hingga perlu melukis plan baru dan seumpamanya.

Kita sangat berharap agar SPP dan KPM menyegerakan pelantikan mereka yang telah diperakukan ini (telah lulus temuduga) kerana kami sendiri telah muak mendengar rungutan dan luahan ahli. Lagipun pelantikan ini akan memberi keyakinan kepada ribuan guru PPLD yang sedang belajar atau dah lulus PJJ bahawa mereka mempunyai peluang dan keupayaan menikmati status dan gaji sebagai guru siswazah.

Kami percaya berasaskan surat BPSM kepada NUTP proses perlantikan kembali mengikut laluan asal yang diuruskan SPP. Cuma kami agak keliru dan terkilan jika istilah 'naik taraf' yang dimaksudkan merujuk kepada kekosongan "perjawatan" DG41 yang ada kerana sesungguhnya KPM sepatutnya lebih maklum setiap guru yang sambung belajar mendapat kelulusan KPM dan bidaan perjawatan berdasarkan keperluan dan realiti yang ada diurus oleh mereka sepenuhnya. Apapun kita sangat yakin KPM di bawah pimpinan YAB Timbalan Perdana Menteri pasti tahu bagaimana menyelesaikan isu ini dengan bijaksana. Kita tunggu.
 Sumber

135 ulasan:

Anonymous said...

bilalah surat perlantikan itu dikeluarkan...kawan2 yang lain sudah dapat...

Anonymous said...

Mereka selesaikan yang IPTA dulu. Minta2 lepas ni kita pulak

Anonymous said...

kami dah lama memohon di spp untuk temuduga.tapi sehingga kini belum dipanggi untuk temuduga,Bagaimana dengan nasib kami.

mohdroslan said...

Knpa kpm berdolak dalik dlm hal/isu pelantikan kami pjj/oum?? walhal objektif sbnr program ini utk menaik taraf pro pguruan ke thp standard dunia atau "world class" di mana 90% sm dan 50% guru2 sk mempunyai ijazah. Ijazah sinonim dgn status guru berijazah iaitu DG41, tetapi knpa di Msia guru berijazah tidak dilantikkan ke gred yg setimpal dgn kedudukan mrka? Siapa yg memberi kelulusan sambung bljr dulu? KPM bukan? Siapa yg buat tawaran? KPM bukan? Apa tujuan ini semua? Ilmu? btl, sya 60% setuju, smbg study utk ilmu utk profsion guru dan keptg negara..tetapi mcm mana penat lelah, selama 4 thn, bersengkang mata, abis duit ringgit, hutang keliling pinggang gara2 kos study..ada yg drive tiap2 mnggu smpai 6 jam..minyak tak kira ke? kpm tanggung kos dulu, perlu dibyr jugak..kos2 yg lain yg mcm mana? ada yg bercerai berai krna pasangan tak fhm gaya hidup siswazah ni, smpai tak layan anak bini/suami..krna nak kejar CGPA yg baik atau lulus sem supaya tak kantoi..mcm mana? sapa nak bela nasib kami?

Tintaku said...

Dah temuduga, dah lulus temuduga tapi surat tawaran yang ditunggu tak kunjung tiba.

Tintaku said...

Dah temuduga, dah lulus temuduga tapi surat tawaran yang ditunggu tak kunjung tiba.

zamri/ suatu catatan said...

hahahaha,, sknya dgr rintihan guru-guru, dah bertahun lulus, msh jd cigu cabuk, nutp sebut 14000 tu yang dah grad campur yang dah temuduga, kpm sebut 7000 yang dah temuduga, nutp salah kpm pun salah, tu cerita tahun lepas, sekali grad 7000, 4 kali grad 28000 dah ni, sekarang oum dah grad sampi khot last kot, maknanya tunggu pru 14 ke pru 15 ke br lah nak lantik kot, nak buat camna, dah nasib kita, suara lebih-lebih kena buang keja, tak pun kena lontar ke hujung dunia tu, sapa yang buat kat kita , guru-guru juga, last sekali ketawa je la mengenang nasib diri yang tah bila kan merasa dg 41 n.....huahuahau

Anonymous said...

kita tukar kerajaan baru tau

Anonymous said...

kpm macam yoyo

Anonymous said...

budak ipg dah lama bergaji dg41
omputeh(guru pembantu bi)dah mengajor
cikgu lama, jadi tunggul buruk je la

Anonymous said...

tiba2 je jawatan dg 41 takde kosong.
camno buleh jadi lagu tu????????

Anonymous said...

nutp @ kppk......
kata pembela guru no 1 kat malaysia...
tapi?@#$%^&*

Anonymous said...

kalau dah tau takde kosong, jangan suruh guru2 berkenaan SAMBUNG belajor

Anonymous said...

NAK JAGA GURU2 BARU YANG MUDA2 JE?
YANG LAMA PERLU DIABAIKAN?

Anonymous said...

SURAT 1 DARI KPM KATA, SBB SISTEM TGH DI BAIKI.
SURAT 2 DATANG, JAWATAN DG 41 DAH TAK KOSONG.
LEPAS NI ADA SURAT 3, KOT....TUNGGUUUUUUUUUU

Anonymous said...

kat TV kata program pensiswazahan ambilan kedua 2012 sedang dibuka. utk apa? bukankah kata tiada kekosongan jawatan, buat apa nak suruh guru study kalau tak dapat nak lantik mereka?

Anonymous said...

khakkkk....ptuiiiiiii.....

Anonymous said...

Kohort 3 dah genap setahun konvo... SPP masih menyepikan diri...

Anonymous said...

kohort 1 lagi la lama berkonvo, dah pun temuduga tp hingga hari ini tak da khabar berita...ramai rakan2 yg sdg belajar berkira2 dah nak berhenti saja... nak tunggu lantikan sempat pencen dulu...

Anonymous said...

Tak yah belajar la. Berhenti mengharap kpd yg bahlul.

Anonymous said...

Lembab bangat

Anonymous said...

Rasa2nya semasa kohort 1 temuduga, 'letter head' SPP dah kehabisan stok. Mesin pencetak di kilang yang membuat letter head tu pulak rosak. Terpaksa la order mesin baru dari eropah. Semasa dalam perjalanan membawa mesin tersebut, musim salji telah tiba maka kapal tersebut tak dapat meneruskan perjalanannya. Selepas musim salji berakhir, kapal itu meneruskan perjalanannya semula. Malang tidak berbau, kapal tersebut pula mengalami kerosakan enjin dan terpaksa digantikan dengan enjin yang baharu. Masalah timbul lagi apabila kapal yang membawa enjin kapal yang rosak tadi mengalami masalah yang serupa dengan kapal yang pertama tadi. Oleh itu terpaksalah ditunggu beberapa kali musim salji yang akan datang. Begitulah gamaknya alkisahnya...

Anonymous said...

Menunggu lantikan dg41 bagai menanti buah yang tak jatuh...ada di kalangan yang sambung belajar dah pun meninggal dunia....dulu sebab sbpa...kemudian kelulusan jpa...bila dah diluluskan...dengar cerita lantikan yang akan diberi mengikut tahunterkini dan semasa...apa jadi yang dah lama ditemuduga dan lulus,,,kenapa tak nak bagi gaji dan back dated?

Anonymous said...

kalau dapat lantikan sekarang... adakah dapat gaji backdated? Oum badge kita saja menghadapi masalah perlantikan. Kalau taada duit jangan suruh belajar.lepas pensen baru dapat lantikan!!!!
Penat belajar oun dan penat menunggu surat lantikan. Rintihan kita tak didengarkah oleh menteri pelajaran.

Anonymous said...

tunggu dan terus menunggu........... bila lagi nak lantik weiiii

Anonymous said...

kerajaan mcm x de duit je ckp ada duit tranformasi sana sini...hampas rupanya

Anonymous said...

Inilah yang dikatakan sebagai kegagalan menyelesaikan masalah....

Anonymous said...

dulu kerajaan cakap macam2 bila nak suruh cikgu-cikgi yg dah tua kerepot belajar kononnya jd guru berijazah n dapat la pakai topi kapal layar. bila dah berlambak yg keluar kerajaan cakap macam2 bila tak dpat nak lantik. hampeh...

Anonymous said...

kerajan lembat,tak da duit kot

Anonymous said...

Kerajaan sekarang memang bangang, sama seperti bangangnya pemimpin tertingginya. Dulu suruh belajar. Guru belajar sampai nak mampuih, last-last tak dilantik. Bebal punya SPP - alasan yagn diberi, budak PRA sekolah pun tak leh terima. Tak apa beb, PRU 13 sudah hampir, kita tukar je kerajaan yang bangang ni. Slogan bukan main, dihambur ke seluruh pelosok negara, masalah kecil sebegini pun tak dpt nak selesaikan. Sudahlah SPP, MOE dan barua-barua yang duduk kat sana. Berhentilah dari pegang jawatan, kalau tak dpt nak selesaikan masalah.

Anonymous said...

Dalam paper baru-baru ni, statement drpd timb menteri pelajaran mengatakan lepasan PJJ akan dilantik dalam masa terdekat. Terdekat tu bila...? Maybe selepas PRU 14 kot (2017). Biasalah janji orang tengah nazak, macam-macamlah.
Tak apa kawan-kawan, kita tunggu pakatan rakyat ambilalih Putrajaya, insya allah, kita semua akan dilantik oleh pakaran rakyat nanti.

Anonymous said...

Bagi saya inilah gunanya wakil rakyat. Apa kata setiap individu yang terlibat luahkan kepada wakil rakyat masing-masing. Tidak kira wakil rakyat dari bn atau pakatan. Berkemungkinan persoalan ini boleh dibincangkan dalam parlimen. Rasa-rasa bila dipolitikkan baru ada perubahan.

Anonymous said...

WOW

Anonymous said...

hamba lama doh tak percaya kat KPM...cakap aje berapi untuk kecemerlangan pendidikan negara..hamba guru bm dah lama kecewa kerana ketidakadilan kerajaan dalam bab pppsmi...sekarang isu lantikan dg 41....hamba dah nekad sambung belajar sampai phd...selamat tinggal kpm...ada menteri lambat macam kura-kura kerana mereka bukan asal guru..sama yang duduk kat kementerian.. mereka tu ptd..ngarut je

Anonymous said...

Wakil rakyatpun tak bole harap,asyik jaga poket takut koyak.Apa alasan tak ada kosong.PJJ OUM hanya up grade je.masih di tempat asal...palui punya kerajaan.

Anonymous said...

Ha...ha...ha.. itu le kerajaan kita sekarang, projek diutamakan - fulus didahulukaaaaaaaan...

Hidup YAB Menteri Pelajaran!!!!!!!!!!
Hidup YB Timb Menteri Pelajaran !!!!!!!!!!
Hidup YBHG Ketua Pengarah Pelajaran!!!!!!!!

Anonymous said...

kita kena beritahu datuk sri najib perkara ini,baru pihak yang berkenaan panas punggung.siapa yang ada laman web datuk sri najib hantarlah rintihan kita ini

Anonymous said...

Bagaimana dengan yang belum dipanggil untuk temuduga? Kan ada yang telah mengajar lebih drpd 20 tahun! Kenapa tidak boleh dilantik terus tanpa temuduga? Fresh graduate more experience? Adakah borang & dokumen yang kita isi dalam bulan Mac masih diambil kira ?

Anonymous said...

kalau tak mampu dan tak ada duit nak lantik guru lepasan pjj tak payahlah nak mensiswazahkan guru=guru spm ni. muak dengan kerenah KPM.gunakan
duit itu utk menyenangkan koloni sendiri.

untung said...

Aslmlkm,slm sejahtera dan salam kesabaran :-)
Cg cg semua saya hbis belajar sept 2008.konvo nov 2009.interview sept 2010 tp x blh attend sbb bersalin.diinterview smula mei 2011.sekarang masih menanti tp x perlulah keluarkan kata2 yg x mencerminkan guru yg berilmiah.sabar yea. . Saya nak masa belajar ayah meninggal,tekanan dr bos,mak saya patah tgn wakil negeri ke kbgsaan 6x,johan sekali,jd ju kbgsaan,jurukuiz kbgsaan. . .Tp xde ape2 tahniah xde tq pun xde skalipun dr GB sndiri. . .SABAR YA. . .KITAKAN CG :-)

untung said...

Aslmlkm,slm sejahtera dan salam kesabaran :-)
Cg cg semua saya hbis belajar sept 2008.konvo nov 2009.interview sept 2010 tp x blh attend sbb bersalin.diinterview smula mei 2011.sekarang masih menanti tp x perlulah keluarkan kata2 yg x mencerminkan guru yg berilmiah.sabar yea. . Saya nak masa belajar ayah meninggal,tekanan dr bos,mak saya patah tgn wakil negeri ke kbgsaan 6x,johan sekali,jd ju kbgsaan,jurukuiz kbgsaan. . .Tp xde ape2 tahniah xde tq pun xde skalipun dr GB sndiri. . .SABAR YA. . .KITAKAN CG :-)

Anonymous said...

lantikan dg41, disuruh tunggu. Tapi pinjaman pendidikan disuruh bayar... Dahlah tak dilantik,gaji dipotong pula....

Anonymous said...

HUTANG DAH BAYAR... GAJI DG41 TAK DPT LAGI..
KANTOI BETUL!!!!!!

Anonymous said...

geram betul....1malaysia...janji ditepati,....mana diaa x lantik2 lagi niii....

Anonymous said...

pasal tu la kekadang 'speak without fear' kahkahkah...

Anonymous said...

mmmm...sabar la kot

Anonymous said...

sabar ajelah. sempena bulan ramadan ni kita pakat2 berdoa dan semb hajat agar terbuka pintu hati kpm nak lantik kita ke dg41111111111. yang telah lama ditunggu-tungguuuuuuuuuuuuuuuuu

Anonymous said...

sabar, spp dah dapat waran dari kpm,guru pjj yg telah lulus temuduga akan dilantik tahun ini. (seorang pegawai perempuan di bhgian perkhidmatan spp menjawab soalan saya melalui telephone pada 11.45am 23.7.2012)

Anonymous said...

benar ke?

Anonymous said...

untuk dapat jawapan 1st hand, phone to spp bhgn perkhidmat tanya.

Anonymous said...

Macamana kohort 3 yg belum ditemuduga...? Nga nga lagi la nampaknya... Kadang2 kelakor juga tengok kerja buat golongan 'cerdik pandai' KPM & SPP ni...

thaya said...

Bagaimana pula dengan lulusan pjj yang dah mohon temuduga di spp yang belum dipanggil temuduga

Anonymous said...

Harap Menteri Pelajaran mencapurkan tangan menyelesaikan masalah Pelantikan Guru Besar PKPGB2 yang telah tamat pengajian pada Sept 2010 dan lulus temuduga dan diperakukan untuk lantikan tetap pada awal tahun 2011. Macammana kedudukan Guru-Guru Besar kump kami ini pula pada Sept 2013 apabila memenuhi syarat lantikan secara automitik ke GD44 . Mohon SPP/JPA mempercepatkan proses pelantikan sekaligus meredakan perasaan tidak puashati di adalam kalngan guru bsear PKPGB dan mengembalikan keyakinan semua terhadap jentera pentadbiran kerajaan. Kata itu kota, teriam kasih byk atas jasa baik pihak atasan !!!

Anonymous said...

NUTP buat apa? Inilah masanya kami bail guru-guru PJJ, OUM dsbnya dan GuruGuru Besar PKPGB yang perlukan khidmat dan sokongan kamu ! Jangan beri alasan atau cuba menyebelahi KPM/SPP/JPA, bukankah kebajikan dan kepentingan ahli adalah ajenda utama perjuangan NUTP selama ini. Suarakan seara lantang,berikan desakan sewajarnya ! Tunjukkan GAH NUTP sepertimana ditunjukkan dalam mengadu GB/JPN, jangan jadi pengecut dalam hal ini , okkkkkkkkkk!

Unknown said...

saya amat kecewa dan terkilan juga dengan penangguhan perlantikan PJJ OUM kohort 1 @ 2 yang belum dilantik oleh SPP tetapi telah lulus temuduga sehingga ada rakan saya telah tamat belajar dan belum dilantik tetapi telah meninggal dunia baru2 ini, kecewanya saya terhadap SPP Dan KPM

Anonymous said...

dengar kata ada dah dilantik yang terkini oum kohort satu bermula 1 ogos 2012...masalanya ada dikalangan mereka jiran saya....sudah dilantik 2 tahun lepas....sebelum beku....tapi yang sama kohort dilantik ogos tahun ini.....hilang seniority weiii....apa punya sistemm laa....ijazah sama ...ngaji sama...lantik lain lain...sian merekaa..ingata ada tunggakan..tapi hampehhh...aku..belum temuduga langsungg...tapi kira ok laa..aku sebab baru konvo november tahun lepass/....kawan yang lain tuu...huhuu....go grenn wehh..

Anonymous said...

Aku terima nasihat SPP..apapun aku dah dapat insyaallah amin...tapi sakit gak hati ini...Senarai Aduan
Jawapan

Assalamualaikum w.b.t.

Encik ,

Terlebih dahulu, pihak kami mengucapkan terima kasih kepada tuan atas kesudian menggunakan sistem iTanya@SPP dan semoga tuan serta keluarga sentiasa berada dalam rahmat Allah s.w.t.

2. Diharapkan agar ilmu/ijazah yang tuan perolehi dapat tuan gunakan untuk kebaikan pelajar-pelajar tuan demi kemajuan agama, bangsa dan negara. Semoga ilmu/ijazah tersebut mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t. Diharapkan juga agar keikhlasan dan pengorbanan tuan sebagai seorang pendidik dalam menuntut ilmu/berkhidmat tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran/balasan akan mendapat pahala yang besar daripada Allah s.w.t.

3. Sila rujuk kembali kepada surat kelulusan permohonan tuan untuk mengikuti kursus secara Pengajian Jarak Jauh (PJJ)/Sambilan yang dikeluarkan oleh Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang ada menyatakan seperti berikut:

"Tuan/Puan diingatkan bahawa Kerajaan Malaysia TIDAK MENJANJIKAN sebarang jawatan yang lebih tinggi atau sebarang jawatan yang lain setelah tuan/puan memperolehi Ijazah daripada kursus tersebut."

4. Untuk makluman tuan, pihak kami kini sedang menguruskan pelantikan ke jawatan tetap sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) yang memperoleh Ijazah Sarjana Muda secara PJJ/Sambilan dan yang telah berjaya dalam urusan temu duga setelah mendapat kelulusan/pengesahan perjawatan PPPS Gred DG41 dari KPM selaku Ketua Perkhidmatan.

5. Harap tuan dapat bersabar kerana sabar itu separuh daripada iman dan mempunyai sifat sabar adalah penting dalam diri/jiwa seseorang pendidik yang menjalankan tugas yang mulia dan diredhai oleh Allah s.w.t.

6. Jika tuan mempunyai sebarang masalah/pertanyaan lanjut, tuan bolehlah menghubungi pihak kami.


Sekian, terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Saya yang menurut perintah,


(AHMAD SHAZWAN BIN ZAINI)
Bahagian Pengambilan Guru
b.p. Setiausaha
Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran
Malaysia
03-8871 7369
ahmad.shazwan@spp.gov.my
Prev

Tintaku said...

Salam Aidil Fitri, ingat kot raya tahun ni seronok le sikit dapat lantikan DG 41, tapi sampai hari ini belum kunjung tiba. Kata kawan2, ada yang dah terima, betul ke? LAGI tak ada hitam putih sukar nak cayo.

Tintaku said...

Salam Aidil Fitri, ingat kot raya tahun ni seronok le sikit dapat lantikan DG 41, tapi sampai hari ini belum kunjung tiba. Kata kawan2, ada yang dah terima, betul ke? LAGI tak ada hitam putih sukar nak cayo.

Anonymous said...

ha..ha.... padan muka kita sume.. (warga guru PJJ..) kena tipu sokmo... Kita cerdik.. tapi diperbodohkan.. Selamat Hari Raya... MaafZahir Batin...

Anonymous said...

sbb u bebal,so tetap jadi guru!

Anonymous said...

Kerajaan telah membantu rakyat dari awal tahun ini dari segi banyak aspek dan warga guru PJJ-OUM ini juga menanti-nanti berita baik dari KPM tetapi sehingga kini tiada sebarang berita.Dengar berita kita akan dapat berita baik itu sebelum November 2012.Harap kita akan menyambut tahun baru dengan "Good News" itu.

Anonymous said...

penipu, mengarut!

Tintaku said...

Salam kawan2 PJJ-OUM semua, Dalam e-permohonan dah ada tawaran perlantikan tapi surat belum terima. Kekawan yang belum tahu cuba semak.

Anonymous said...

x ada!

Anonymous said...

Dah semak tapi takde...ada yang dah ada tawaran lantikah tapi yang peliknya saya interview dulu tapi kawan saya dah ada tawaran... saya masih menunggu dengan penuh kesabaran..mudah-mudahan dapat lantikan..aminn...

Anonymous said...

ooo..pelik bin ajaibkan...saya inteviu awal,kawan inteview lewat, tp dia da ada tarikh surat tawaran di web spp.. memang spp/kpm pelik dan ajaib...huhu

Anonymous said...

tak ade juga, semak hari-hari, x jumpapun!

Anonymous said...

Aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh............tension ! hutang banyak ..gred yg di tunggu tak nampak bayang....tarik 1 murid ...kelar bdk tu....baru gempar 1 malaysia ...bila KPM siasat ...kita kata ni la sbb tak lantik2 dg 41....ha ! baru dia buka mata.,....klu kat amerika blh tiru kjadian tembakan guna raifel di sekolah.....ha..ha..ha.....cukup sudah aku d tipu !

Anonymous said...

Assalamualaikum semua warga pendidik....saya di antara kalangan kalian yang selalu gusar tentang permasalahan ini dan alhamdulilah saya dilayan dengan elok oleh Puan Azura, Puan Syukriah dan Encik Hamidi di SPP dan oleh Puan Rosaliza di KPM Bhgn Sumber Manusia apabila saya buat panggilan telefon. Dan ya betul SPP/KPM dah keluarkan surat perlantikan kepada semua sejumlah hampir 8000 org guru dan di negeri Kedah dah ramai yang dapat dan dimaklumkan cuma tinggal 1500 orang lagi yg belum dapat. So tolonglah bersabar k...saya diberitahu surat sy tidak dikeluarkan lagi kerana perjawatan PK semasa permohonan so untuk lebih jelas sila hubungi Puan Rosaliza di KPM dan Puan Azura di SPP. Oleh itu, silalah bersabar kerana mereka pun sedang berusaha dengan terbaik untuk menyelesaikan masalah kita. Ingat jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga..please be patient k. Dan anjing menyalak bukit tidak akan jadi apa2 pun. Lambat laun kita akan daapt juga dan jika daapt ia akan di backdated kan..tiada kerugian pun dari segi gaji dan seniority. Faham dulu baru mengamuk k. Insya Allah semua akan dapat...

Anonymous said...

yang dah dapat tu tahniah la sebab dah lama tunggu...ini baru 7 ribu lebih...saya ni dah dekat 2 tahun tak panggil pun interview lagi...yang lebih menariknya tarikh saya isi temuduga sama ja dengan yang tengah tunggu surat lantikan..mungkin bila sampai giliran saya ianya dibekukan...Benda ini akan menjadi masalah lagi kerana setiap tahun ramai yang dah konvo...dah beribu2...Baru ni masa SBPA rasa ok la juga sebab tak payah temuduga terus ja dilantik oleh BPSM...yteruja la juga masa kerani suruh isi borang dulu...TIBA2 SBPA batal la plak SSM dikembalikan....yang peliknya kenapa SBPA bab pencen 60 tahun boleh dikekalkan dan yang ni tak boleh....mana tambah baiknya....

Anonymous said...

Sabar, semua Akan dapat, sila semak epermohonan.

Anonymous said...

Yang ada cuma no. rujukan dan Tarikh Permohonan Didaftar............

Anonymous said...

saya dimaklum majoriti dah dpt tarikh surat tawaran....

Anonymous said...

yalah tu, ramai rakan dah dpt...cuma surat blm diterima

Anonymous said...

yg blm terima tu perlu tunggu lagi jika ada jawatan kosong, ttpi bilnya tak ramai.

Anonymous said...

hanya yg lulus interview saja, yg blm perlu tunggu ada jawatan kosong baru dipanggil interview.

Anonymous said...

Kawan yang sama belajar kohot 1 di KK sudah lama makan gaji DG41...sekarang tunggu nak disahkan pula. Kenapa di Sarawak sangkut??? Kalau ada back dated tidak apa tetapi kita dah hilang seniority...!!!

Anonymous said...

saya dr sibu, kawan sarikei, miri semua dah dapat, tak sangkut pun

Anonymous said...

kebetulannya mungkin anda dlm kes tatatertib atau dpt markah prestasi bwh 85%

Anonymous said...

Rakan dr sm dan sabah srwk hampir semua dah dapat!kecuali yg blm interview.

Anonymous said...

saya sedang mengajar di Mukah, bintulu dah dapat surat tawaran perlantikan dr SPP minggu lepas.Saya dimaklumkan ada beberapa kes sangkut disbbkn masalah yg membabitkan ind. yg terbibit bknnya masalah kpm/spp-rujuk kpd k.jabatan masing-masing yg memberikan markah prestasi.

Anonymous said...

jgn bimbang jika cikgu dr spesis bebas drp masalah .

Anonymous said...

setuju, saya difahamkn guru yg dpt markah rendah memang timbul masalah....

Anonymous said...

hahaha, guru malas kut....kesianlh tu...

Anonymous said...

Untuk makluman tuan, pihak kami kini sedang menguruskan pelantikan ke jawatan tetap sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) yang memperoleh Ijazah Sarjana Muda secara PJJ/Sambilan dan yang telah berjaya dalam urusan temu duga setelah mendapat kelulusan/pengesahan perjawatan PPPS Gred DG41 dari KPM selaku Ketua Perkhidmatan.

Anonymous said...

Salam....nasib kohort 1 & 2 dah cerah...bagai mana nasib kami kohort 3 dan seterusnya? Ada sesiapa boleh bagi tau......setahun , dua tahun atau lebih perlu tunggu ! Tolong bg tau kami

Anonymous said...

tunggu jawatan kosong...

Anonymous said...

ramai dah pilih pencen 60, kena tunggu bertahun-tahunlah...

Anonymous said...

Mati la cam ni.....asik tgu2.......jom pakat pilih pembangkang dlm election kali ni ....nekad !

Anonymous said...

penantian suatu penyeksaan...sehingga saat ini tawaran DG41 belum ada khabar beritanya

Anonymous said...

tahniah dah tngok surat lantikan..tarikh lantikan 2.10.2010....utk diri sendiri Apply dg41 (3.12.2010 ) temuduga 19.9.2012.bersyukur at least...

Anonymous said...

Info terkini spp..
Temu duga ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) yang telah memperoleh Ijazah Sarjana Muda melalui program Pengajian Jarak Jauh atau Program Pensiswazahan secara sepenuh masa akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai 18 September 2012 di seluruh negara. Temu duga ini dikhususkan kepada PPPLD yang telah mengemukakan permohonan untuk dilantik sebagai PPPS Gred DG41 (permohonan sehingga 30 Jun 2012). Mereka yang terlibat boleh membuat semakan atas talian di portal Suruhanjaya ini mulai 11 September 2012.
Muat naik pada 10 September 2012

Anonymous said...

Temuduga saja...Lantik nya entah bila , tak tau...saja nak meredakan kemarahan kita saja tu...

Anonymous said...

Ya....mmg g2 la agak nya..dah d jangka ....taktik je....namun apa pun ada la movement dlm kekalutan kita ni....drp tak de apa2......alhamdulilah.....

Anonymous said...

dah check dah tadi...tak ada apa pun...aku mohon 8/9/2011...setahun dah ni...

Anonymous said...

Sape2 yg dah dpt surat lantikan tu boleh tak tlg paste/link kan surat tu kat sini, teringin bebenor nak nengok surat yang dah 2 thn dok nunggu ni, tq

Anonymous said...

takde papepun dalam spp semakan. kata boleh semak 11.9.12 tapi sampai la ni takde apae2 maklumat.

Anonymous said...

letih dah rase..setiap saat duk cari n baca perkembangan lantikan ni..sabor je la..

Anonymous said...

Banyakkan bersabar. Saya yang dah ditemuduga sejak 24.2.11 Kumpulan Kohot 1 OUM sehingga ke saat ini pun belum ada tarikh surat tawaran. Sabarlah hati.....

Anonymous said...

da ada tarikh surat tawaran...hitam putihnya tak tau bila ada...agaknye ni taktik jee spp/kpm mengurangkn kegusaran guru2x

Mohamad Nabeel said...

He...he....he....padan muka aku kena tipu lagi oleh KPM dan SPP. Temu duga bulan 3.2011. Tahun ndepan nak pencen. Kalau aku tau macam ni Tobat Lahom aku tak sambung mengaji..

Anonymous said...

Saya online 21 Jun 2011. Dah semak tapi...kosong..kosong...(ikut irama lagu). Ishk2..SPP & KPM buat keroje mcm kanak-kanak...

Anonymous said...

nampak sangat banyak komen2 dari penulis upahan spp dan kpm diruangan ini untuk meredakan kemarahan guru, berap agaknya spp kasi cai2 ni....

Anonymous said...

Salam kwn2. Harap semua bersabar. Saya oum kohort 2. Konvo nov 2010.intrview april 2011. Dan hari ini baru dpt surat lantikan. Memang ada surat lantikan. Tp kita semua kena sabar. Tarikh lantikan yg diberi pd bln 10,2010. X kisahlah...janji dpt. Harap sgt2 agar kita brsabar. Insyaallah akan dpt.

Anonymous said...

awak pun masa tak dapat tarikh lantikan, pun tak bleh sabar juga kan..dah dapat suruh orang sabar...mereka pun macam awak juga dulu...kerana kita dok bising2 ni lah urusan ini dipercepatkan...ikut rancangan asal kena tunggu rmk yang baru...

Anonymous said...

tarikh surat tawaran lantikan 22/7/2012....black n white...xxxxx????.....sabar jaee laa

Anonymous said...

ada dgr criter dlm thn yg sama takbleh naik 2 pangkat...so kami yg baru dpt dga32 awal thn 2010 kena pulangkan blk pangkat or seniority hilang...sdgkan habis blaja dah lama cuma tggu 32 dulu b4 apply 41...apply 41 nov 2010 dan intrvw mac 2011...ada yg sama case tak.....

Anonymous said...

Saya yg kohort 2 ni online 24 feb 2011. tak da panggilan interview pun lagi..yg kohort 4 kena banyakkan bersabar ye. Sape suruh jadi cikgu...

ROs NiTa said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Saya telefon SPP...semua yang dah ditemuduga dan dan diperakukan lantikan akan mendapat surat tawaran paling lewat Oktober ini. Jadi sesiapa yang belum dapat surat tawaran kena banyak bersabarlah.

Anonymous said...

SPP ITU TUNGGU ARAHAN KPM SELAGI TIADA ARAHAN KPM KITA TETAP AKAN MENUNGGU DAN MENUNGGU.SENGAJA DILEWAT-LEWATKAN PANCING UNDI PRU 13.TAPI KALAU HATI SUDAH SAKIT KELUAR SURAT TAWARANPUN TETAP UNDI PAKATAN.DUA TAHUN KITA ASYIK DIBOHONGI DAN DITIPU DENGAN JANJI MANIS.

Anonymous said...

Tahniah kepada yang dilantik..yang belum harap bersabar. Kalau tak lantik juga sampai PRU13 kita ubah kepada PR pula.

chot said...

Saya dari PKPGB Kohort 3.. konvo 10. 2010 dah temuduga .. dah lulus Mach 2011 ...sampai sekarang tak ada berita... saya bercadang nak isi pula borang untuk DG44 tahu 2013... saya rasa b dah pasti saya akan dilantik terus ke DG 44 sebab saya dah 20 tahun jadi GB dan dah 12 tahun gaji Max.../ tapi masih di P1 walau pun dapat berbagai anugerah NKRA..

chot said...

Dekat PRU 13 nanti kita ramai-ramai tuntut JANJI DITEPATI.... tak kan nak tunggu 55 tahun pula baru nak ditepati... lebih baik kita cari orang lain yang mau layan matalamat negara maju.. kepada guru baru...kalau nak rasa macammana sakitnya hati... dilayan seperti orang meminta sedekah..cubalah sambung belajar ..dan merayu lah macam kami.. dilayan seperti anak tiri..

Kita buat Transformasi sendiri.. PRU13

Anonymous said...

agak-agak la...sikit-sikit tranformasi PRU 13..orang belajar demo nak belajar..tunggu je..cikgu gapo dio lagu ni he....

Anonymous said...

masing-masing tuding jari bila kes jadi camni..spp,kpm dan yg sewaktu dengannnya..diorang x tahu ke or buat-buat x tahu pasal cikgu dah ramai yg hbs blajo..x buat ke UNJURAN PERJAWATAN DAN BAJET GAJI DIKEMENTERIAN..bila camni x blh nak byr gaji pd tahun ni.ramai dah dpt surat lantikan, rasenya gaji hujung thn dpn la plak..mapuh la...

Anonymous said...

orang kuat kementerian kena la sedar diri..kena ambik kira keluhan cikgu.anda dulu pun ramai dikalangan guru..kerja lembab membuatkan cikgu menyampah..sy yakin api kebencian terhadap peneraju kerajaan membuak-buak lg...kena realistik dikalangan guru 85% penyokong pembangkang dan susah nak ubati kalau "penyakit" x mengambil berat kebajikan guru..takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Anonymous said...

BUKAN 85% GURU PRO PEMBANGKANG 95% KERANA ASYIK DIBOHONG OLEH SPP DAN KPM .SEMUA GURU BIASA SUDAH KELUAR SURAT LANTIKAN TETAPI PK DAN GB DITAHAN ATAS ALASAN PEGANG JAWATAN HAKIKI.BOHONG DULU PK DAN GB SENANG DAPAT SURAT LANTIKAN SEKARANG ADA ISU BARU LAGI.INI NAMANYA MENIPU TERANG2 MACAM GURU2 TIDAK BOLEH BERFIKIR .

Anonymous said...

Mana keadilan..masuk "adil" br adil rasenye..sape2 cikgu dg41 jgn harap sampai mampus untuk naik pangkat gpk n gb..

Anonymous said...

apa pun sabar undilah bn.jgn tak undi hu hu hu

Kumar Tharumalingam said...

saya hendak tahu jabatan/pegawai yang menguruskan permohonan kenaikkan pangkat. Isteri saya seorang guru dan telah meninggal dunia pada 2/4/12. Beliau adalah lepasan ijazah Open Universiti.

Anonymous said...

harap spp berprihatin dengn guru pjj oum kohort-kohort seterus.pedih dengar berita sedih.

Anonymous said...

aku heran lah tawaran lantikan spp pelbagai..kohort 1 lantikannya lewat drp kohot 2 pada hal permohonan dan temuduga lebih awal drp kohot 2

Anonymous said...

harap-harap tahun ini semua masalah pjj dpt diselesaikan....jgn bg kami tunggu lama...

Anonymous said...

Terkini sila check di laman web SPP sesiapa yang ditemuduga oleh Spp pada 2012 mulai september surat lantikan akan menyusul tidak lama lagi berperingkat ikut tarikh temuduga..sapa dulu didahulukan...alhamdulilah.

Anonymous said...

WAHAI CIKGU2 YANG BIJAKSANA..... BERSYUKURLAH KERANA DALAM PENJAWAT AWAM KAMU LAH YG MENERIMA BANYAK KEMUDAHAN, ELAUN DAN GAJI DARIPADA PENJAWAT AWAM YANG LAIN. DA LAH KAMU KERJA SETENGAH HARI, KADANG KALA ADA JUGA GURU YANG TIDAK MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB DENGAN BETUL ASYIK CUTI JE.. JABATAN LAIN DALAM SPA PN RAMAI YANG ADA IJAZAH TP TDK LA SE 'DEMAND' ANDA. BAK KATA PEPATAH, 'DIBERI BETIS NAK PAHA LAGI.' SO JAN ASYIK MEMBEBEL JE PADA KERAJAAN SKRG. KAMU SEPATUTNYA SAMBUNG BELAJAR KERANA SEBELUM INI SYARAT KELAYAKAN GURU DULU SETAKAT DAPAT 1A, 5KRDT PN BOLEH JD CIKGU. SEPATUTNYA KAMU BERSYUKUR DIBERI PELUANG SAMBUNG BELAJAR SETANDING DENGAN GURU BARU YANG ADA IJAZAH, MASTER, PHD. DARIPADA KAMU DITENDANG DARIPADA JAWATAN KERANA ZAMAN SEKARANG LAHIR GOLONGAN BIJAK PANDAI LEBIH BERKELAYAKAN, 10A PUN BELUM TENTU DAPAT JADI CIKGU KERANA SAINGAN SENGIT.. SAMBUNG BELAJAR UTK ILMU, KEBOLEHAN N KEYAKINAN DRI. BUKANNYA KAMU TIDAK DAPAT NAIK GRED DG41, ILMU YANG KAMU PELAJARI HILANG KEMANA.. KAMU TUKAR KERAJAAN SEKARANG PN BELUM TENTU PERMINTAAN KAMU SEMUA TERLAKSANA. WAHAI GURU RAMAI LAGI RAKYAT SELURUH NEGARA PERLU DIAMBIL BERAT OLEH KERAJAAN , BKN WARGA GURU JE YANG HARUS MENDAPAT MAANFAAT HASIL NEGARA. SEDANGKAN PERKERJA SEKTOR SWASTA, NELAYAN, PETANI LEBIH BESAR JASA UNTUK PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA, GAJI MEREKA MCMANA? KAMU DIBERI GAJI PN HASIL DRIPADA TITIK PELUH PEKERJA PERINDUSTRIAN DAN SEKTOR EKONOMI, MEREKA PN TIDAK JUGA ASYIK MEMBEBEL MACAM ANDA. SAMA2 KITA BERFIKIR..

Anonymous said...

WAHAI CIKGU2..... TEPUK DADA TANYA SELERA..... JANGAN ASYIK TUNGGU N MINTA INI ITU DARIPADA KERAJAAN... SEBELUM MINTA TANYA DULU APA YANG ANDA LAKUKAN UTK KERAJAAN. SETIMPALKAN PERMINTAAN ANDA DENGAN TANGGUNGJAWAB YANG ANDA BERIKAN... SEBESARMANA NIAT ANDA UNTUK BERKHIDMAT DENGAN IKHLAS?.... AMANAH DAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN, GANJARAN FIKIR KEMUDIAN.. REZEKI TIDAK AKAN KEMANA KALAU SUDAH DITAKDIRKAN. TUHAN YANG MENENTUKAN REZEKI SESEORANG.. SO SABAR. JAN POT PIT POT PIT MENGUTUK KERAJAAN. KALAU BENCI SANGAT DENGAN KERAJAAN SEKARANG, CARI LAH NEGARA LAIN YANG MEMENUHI SEGALA PERMINTAAN DAN KEHENDAK ANDA. JANGAN DISEBABKAN ANDA MAHU TUKAR KERAJAAN KERANA PERMINTAAN KAMU LEWAT DITUNAIKAN, NEGARA INI JADI KUCAR KACIR... RAKYAT LAIN YANG JADI MANGSA. KERANA KAMI RAKYAT BIASA BERSYUKUR DENGAN KEPERIHATINAN DAN KEBERKESANAN KESELURUHAN PENTADBIRAN KERAJAAN HARI INI, WALAUPN KAMI BERIJAZAH DAN MASIH MENUNGGU PELUANG KERJA DENGAN KERAJAAN.. KAMI TETAP BERSYUKUR SEBAB BAGI KAMI KEAMANAN YANG LEBIH PENTING. BUKAN KEPENTINGAN INDIVIDU! KAMI PUN DA BYR BALIK PTPTN WALAUPN BELUM DAPAT KERJA TETAP. SO BERSYUKUR DAN BRSYUKUR...

Anonymous said...

SEBELUM ISI BORANG, LIHAT DAN TELITI DULU ISI KANDUNGAN BORANG TU... DA TERANG-TERANG BG TAU TIADA JAMINAN DARIPADA KRJAAN UTK NAIKKAN PANGKAT SELEPAS TAMAT IJAZAH.. MUNGKIN JUGA KEPUTUSAN ANDA TIDAK CEMERLANG KOT... CKP GURU PINTAR PANDAI... ITU PN TERLEPAS PANDANG..... KATA GURU BARU TIADA PENGALAMAN? KORANG 1ST JADI GURU TERUS BERPENGALAMAN KAN? SO....... TIDAK PERLU BNYK CKP WAHAI GURU KERANA NANTI KENA BATANG HIDUNG SENDIRI.. BKN ANDA JA DI SELURUH NEGARA ADA IJAZAH. MACAMANA PULA DGN FULL TIME STUDY?

Anonymous said...

WAHAI GURU.... SEMUA RAKYAT DLM NEGARA SAMA PENTING DAN SALING MEMERLUKAN... JAN JADI ANGKUH DAN SOMBONG DENGAN IJAZAH ANDA SEHINGGA MENIDAKKAN HAK RAKYAT LAIN. KALAU DUIT KERAJAAN HNYA DIBELANJAKAN UTK WARGA GURU, RAKYAT LAIN MCMANA?????? GURU PRO PEMBANGKANG TIDAK PANDAI SEDAR DIRI DAN N BERSYUKUR. LEBAIK KORANG BERSARA DAN MEMBERI LALUAN KEPADA WARGA MALYSIA YANG BIJAK PANDAI DAN IKHLAS MAHU BERKHIDMAT, YANG MASIH MENUNGGU PELUANG JADI PENDIDIK...KALAU NAK BERKEMPEN, LETAK JAWATAN DAN JADI LAH AHLI POLITIK PKR...

Anonymous said...

SAYA RAKYAT BIASA, HARAP KERAJAAN TENDANG GURU2 LEPASAN SPM DAN DIPLOMA WALAUPAN DAH BERKHIDMAT 20THN KEATAS KERANA TIDAK LAYAK JADI GURU BERDASARKAN KELAYAKAN SEMASA PERGURUAN.. TIDAK ADIL BAGI RAKYAT MALAYSIA YANG LAIN YANG ADA IJZAH DAN LEBIH BERKELAYAKAN TIDAK ADA PELUANG MENJADI PENDIDIK.. MEREKA TIDAK TAHU DIUNTUNG...DA DIBERI PELUANG NAIKKAN TARAF PENDIDIKAN MEREKA, MEREKA MINTA LAGI GANJARAN YG LEBIH DR KERAJAAN.

tanpa nama said...

kalau krjn tendang2 guru yg tak ada ijazah....guru2 akan tendang2 kerajaan pulak...guru2 pun ramai dah nak pencen awal...yg ada anak dah besar pun nasihatkan anak2 spy jgn jadi guru...guru skrg kerjanya mengalahkan YB..sibuk memanjang..dahlah stress tak naik pangkat..YB tak apalah ..gaji besar

Anonymous said...

Duit habis apa boleh buat,letak jawatan cari kerja lain.jgn buang masa .jual pisang goreng,tan am ubi,jagung,bela ayam dln.

Anonymous said...

salam ukhwah.wahai warga pendidik sekalian.kalau nk dibicarakan hal ini memg takkan selesai hingga dh dpt keputusan.betul tak? segala tak puas hati katakan secara berhikmah.jgnlah smpai memaki,menuding kemana-mana arah sekalipun walaupun benar.sebagai guru perlu ada sempadan
tatasusila bila berforum.mana pergi etika mulia guru dlm diri sehingga org lain memandang serong apa yg kita surakn.sya juga salah seorg dari kalian.dan blm dpt apa dihajat.
sabarlah kita.dimana niat asal kita wktu belajar dulu.kerana ilmu atau pangkat semata-mata.klau semta-mta nk pangkat inilah jadinya.memalukan diri sendiri dan cuba bca apa org lain kata tntg guru seblm saya menulis ini.ada betulnya w/pun tidak 100 pratus.dgn keddkn kita dikira alhamdulillah.belajarlh berbicara dgn baik dn jadilh guru pada diri sendiri sebelum jadi guru kpd org lain.

Anonymous said...

Ada jgk cikgu yg bangang..apa masalah dgn guru pro pembangkang??..sbb x sokong kerajaan jadi x patut terima gaji dr kerajaan..abis tu ahli parlimen pembangkang kerajaan mana plk byr gaji?...kalau bangang dok diam2..

Post a Comment