Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Batin

Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Batin

Tuesday, June 5, 2012

Pusat Kesihatan Mental Masyarakat Di Setiap Negeri


PUTRAJAYA, 4 Jun (Bernama) - Kementerian Kesihatan akan mewujudkan sekurang-kurangnya sebuah Pusat Kesihatan Mental Masyarakat di setiap negeri untuk mengatasi masalah gangguan mental dan kemurungan yang kian meningkat di negara ini.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pusat itu akan memudahkan pesakit mendapatkan rawatan awal tanpa sebarang stigma.

"Rawatan awal adalah penting agar dapat sembuh lebih cepat. Kalau tidak dirawat, pesakit bakal menghadapi kemurungan teruk sehingga cuba bunuh diri," katanya pada satu sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental pada Isnin.

Liow berkata kadar bunuh diri di negara ini kian meningkat dengan lebih 1,000 kes dilaporkan dalam tempoh tiga tahun.

Berdasarkan kajian bagi tahun 2007 hingga 2010, beliau berkata nisbah semasa kes bunuh diri di negara ini ialah 1.3 bagi setiap 100,000 orang.

-- BERNAMA


USR Blogger Team : Gangguan mental sudah menjadi satu fenomena yang mengerikan kehidupan kita. Kakitangan awam seperti guru juga tidak terlepas daripada sindrom ini. Laporan-laporan berkaitan guru mendera atau memukul murid kerana stress,naik darah dan sebagainya adalah antara ciri-ciri gangguan kepada kesihatan mental .Kesihatan mental ialah kebolehan menyelesaikan masalah, memenuhi kebolehan seseorang untuk menyayang dan bekerja,menyesuaikan diri dengan krisis dan mengekalkan tahap sihat / well being.

Dapatkan rawatan segera jika anda menghadapi masalah. Jangan terikat dan terpenjara dengan masalah. Tiada penyakit yang tiada ubat. Tiada masalah yang tiada jalan penyelesaian. Hendak seribu daya mahu seribu cara.



1 ulasan:

USR BLOGGER TEAM said...

7 CIRI GANGGUAN JIWA
Ada 7 ciri seseorang mengidap gangguan jiwa, jika ciri - ciri ini dapat dikenali dengan baik maka gangguan tersebut akan terdeteksi dengan sangat cepat, semakin cepat sebuah gangguan jiwa terdeteksi maka penanganannya juga lebih cepat. Melihat acara ditelevisi yang menayangkan banyaknya kejadian Bunuh Diri, maka perlu peran serta masyarakat agar kejadian bunuh diri tersebut dapat berkurang.

1. Menarik diri dari interaksi sosial : seseorang mulai memiliki keinginan untuk menyendiri, memiliki imaginasi yang sangat tinggi dan menikmati sebuah suasana kesendirian, suasana kesendirian yang terlalu berkepanjangan membuat seseorang menikmati kesendirian tersebut dan memicu munculnya fantasi - fantasi semu, jika fantasi - fantasi tersebut berubah menjadi sebuah persepsi nyata dan persepsi tersebut diyakini oleh yang bersangkutan maka seseorang tersebut akan mulai berbicara sendiri, berbicara dengan fantasinya dll.
2. Mengalami kesulitan mengorientasikan waktu, orang dan tempat. Seseorang mengalami ketidakmampuan untuk mengingat dimana dia berada dan jam berapa dia saat itu, orang dengan kesulitan orientasi ini terjadi karena memorinya hanya berputar pada masalah - masalah yang dia pikirkan, sehingga dia kehilangan kemampuan untuk mengenali waktu dan tempat.
3. Mengalami penurunan daya ingat dan daya kognitif parah : ketika diminta untuk melakukan perhitungan sederhana maka dia tidak mampu melakukan dengan mudah, perhitungan yang mudah tersebut menjadi sebuah tugas sulit untuk mereka.
4. Mengabaikan penampilan dan kebersihan diri : orang dengan gangguan jiwa mengabaikan penampilan dan kebersihan diri, gambaran dirinya negativ sehingga mereka menganggap penampilan tersebut tidak penting, bahkan beberapa penderita gangguan jiwa parah telanjang dan tidak mengenakan busana berkeliaran kemana - mana.
5. Memiliki labilitas emosional : bisa mengalamai perubahan mood yang sangat cepat, perubahan yang fluktuatif ini membuat penderita gangguan jiwa menjadi susah terkontrol, stimulus yang sangat ringan bisa membuat mereka menjadi marah secara berlebih atau justru sedih secara berlebih.
6. Memiliki perilaku yang aneh : mengurung diri dikamar, berbicara sendiri, tertawa sendiri, marah berlebihan dengan stimulus ringan, tiba - tiba menangis, berjalan mondar - mandir, berjalan tanpa arah dan tujuan yang jelas.
7. Memiliki keengganan melakukan segala hal : mereka berusaha untuk tidak melakukan apa - apa bahkan marah jika diminta untuk melakukan apa - apa.

Adakah anda memilikinya ? Segera jumpa pakar

Post a Comment