Friday, June 22, 2012

Bekerja Secara Ihsan (Siri akhir)



Impak  Ihsan dalam bekerja. 

Ihsan dalam bekerja akan memberikan impak atau hasil berbagai-bagai  dan manfaat yang besar, baik di dunia maupun di akhirat . Di antaranya adalah: 

  • Meraih kecintaan dari Allah SWT. Firman Allah " Dan berbuatlah ihsan. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berbuat ihsan"(al-Baqarah:195)
  •  Meraih pahala yang besar dari Allah Ta'ala. Firman Allah " Sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat ihsan" (as-Sh-Shaffat:121)
  • Penyertaan Allah. Seorang yang bekerja secara ihsan akan senantiasa mendapatkan pertolongan dan penyertaan dari Allah SWT sebagaimana firmannya " Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk mencari keridhaan Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat ihsan".(al-Angkabut:69)
  •  Ketenteraman batin. Apabila seseorang bekerja dengan ihsan maka hatinya akan tenteram kerana dia merasa telah melaksanakan apa yang menjadi kewajipannya dengan sebaik-baiknya. Berbeda dengan orang yang berbuat curang dan khianat dalam menjalankan tugas-tugasnya, maka akan muncul perasaan takut dan cemas, kalau-kalau perbuatan curangnya diketahui oleh pihak atasan atau rakan sekerjanya sehingga boleh membawa kepada pemecatan, pemotongan gaji dan sebagainya.
  • Seorang yang bekerja secara ihsan akan senantiasa mampu menciptakan kejayaan demi kejayaan, sehingga dia menjadi seorang yang mulia di sisi Allah dan di sisi masyarakat kerana dia telah berusaha dengan sebaik-baiknya sehingga dia akan mendapatkan pahala yang besar dari Allah dan juga menjadi teladan kebaikan kepada orang lain kerana dia telah berjaya dalam melakukan berbagai-bagai usaha yang dijalankannya. 

1 ulasan:

cik kelisa said...

betapa sukar nak didik jiwa mempunyai sifat ini apabila material sudah beraja di mata.semoga setiap dari kita sentiasa istiqamah dalam mendidik jiwa.

Post a Comment