Saturday, June 2, 2012

Pelajar bertubuh besar sering dihina guru


 Gambar hiasan
 
SAYA dihina oleh guru lelaki yang tidak menyukai saya. Dia sering mengutuk kerana saya berbadan besar dan tidak aktif dalam sukan.

Hairan kerana dia nyata bersikap memilih bulu meskipun saya berusaha menjadi pelajar baik ketika berada dalam kelasnya. 

Pernah sekali dia memarahi saya dengan perkataan tidak sepatutnya. Ia turut merendahkan martabat saya di depan pelajar lain dalam kelas.

Malah ketika memarahi saya, dia sengaja meninggikan suara supaya semua rakan sekelas mendengar.


Hanya rakan tempat saya mengadu kerana khuatir andai diadukan kepada ibu bapa, lebih teruk saya dikutuk oleh guru itu terang-terangan.


Apabila dibandingkan dengan layanan terhadap rakan lain, tiada pula menerima nasib seburuk saya.

Apalah dosa saya sehingga menjadi tempat melepaskan kemarahan guru?

ROWENA
Parit Buntar, Perak
Jawapan yang diberi:
Bersemuka dengan guru itu secara terang-terangan dan luahkan ketidakpuasan hati mengenai layanan diberi. Terangkan situasi dilihat berat sebelah dan tindakan guru melepaskan kemarahan pada diri saudari dilihat tidak wajar.

Bagai dianaktirikan, saudari mempunyai hak mempersoalkan punca saudari menerima layanan sedemikian. Pada masa sama, ucapkan kata maaf tanda saudari hormatkan dirinya.

Andai dia lebih senang berdiam diri atau terus memarahi saudari, rujuk kepada mereka yang lebih dewasa seperti ibu bapa supaya boleh menasihati guru yang dianggap bersikap keterlaluan terhadap saudari.


sumber : harian metro online 


USR Blogger Team:

Setiap insan guru sewajarnya menghayati Etika Profesion Perguruan dengan mendalam terhadap tanggungjawab-tanggung jawab yang diikrarkan di bawah etika ini. Kita perturunkan segmen tanggungjawab guru kepada murid yang digariskan dalam etika ini.

Tanggungjawab Guru Kepada Pelajar/Murid
  • mengutamakan kebajikan dan keselamatan 
  • adil kepada semua tidak kira siapa mereka  
  • merahsiakan maklumat sulit  
  • membimbing dan mengajar tanpa bayaran  
  • menunjukkan cara berpakaian,pertuturan dan tingkah laku yang boleh dicontohi 
  • memelihara dan memperbaiki kecekapan iktisas dengan pelbagai cara agar bermutu
 Bagaimana pandangan pembaca pula ?


No comments:

Post a Comment