Sunday, May 20, 2012

Taklimat KEDAP SK Asli Terengganu 2012

KUALA TERENGGANU - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu melalui Urusetia Kelas Dewasa Orang Asli (KEDAP) mengadakan taklimat berkaitan pelaksanaan  kelas berkenaan yang akan bermula akhir Mei atau awal Jun kepada Pegawai Meja KEDAP PPD, Guru Besar dan Penyelaras KEDAP Sekolah. Turut hadir ialah Penyelia Sektor Khas dan Swasta dan Ketua Pembantu Tadbir Kewangan JPN.

Taklimat yang diadakan di PKG Bukit Besar ini bukan sahaja mendedahkan kaedah dan tatacara pelaksanaan kelas tetapi juga berkaitan pengurusan keewangan supaya peruntukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui program ini dapat dimanafaatkan secara optima.

Dua buah sekolah Asli Terengganu iaitu SK Sungai Pergam, Kemaman dan SK Sungai Berua, Hulu Terengganu terlibat  dengan program ini. Setiap sekolah menerima peruntukan sebanyak RM56,250.00 dengan pecahan untuk Insentif Guru sebanyak RM7,500.00 dan Insentif Ibubapa Kelas Dewasa sebanyak RM48, 750.00. Insentif Ibubapa Kelas Dewasa meliputi elaun kehilangan pendapatan, elaun pakaian, elaun kesihatan, elaun makanan dan elaun alat-tulis.

Kita amat berharap ibubapa yang terpilih dapat memanafaatkan peluang ini dan dapat membantu anak-anak dan masyarakat orang Asli mempertingkatkan taraf sosial-ekonomi masyarakat orang Asli.

No comments:

Post a Comment