Thursday, May 17, 2012

Program Bimbingan Calon SBT Terengganu

KUALA TERENGGANU - Calon-calon Sekolah Berprestasi Tinggi negeri Terengganu sewajarnya berusaha bersungguh-sungguh mempersiapkan diri untuk proses penilaian dan verifikasi kerana tahun ini adalah tahun terakhir pelaksanaan SBT. Sebanyak tiga puluh lapan buah lagi sekolah akan dianugerahkan  SBT bagi memenuhi matlamat NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi sebanyak 100 buah. Sementara SM Sains Sultan Mahmud (SKK) adalah calon tunggal sekolah Band 1 Sekolah Menengah yang layak dicalonkan SBT.

Bagi Sekolah Rendah pula sebanyak enam layak ke pencalonan SBT daripada 25 buah sekolah Band 1. Tiga daripadanya iaitu SK Rantau Petronas, SK Seri Berang dan SK Tengku Ampuan Intan adalah sekolah berstatus SKK. Sementara SK Tengku Mahmud 11, SK Rantau Petronas dan SK Seri Berang pernah dinilai pada tahun 2011.Sekolah baru masuk pencalonan ialah SK Maktab Perguruan, Kuala Terengganu dan SK Sungai Las, Setiu. Sementara SK Kampung Fikri Sungai Tong yang juga merupakan calon SKK terkeluar daripada pencalonan ini kerana markah Annex yang dinilai dari portal tidak mencapai tahap. Kebanyakan calon SBT Sekolah Rendah ini menerima Anugerah Tawaran Baru bagi tahun 2012 dan juga calon sekolah SKK.

Bagi memastikan Terengganu mampu menyediakan calon yang mantap, hari ini Puan Faridah Yang Razali, Ketua Penolong Pengarah Sektor SBT, Bahagian Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan telah turun memberi bimbingan kepada semua calon di SM Sains Sultan Mahmud, Kuala Terenganu. Semua sekolah telah membentangkan power point mereka untuk penilaian asas oleh beliau dan juga pegawai dari JPN Terengganu. Alhamdulillah semuanya telah bersedia dan dapat membentang serta memahami aspek SBT. Walau bagaimanapun aspek-aspek utama SKPM dan Annex perlu disusun dan dimantapkan lagi. Banyak pandangan dan bimbingan nasihat yang diberikan Puan Faridah.

Kita berharap melalui bimbingan ini dan bimbingan akan datang semua sekolah yakin, bersemangat dan bersedia untuk dinilai. Kita harap mereka mampu mengadunkan pengetahuan, kemahiran dan ketrampilan  semasa penilaian dan melakukan yang terbaik untuk menjulang Anugerah Sekolah Berprestasi Tinggi kohort terakhir ini.


No comments:

Post a Comment