Pengorbanan
merupakan satu ungkapan yang menjelaskan kesediaan dan penyerahan diri
seseorang individu tanpa ada sebarang paksaan. Pengorbanan lahir dari jiwa yang
ikhlas dan sudah tentunya tidak mengharap sebarang balasan. Rukun Islam yang
lima sejak awal lagi membawa erti pengorbanan. Islamnya seseorang melalui
kalimah syahadah bermakna seseorang itu telah menyerahkan diri dan mengorbankan
seluruh roh dan jiwa mengakui keesaan Allah. Melalui ibadah solat, seseorang
itu sebenarnya telah mengorbankan masa dan tenaganya untuk menyembah Allah.
Ibadah puasa yang baru saja kita tempuhi juga membawa mesej pengorbanan
seseorang hamba meninggalkan nikmat nafsu syahwat dan makan minum seketika
semata-mata memenuhi tuntutan agama.
Begitu
juga dengan ibadah zakat, kita mengorbankan harta benda dan wang milikan kita
cintai. Dan yang terakhir sekali atau puncak pengorbanan seorang muslim itu
ialah menunaikan Fardhu Haji di Makkah. Kesanggupan mengorbankan dunia yang
fana inilah yang mendorong jutaan manusia memenuhi lambaian kaabah pada setiap
tahun.
Pengembaraan ritual ini simbolik penyerahan diri zahir dan batin. Mana
tidaknya, wang ringgit, keluarga tercinta, tenaga, masa, urusan perniagaan dan segala
yang kita ada dikorbankan hanya kerana Allah. Hal yang demikian ini pastinya
tidak mampu terlaksana tanpa sifat ikhlas dalam diri kita.
Konsep
pengorbanan bukan hanya terbatas pada ibadah semata-mata bahkan ia harus
diterapkan dalam apa saja pekerjaan termasuk dalam menjalankan tugas.
Pengorbanan dalam menjalankan tugas mencerminkan keikhlasan seterusnya
manjadikannya sebagai salah satu ibadah. Seseorang yang hanya melakukan satu
pekerjaan semata-mata untuk mendapat habuan dan faedah bukan merupakan pekerja
yang cemerlang.
Saya
suka menyentuh pengorbanan dari sudut perspektif seorang penjawat awam
memandangkan gaji dan upah yang diterima pada setiap bulan merupakan wang
rakyat dan ia merupakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh kerajaan.
Berbeza dengan penjawat awam yang berorentasikan perkhidmatan, mereka yang
bekerja di sektor swasta pula berorentasikan perniagaan dan dibayar dengan wang
hasil keuntungan syarikat.
Jika
diteliti rata-rata di kebanyakan jabatan kerajaan, tidak ramai yang sanggup
mengorbankan sedikit masa dan tenaga di luar waktu atau bidang tugasnya.
Sebagai contoh mereka mula memikirkan bayaran lebih masa atau mencipta alasan
apabila diarahkan bertugas di luar waktu pejabat. Antara puncanya ialah
disebabkan tiadanya rasa ikhlas atau tidak merasakan bahawa kerja itu juga
merupakan satu ibadah yang dibayar pahalanya oleh Allah.
Umum
mengetahui, ibadah terbahagi kepada dua, iaitu Ibadah Khusus dan Ibadah Umum.
Ibadah Khusus ialah seperti solat, berpuasa, menunaikan zakat, bersedekah.
Ibadah Umum pula ialah setiap perkara harus yang dilakukan dan mendatangkan
kebaikan di samping keredhaan Allah. Justeru setiap pekerjaan yang kita lakukan
akan sentiasa mendapat pahala selagi mana ia mendatangkan kebaikan apatah lagi
dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan tidak terlalu berkira dan mengharapkan
pujian dan balasan
Jika
diteliti dalam sirah, kita boleh mengambil contoh pengorbanan yang dilakukan
oleh Nabi Allah Musa ketika mana dia dikahwinkan dengan salah seorang anak
perempuan Nabi Syuaib ( Mengikut pendapat sebahagian ulamak) baginda
disyaratkan untuk bekerja mengembala ternakan kepunyakan Nabi Syuaib selama 8
tahun sebagai ganti mahar. Namun Nabi Allah Musa secara sukarela menambah
bilangan tahun dan menggenapkannya selama 10 tahun sedangkan pada ketika itu
baginda sangat rindu untuk kembali kepada keluarganya di Mesir.
Pengorbanan
seperti inilah yang dicari dan ianya tidak mustahil seandainya setiap daripada
kita meletakkan niat bahawa setiap pekerjaan yang dilakukan ini adalah untuk
mendapat keredhaan Allah semata-mata.
Firman
Allah s.w.t di dalam surah al-Taubah ayat 105 yang bermaksud:
Dan
katakanlah wahai Muhammad “ Beramallah / bekerjalah kamu (akan segala yang
diperintahkan ) maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat
apa yang kamu kerjakan, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui
perkara –perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada
kamu apa yang telah kamu kerjakan.”
No comments:
Post a Comment