Saturday, February 11, 2012

3,000 guru bakal terima komputer

KUALA TERENGGANU 9 Feb. - Kira-kira 3,000 guru tahun lima sekolah rendah di negeri ini bakal menerima komputer riba secara berperingkat mulai pertengahan tahun ini dengan peruntukan kira-kira RM4.5 juta.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, ia adalah langkah susulan selepas pengagihan alat bantu pengajaran dan pembelajaran itu kepada guru-guru tahun enam selesai dilakukan.

''Pemberian itu selaras dengan hasrat kerajaan untuk memperluaskan penggunaan peralatan teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam kalangan anak negeri,'' katanya kepada pemberita selepas majlis Anugerah Apresiasi Kecemerlangan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Ia dilakukan serentak dengan pelancaran Program Pendidikan Anjung Ilmu (PPAI) 2012 di Wisma Darul Iman di sini semalam.

Pada masa yang sama, katanya, bekalan kemudahan bagi warga pendidik itu bagi merangsangkan lagi mereka agar bersama menterjemah hasrat kerajaan negeri mewujudkan kelas maya di semua sekolah rendah selaras dengan perubahan zaman.

"Kita jangka mahu bagi awal tahun ini tetapi stok komputer belum ada, jadi kita akan bagi selewat-lewatnya pertengahan tahun ini.

"Saya harap dengan pemberian kemudahan ini, ia akan memberi semangat lagi kepada guru-guru untuk terus melakar kejayaan kepada anak Terengganu," katanya.

Ahmad berkata, di samping itu sebanyak RM3.7 juta diperuntukkan kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) seluruh negeri sepanjang tahun ini bagi melaksanakan kelas tuisyen di setiap sekolah menerusi PPAI.

Katanya, setiap PPD menerima peruntukan yang berbeza, bergantung kepada jumlah sekolah, kelas serta murid yang bakal mengikuti tuisyen di sekolah masing-masing itu.
"PPD Kuala Terengganu menerima RM1,247,034, PPD Kemaman (RM545,196), PPD Besut (RM572,364), PPD Dungun (RM493,524), PPD Hulu Terengganu (RM280,422), PPD Setiu (RM243,984) dan PPD Marang RM357,078," jelasnya.

Sumber : Utusan Malaysia Online 


5 comments:

  1. Terima kasih, kerajaan negeri Trg!
    Bagaimana dengan nasib guru-guru Tahun 5 tahun lepas, yang sekarang mengajar Tahun 6?

    ReplyDelete
  2. Cheng SK, itu kena runding dengan sektor SPA yang biasanya menjadi urusetia program ini

    ReplyDelete
  3. kesian kami guru tahun 1 nmpknya tak ada rezekila nak terima laptop kerajaan negeri...nasib guru tahun 1 hukhuk...

    ReplyDelete
  4. kalau boleh, guru-guru yang memegang jawatan khas di sekolah, didahulukan mendapat laptop. misalnya yg berkaitan dengan peperiksaan,
    e pantau, spbt, media dll.

    ReplyDelete
  5. Tahun lepas Guru Tahun 6 dapat. Tahun ni Guru Tahun 5 pulak. Guru Agama Tahun 6 tahun lepas tak merasa lah. Apa lagi Guru Agama Tahun ni. Kalau semak tugas guru kat sekolah, semua guru sama berat tugasan.....

    ReplyDelete