Saturday, February 25, 2012

Kursus Memperkasakan Pengurusan SJKC Terengganu

KOTA BHARU - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu melalui Unit Sekolah Rendah, Sektor Pengurusan Sekolah telah mengadakan Kursus Memperkasakan Pengurusan SJKC Terengganu kepada semua Guru Besar dan GPK sepuluh buah SJKC Terengganu. Kursus yang bermula 23 - 25 Februari 2012 diadakan di Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Kelantan.

Kursus ini yang menggunakan pendekatan perkongsian melalui ceramah dan bengkel bertujuan melengkapkan pasukan pengurusan SJKC dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran. Pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki diharapkan mampu digembeling secara kolektif bagi mempertingkatkan pencapaian sekolah dalam pelbagai bidang. Antaranya ialah berkaitan pengurusan pendidikan wajib, Kurikulum Standard Sekolah Rendah, SJKC ke arah Sekolah Kluster Kecemerlangan dan sebagainya lagi. Ketua Sektor Pengurusan Sekolah telah merasmikan kursus ini dan Penolong Pengarah Guru Unit Rendah telah mewakili Ketua Unit menutup kursus berkenaan.

Pihak JPN yang memberi hak dan peluang sama kepada SJKC sepertimana SK mahu SJKC Terengganu terus melonjakkan kecemerlangan UPSR  dengan mempertingkatkan GPS kepada 1.5 hingga 2.0 agar prasyarat utama untuk dicalonkan SKK dipenuhi. SJKC mempunyai banyak kekuatan dalam kebitaraan kokurikulum dan jika prestasi GPS mereka baik serta bidang kebitaraan kurikulum diperkasakan maka bukan mustahil satahun dua lagi bakal muncul SKK dari SJKC dari negeri Terengganu. Plan strategik ke SKK itu mesti bermula dengan misi dan visi kepimpinan sekolah yang positif dan bersemangat tinggi.


1 comment:

  1. salam,
    nak minta post link blog sekolah dalam list pautan sekolah dalam blog ni.
    tbc1034cheemong.blogspot.com

    terima kasih

    ReplyDelete