Tuesday, February 21, 2012

Pemantauan dan Bimbingan SKK di daerah Besut

BESUT - Hari ini kami dua kumpulan pemantau bimbingan SKK ke daerah Besut. Saya dan Ketua Unit satu kumpulan memantau persiapan pencalonan SKK di SK Tok Dor dan SK Amir. Sementara Penolong Pengarah Guru Unit Rendah bersama Penyelia Kanan SJKT ke SK Kuala Kubang dan SK Kampung Baru Tok Dor. Bilangan sekolah daerah Besut yang tercalon sebanyak 6 buah .

Memang tidak dinafikan prestasi UPSR dan GPS sekolah daerah Besut antara daerah terbaik negeri. Justru jumlah sekolah yang memenuhi syarat untuk dicalonkan banyak berbanding daerah lain. Kita berharap dengan pencalonan ini jumlah SKK dan SBT daerah Besut akan bertambah.

SK Tok Dor dan SK Amer yang kami pantau dan bantu ini mempunyai potensi dan kekuatan untuk dilonjakkan sebagai SKK dan SBT pada masa hadapan. Sebahagian besar eleman dan ada. Keduanya termasuk sebagai sekolah dipilih untuk Tawaran Baru Guru Besar. Selain itu mereka ada kejayaan dalam bidang akademik dan kokurikulum. Kami membantu menjelaskan konsep kebitaraan dan bagaimana memperluas dan memperkasakan kebitaraan sehingga ianya menjadi ikon dan watak sekolah. Apa yang penting dalam kebitaraan akademik dan kokurikulum bukan sahaja kita ingin mencapai kemuncak kejayaan paling tinggi tetapi juga jumlah penglibatan warga sekolah (guru dan murid) dalam program kebitaraan juga sangat penting. Impak dari program kebitaraan biar menjadi "wabak dan sindrom" kepada seluruh warga sama ada pengetahuan dan kemahiran dalam bidang berkenaan.

Kita pasti lama kelamaan melalui perbincangan,bimbingan serta penyebaran info mengenai SKK dan SBT tanggapan salah, sukar, payah hendak bergerak ke arah SKK dan SBT akan berubah. Worldview yang jelas seperi kata Dato Cg Rahim Tahir mantan Pengarah Pelajaran Terengganu dahulu "hendak biar berupa" akan memudahkan pengaturan strategi dan aktiviti untuk meraihnya.
En. Jelani bersama Guru Besar dan GPK SK Tok Dor
En. Jelani bersama Guru Besar & GPK SK Amer



No comments:

Post a Comment