Saya masih
teringat satu " kuasa" yang penting untuk digunakan dan dimanafaatkan bagi
memajukan sekolah ketika mengikuti Kursus Kepimpanan dan Pengurusan Pendidikan
anjuran Institut Aminuddin Baki. Masa itu saya menjadi Guru Besar di salah
sebuah sekolah dalam daerah Marang dan kursus itu berlangsung selama dua bulan
di IAB, Induk, Seri Layang, Genting Highland. Kuasa itu ialah "Kuasa Perhubungan".
Secara mudah
“kuasa” adalah keupayaan seseorang, badan atau agensi untuk melakukan atau
bertindak. Setiap orang, badan atau agensi mempunyai kuasanya yang tersendiri,
di dalam bidang kuasa dan mengikut had-had kuasa yang ada padanya. Perhubungan
merujuk kepada jalinan ataupun jaringan seseorang individu atau institusi
dengan individu, badan atau agensi lain yang ada kuasa. Hubungan itu mungkin
atas dasar kenalan, persahabatan, persaudaraan, persefahaman dan sebagainya. Di
sinilah ujudnya “kuasa perhubungan” antara seseorang dengan pihak lain. Bahkah
kadang-kadangnya bila ada yang terperasan atau merasa dekat serta hebat dengan kuasa
perhubungan yang diperolehi, ketua jabatan atau bos mereka sendiri mereka
perlekehkan.
Tidak sedikit
yang kita dengar ada ketua jabatan yang senak kepala bila ada anak buah mereka
ada kuasa perhubungan sama ada atas hubungan keluarga atau kawan dan sebagainya
dengan bos atasan apalagi dalam institusi yang sama. Mereka sewenang melanggar
peraturan bahkan segaja menunjuk-nunjuk
bahawa mereka kebal dan tidak lut oleh hukuman kerana adanya kuasa perhubungan dan disalahgunakan. Sebagai contoh lihat sahaja pada musim pertukaran guru kita akan menerima bermacam-macam surat sokongan dari berbagai pihak yang mungkin atas kuasa perhubungan yang ada untuk guru berkaitan. Ini adalah penyalahgunaan kuasa perhubungan dan bertentangan dengan Tatakelakuan Pegawai Awam 1993.
Sebenarnya
umpama pisau yang tajam, jika kita guna untuk memotong cepat dan cekaplah kerja
kita. Namun jika pisau yang tajam digunakan untuk membunuh maka buruklah
akibatnya. Begitu jugalah kuasa perhubungan ini, kalau pandai dimanafaatkan ia
mampu membawa kebaikan dan kemajuan pada diri dan institusi seperti sekolah
kita.
Katakan
seorang Guru Penolong Kanan atau guru kita ada saudara sebagai Pengerusi syarikat besar maka dengan kuasa
perhubungan atas persaudaraan yang ada mungkin memudahkan sekolah untuk memperolehi
apa-apa bantuan untuk pendidikan dengan menggunakan mereka sebagai perantara
atau penghubung. Begitu juga jika guru kita ada kawan atau orang besar di
kementeriaan yang barangkali kita berkeperluan untuk mendapat maklumat atau
apa-apa bantuan yang sewajarnya maka dengan kuasa perhubungan yang ada guru
kita itu mampu membantu.
Sebenarnya
banyak perkara yang berfaedah mampu kita lakukan melalui kuasa perhubungan ini
untuk faedah pengurusan dan pembangunan kecemerlangan pendidikan sekolah kita.
Pengalaman berbelas tahun sebagai guru besar salah satu kejayaan atau support
yang menjayakan banyak program sekolah ialah memanafaatkan kuasa perhubungan
ini. Kadang-kadang kita gagal kerana kekurangan dan kesalahan memahami maklumat
namun dengan adanya kalangan anggota kita yang tahu dan faham kita dapat
mengatasinya dengan baik dan cemerlang. Pernah dalam satu penganjuran sukan
tahunan sekolah, sekolah tidak perlu keluar modal satu sen pun kerana kuasa
perhubungan pengurusi PIBG yang merupakan seorang kontraktor telah
dimanafaatkan mencari sumber kewangan dengan rakan-rakan strategiknya.
Namun sayang
adalah kalangan pengurus sekolah kita kurang senang dengan usaha-usaha yang
dilakukan oleh anak buah mereka. Mereka seakan takut kehilangan populariti dan
kehebatan. Pernah pengalaman saya menyaksikan seorang ustaz yang berjaya
mendapat peralatan p.a sistem surau sekolah kerana kuasa perhubungan dengan
Pegawai Agama Daerah dimarahi Guru Besarnya tanpa sebab sedangkan surat yang
diajukan kepada Pejabat Agama Daerah itu Guru Besar sendiri yang tandatangani.
Mungkin Guru Besar berkenaan itu merasa ustaz berkenaan mencabar kedudukan dan
kehebatannya.
Sewajarnya salah faham,
salah tanggap dan prajudisme tidak patut berlaku justru Guru Besar telah berada pada kelasnya tersendiri dan
tidak ada siapa yang mampu menggugatnya. Sepatutnya bibir mereka basah dengan
terima kasih dan penghargaan kepada guru-guru mereka yang menggunakan kuasa
perhubungan dengan betul ini. Bahkan patut diberi aprisiasi tinggi kerana
sumbangan dan jasa mereka kepada sekolah. Kita percaya majoriti Guru Besar kita
tidak sebegini. Ramai di kalangan mereka tidak “kedekut” dengan penghargaan dan
terima kasih serta meraikan dengan belanja makan dan sebagainya.
Mudah-mudahan
dengan aprisiasi sedemikian mendorong ramai lagi kalangan anak buah kita untuk
berusaha, menyumbang dan berbakti dengan menggunakan kuasa perhubungan yang
mereka ada dengan betul dan berfaedah. Kita pasti ramai guru-guru kita
mempunyai semangat untuk berbakti dan
memberi sumbangan.
No comments:
Post a Comment