Malam Jumaat
lepas saya terpandang satu tulisan di facebook seorang guru yang berbunyi “ Menyesal
jadi guru”. Guru ini sudah empat tahun mengajar tetapi belum mampu menikmati
keseronokan dan kepuasan bekerja. Dengan beban pelbagai tugas dan kerja yang
diletakkan atas pundaknya ianya telah menghilang masa, peluang dan keseronakan
untuk dirinya sendiri. Seakan diperhamba untuk kesenangan dan kepuasan orang
lain. Itulah gambaran diskusi yang dipaparkan. Namun tidak kurang yang sedia
memujuk, menjadi kaunselor dan pemberi khidmat nasihat.
Sepintas
selalu kita bagaikan mahu bertempik ..”Sudahlah kalau kau tak mahu jadi cikgu,
berlambak orang mahu jadi cikgu”. Tapi tempikan itu seakan tersekat di
kerongkong. Sejenak berfikir. Mengapa sampai dia menyesal ? Mengapa sampai
tidak seronok ? Teruk sangatkah jadi cikgu ? Banyak sangat ke pentadbir bagi
tugas ? Adakah empat tahun dia dibeban atau diruberstamp tugas yang sama ?
Macam-macam persoalan timbul.
Berasaskan diskusinya
saya andaikan dia terbeban dengan tugas yang bermacam-macam. Dan agaknya lebih
terbeban lagi bila jumlah tugasnnya lebih berat dari orang lain. Dia tidak
seronok berkemungkinan buat kerja “tula” sepanjang berkhidmat. Dia tiada
‘ummph” dengan gelaran cikgu dia tidak dapat lakukan apa yang dia suka buat,apa
dia seronok nak buat ataupun pengorbanan, susahpayah, pahitgetirnya tidak siapa
menghargainya. Saya kira bukan cikgu ini sahaja berada dalam situasi ini tapi
ramai lagi. Tambah lagi kini ramai yang berpangkat tinggi tapi kerja mahu
ringan.
Isu keadilan
pembahagian dan bebanan tugas adalah isu dasar dan penentu sama ada menyemarak
atau memudarkan pembangunan pendidikan di sekolah. Mewangi atau membusuk iklim
penyungguhan kendiri di sekolah. Di sinilah
menuntut kebijaksanaan pasukan pengurusan sekolah merancang dan melaksanakan
bai’ah mengamanahkan tugas dan tanggungjawab dengan adil dan saksama berasaskan
kelayakan, bakat dan kebolehan.
Adil di sini bukan bererti sama rata dan sama banyak tetapi berasaskan kesesuaian, kemampuan serta digri penanggungjawaban. Mungkin orang yang memegang tugas berat projek dalam akademik diberi tugas yang ringan dalam hal ehwal murid ataupun kokurikulum.
Selain dari
itu, guru yang dinaikkan pangkat lebih tinggi walaupun Time Base Berasaskan
Kecemerlangan wajar diberi tugas yang lebih berat dan mencabar sesuai dengan
pangkat,upah dan pengalamannya. Namun apa yang berlaku ada yang berpengalaman
dan berpangkat lebih tinggi , rendah dan naïf keberanian, semangat, dayausaha
dan iltizamnya.
Kadang-kadang kita hairan dengan ketakutan pengurus sekolah
untuk membuat perubahan dan menanggung risiko. Mitosnya guru berpengalaman
mengajar kelas peperiksaan tidak boleh digerakkan untuk mengajar tahun lain
takut jatuh prestasi. Maka berbelas tahun guru yang sama menerima produk
terakhir untuk digilap. Kadangnya hasilnya tidak sepadan dengan masa, tenaga
dan wang yang dicurahkan.Apalagi mengulangi proses yang sama pasti menjemukan. Itu fitrah. Manusia perlukan perubahan dan pembaharuan. Manusia itu dinamik.
Mengapa kita
tidak berani membuat “job rotation” bagi membina pengalaman dan nafas baru
seperti sesorang guru mengikut muridnya dari Tahun 1 sampai Tahun 3 atau dari
Tahun 4 sampai Tahun 6. Bukan sahaja KPI
guru ini dapat diukur dengan tepat tetapi juga menimbulkan rasa
kebertanggungjawapan tinggi terhadap keberhasilan kerjabuatnya.
Begitu juga
mengapa guru Bahasa Inggeris yang baru keluar tidak diberi mengajar peperiksaan
? Takut prestasi jatuh . Heheheh ianya tidak benar sama sekali. Saya telah
membuktikannya seorang Bahasa Inggeris
yang baru keluar maktab telah diberi tugas mengajar tahun 6. Dengan bimbingan
dan sokongan kuat pengurusan jumlah A Bahasa Inggeris lebih tinggi dari A
Matematik dan rekod cemerlang UPSR sekolah itu lima belas tahun dulu belum
dipecah hingga sekarang.
Satu perkara
yang lebih penting lagi mengapa Guru Besar selaku pemimpin kurikulum atau
Instructional Leadership tidak mengajar
kelas peperiksaan atau subjek peperiksaan sebagaimana asas membina
kecemerlangan UPSR dahulu. Rata-rata tinjauan pemantauan boleh katakan tidak
ada Guru Besar yang mengajar subjek peperiksaan. Adakah guru besar sibuk atau
tiada masa ? Atau terikat dengan pekeliling minina mengajar lima waktu seminggu
? Saya juga telah membuktikan mitos itu tidak benar.
Sepanjang
pengalaman saya menjadi Guru Besar 1996 hingga 2005 saya tidak pernah tidak
mengajar subjek Bahasa Melayu Tahun 6 (10 waktu seminggu ). Saya mengajar Tahun
6 dan ada beberapa kerat Guru Besar yang mengajar Tahun 6 . Saya mahu mengajar
Tahun 6 kerana mahu melihat secara terus
kemampuan dan keupayaan murid dan guru-guru Tahun 6. Sebagai Guru Besar saya boleh
memilih subjek dan masa minima yang saya suka dan mengikut peraturan.
Guru-guru
Tahun 6 senang hati dan seronok kerana Guru Besar sendiri menjadi bos projek.
Terlibat secara langsung dengan aktiviti projek. Faham masalah Tahun 6. Mampu membuat keputusan dan tindakan
segera. Berdepan dengan ibubapa secara terus dan telus. Keyakinan ibubapa
kepada guru dan sekolah dapat ditingkatkan. Kerjasama dan komitmen terhadap
pendidikan anak-anak berada pada tahap tinggi. Ini juga agaknya antara sebab
mengapa pencapaian UPSR sekolah baik dan cemerlang.
Walau
bagaimanapun setiap pemimpin ada cara dan kaedahnya bagi menangani apa jua isu
dan masalah dalam organisasi yang mereka pimpin. Cuma adalah sesuatu yang
sangat malang jika ada suara ahli oraganisasi yang kita pimpin merintih lara
untuk memberitahu dunia bahawa ia menyesal berada di dalamnya. Justru kita
harus melakukan perubahan dan dan startegi baru agar suara sedemikian tenggelam
lenyap berubah menjadi hilai tawa
keseronokan guru mengajar dan murid belajar. Hebat kita sebagai Guru Besar
ialah kita mampu memberi tugas yang adil kepada guru-guru kita untuk mereka
laksanakan dengan penuh keseronokan dan bersungguh-sungguh.
Tanggungjawab
kita bukan sahaja menyediakan persekitaran kerja yang menarik, tetapi juga persekitaran
sosial dan persekitaran emosi yang mampu memupuk kasih sayang, keseronokan,
keselamatan dan penghargaan. Jangan kedekut untuk memberi pujian dan dorongan.
Apa yang lebih penting kita perlu sentiasa berfikir dan mengatur strategi
menjana keberhasilan dalam keseronokan bukannya penuh kesakitan.
kata-kata tuan memang bagus tetapi berbeza untuk dibawa ke tahun 2013 atau seterusnya .jangan berbangga bakti lampau,tugas yg mendatang amat berbeza yg lalu,guru hari ini amat mementingkan diri dpd amanah.....muhasabah lah diri kita setiap masa...
ReplyDeleteManusia dulu, kini dan selamanya tetap sama dan tugas menjadi guru pun sama jika kita sentiasa bersedia dengan perubahan. Soalnya bagaimana kebijaksanaan kita mengurus hati dan jiwa manusia (ahli) organisasi kita. Jika guru kita mementingkan diri drp amanah barangkali sistem kita gagal melatih manusia yang nak bina manusia..akibatnya balik kepada kita jugak.
ReplyDelete