Oleh Hariyati Ariffin
Pensyarah Komunikasi Massa Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor
yang disiarkan oleh Harian Metro online.
Kerjaya
sebagai pendidik sentiasa dipandang mulia oleh masyarakat. Tidak hairanlah,
selain ibu bapa, guru dan pendidik adalah orang yang amat dipercayai dan
dihormati pelajar dan masyarakat. Mereka menjadi contoh terbaik kepada pelajar
dan sentiasa dipandang tinggi. Pepatah ada mengatakan guru ibarat lilin yang
membakar dirinya untuk menerangi orang lain.
Mungkin
bukan suatu yang memeranjatkan jika ada yang masih mengingati guru mahupun
pensyarah mereka walau sudah berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan dan
universiti. Di sekolah rendah guru adalah ejen yang membentuk peribadi
kanak-kanak sejak kecil. Mereka diajar dengan pelbagai asas ilmu dan nilai
murni. Guru mengajar membaca, menulis, mengira dan berbudi bahasa seperti mengucapkan
terima kasih, saling bekerjasama dan berakhlak mulia. Sering kali kita dapati
guru di sekolah rendah terdiri daripada mereka yang sangat penyayang dan
prihatin terhadap murid mereka.
Di peringkat sekolah menengah guru memberi ilmu dan memupuk sikap bertoleransi
serta menjadi pendengar yang baik kepada murid yang mengalami transisi daripada
kanak-kanak menjadi remaja. Di universiti misalnya, pendidik yang baik
disenangi pelajar, malah mudah untuk pelajar berinteraksi dan berbincang.
Namun apabila zaman berubah, kerjaya guru
mengalami evolusinya tersendiri. Jika zaman dulu guru terdiri daripada mereka
yang benar-benar minat menjadi pendidik dan sanggup berkorban untuk kerjaya
berkenaan, zaman siber memperlihatkan pola perubahan kepada profesion itu.
Walaupun ramai antara mereka yang memohon menjadi guru kerana minat mendalam
dalam kerjaya itu, namun ada sesetengahnya memilih kerjaya mendidik kerana
terpaksa. Profesion itu adalah pilihan kedua mereka yang tidak berjaya mendapat
pekerjaan mengikut jurusan dipelajari.
Kerjaya ini dianggap sebagai suatu ‘survival’ untuk hidup kerana kesukaran
mendapat pekerjaan lain. Mungkin ada antara mereka pada mulanya hanya suka-suka
memilih kerjaya ini, namun akhirnya mula mencintai profesion ini apabila sudah
bergelar pendidik.
Bagaimanapun,
ada juga antara mereka yang menjadikan profesion ini sekadar tempat
persinggahan dengan sekadar mendapat gaji dan tidak dapat menjiwai profesion
ini secara menyeluruh.
Selain tidak dapat menjiwai profesion yang mulia ini dengan baik, mereka juga
gagal menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar serta tidak ikhlas
menjalankan amanah yang diberi.
Sememangnya
tidak dinafikan cabaran menjadi seorang guru di zaman siber ini amat besar dan
memerlukan satu transformasi cara pengajaran yang berkesan. Di sinilah
terletaknya kebijaksanaan dan kreativiti guru dalam menyampaikan ilmu kepada
generasi tanpa wayar sekarang ini.
Seorang pendidik perlu memiliki peribadi yang baik seperti sabar, belas
kasihan, kreatif, berilmu, bijaksana dan berpengalaman.
Memetik kata-kata Prof Dr Sidek Baba dalam buku Pendidikan Rabbani, beliau
menjelaskan bahawa pendidik bukan saja mempunyai ilmu pengetahuan, maklumat
atau pengalaman, malah kepakaran mengenai sesuatu.
Selain itu, pendidik juga mesti memberi contoh dan pekerti yang baik ketika
mendidik. Mereka juga mesti mempunyai sifat kesabaran, ikhlas, amanah, adil
serta bertimbang rasa dan lain-lain kualiti yang penting dalam proses
pendidikan.
Berdasarkan ciri-ciri di atas, jelaslah bukan mudah menjadi guru yang mempunyai
peribadi agung dan dihormati pelajar. Mereka menjadi pendidik terbilang apabila
dapat melahirkan generasi berkualiti dan berakhlak mulia yang diperlukan negara
dan masyarakat.
Kisah pengorbanan guru di luar bandar patut dijadikan contoh kepada guru yang
mengajar di bandar besar dengan segala kemudahan berada di hujung jari.
Bayangkan guru di kawasan pedalaman terpaksa menaiki bot, meredah hutan dan
berkorban banyak perkara untuk menyampaikan ilmu kepada murid mereka. Namun
mereka masih bertahan dengan kerjaya berkenaan.
Walaupun negara sudah semakin maju, kita jangan pula lupa bahawa masih ada
beberapa kawasan pedalaman yang tidak mendapat kemudahan dalam pembelajaran.
Sesetengah sekolah di kawasan mundur masih amat jauh ketinggalan.
Mereka tidak mempunyai kemudahan moden, umpamanya komputer, ada kalanya kerusi
dan meja juga amat daif selain kekurangan kelengkapan, infrastruktur dan
prasarananya.
Namun semangat guru yang mengajar di kawasan seumpama ini amat dipuji. Penulis
pernah membuat tinjauan di sebuah kawasan pedalaman di hulu Perak dan mendapati
kegigihan guru serta murid dalam proses pembelajaran amat jauh berbeza dengan
sekolah di bandar yang bukan saja lengkap dengan alat pembelajaran canggih dan
moden, malah ada antaranya memiliki kelas berhawa dingin. Justeru, dalam dunia
pendidikan masa kini, melahirkan guru yang benar-benar menjiwai kerjaya
mendidik bukanlah mudah. Landskap pendidikan juga sudah banyak berubah. Guru
bukan saja diamanahkan dengan tugas hakiki, tetapi juga terpaksa melaksanakan
tugas pentadbiran, kokurikulum selain memegang jawatan tertentu dalam persatuan
dalaman dan luar sekolah.
No comments:
Post a Comment