Tuesday, January 29, 2013

Penawaran dan Pertukaran Guru Besar, GPK dan Penyelia Kuatkuasa 1 Februari 2013

KUALA TERENGGANU - Petang semalam telah diadakan taklimat dan penyampaian surat tawaran pelantikan kepada calon Guru Besar, GPK dan Penyelia yang baru berkuatkuasa 1 Februari 2013. Majls berkenaan telah diadakan di Bilik Mesyuarat Anjung Ilmu, Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu. Majlis berkenaan dihadiri oleh Timbalan Pengarah Pelajaran, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, KPP Pengurusan Sekolah dan juga Ketua Unit Sekolah Rendah.

En. Hashim Mohd Zin, Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri dalam ucapannya pada pertemuan berkenaan mengucapkan tahniah kepada yang telah dipilih dan diperakui oleh Panel Jabatan Pelajaran Negeri untuk ditawarkan jawatan-jawatan berkaitan. Tegas beliau sebagai pengurus dan juga penjawat awam para guru perlu sedar dan tahu di mana mereka berada dengan mematuhi akujanji yang telah diikrarkan. Mereka juga perlu faham hak yang disertai dengan amanah dan tanggungjawab yang mesti dipikul dan dilaksana.

Beliau juga mahu supaya guru atau bakal pemimpin sekolah membuang tanggapan umum bahawa guru terlalu manja di mana pegawai lain bila naik pangkat terpaksa keluar dari negeri sedangkan guru bertukar sedikit riuh satu negeri ataupun menolak tawaran dan sebagainya. Timbalan Pengarah juga mahu semua pemimpin sekolah memahami betul-betul PPPM kerana tanpa kefahaman pimpinan bagaimana guru, murid dan ibubapa untuk memahaminya. Tegas beliau lagi hasrat sut kemenjadian murid boleh bersaing di peringkat dunia dan hidup dalam negara maju serta  menjadi insan yang mempunyai kebahagian hidup di dunia dan akhirat.

Justru itu tegas beliau peranan guru dan kepimpinan di sekolah sangat penting untuk membina budaya berfikir kritis dan kreatif melalui latihan berfikir High Order Of Thinking Skill (HOTS) serta membina budaya ke arah sains dan teknikal melalui dasar 60-40 semasa di sekolah rendah lagi. Beliau juga melahirkan rasa terkilan dan dukacita kerana sepanjang pemerhatian dan pengalaman beliau terdapat cara komunikasi guru dengan murid ataupun ibubapa yang tidak sesuai dengan tugas seorang guru, tidak membina motivasi kendiri malah "membunuh" minat dan kreativiti murid. Beliau menyeru agar guru-guru dan kepimpinan sekolah melakukan tranformasi bersesuaian dengan aspirasi dan hasrat yang ingin dicapai.

Beliau juga berpesan kepada bakal pengurusan sekolah ini agar melaksanakan tugas dengan terbaik, hormat ketua, jangan membina kumpulan tertentu, perbetulkan niat dan hati dengan meletakkan peluang dan kerjaya yang mulia ini bukan sekadar cari makan tetapi juga sebagai satu perjuangan dan jihad membina warga bangsa  bermaruah.

Mana-mana Guru Besar, GPK yang terlibat boleh mendapatkan surat melalui PPD masing pada hari Khamis nanti. Senarai penuh pertukaran dan tawaran akan disiarkan dalam ruang ini pada pagi Khamis.

Senarai lengkap Guru Besar. KLIK 
Senarai lengkap GPK. KLIK 


No comments:

Post a Comment