Seringkali juga selain dari
menyampaikan ceramah motivasi kecemerlangan diri kepada pelajar UPSR, PMR dan
SPM saya dijemput untuk menyampaikan ceramah kepada ibubapa dan juga kepada
guru-guru dalam kursus Ladap yang diajur oleh pihak sekolah.Bagaimanapun tidak semua
undangan dapat dipenuhi justru kesibukan tugas.
Walaupun begitu kesempatan
berkongsi pengalaman dengan guru-guru sangat bermakna bukan sahaja menyampaikan input terkini agenda pendidikan
serta usaha-usaha mempertingkatkan pengetahuan,kemahiran serta motivasi diri
bagi menjadi guru yang lebih cemerlang tetapi juga mencari akar kecemerlangan
itu sendiri. Sinonimnya keterbilangan pendidikan di sekolah pasti diakari oleh pengurusan
sekolah dan guru-guru yang terbilang.
Ukuran keterbilangan pendidikan
di sekolah telah berubah. Standardnya juga telah berubah. Menang beberapa
anugerah atau mendapat keputusan semua A yang tinggi juga bukanlah ukuran
mutlak untuk mengatakan ianya sudah mencapai tahap terbilang. Justru program
SIP (School Improvement Programme) diperkenalkan KPM dan makenisma “band”
sekolah merupakan indikator penting sebagai kayu ukur bagi mengukur tahap
keterbilangan sesebuah sekolah.
Band Sekolah hiraki klasifikasi
sekolah ini berasakan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) sebanyak 30%
dan Gred Purata Sekolah (GPS) sebanyak 70%. Kedua-dua aspek ini mengukur semua
aspek persekolahan sama ada dari segi kepimpinan,pencapaian prestasi semua
bidang dan juga outcome pendidikan yakni “kemenjadian murid”. Justru bila
kita membicarakan “Pendidikan Terbilang Di Sekolah “ ianya mesti dilihat dalam
konteks peranan,dedikasi dan inisiatif :-
- Kepimpinan sekolah yang mesti cemerlang
- Guru mata pelajaran yang mesti cemerlang
- Keupayaan menggunakan ruang,peluang serta sumber sokongan pendidikan dengan cemerlang
Pada pandangan saya satu kata
kunci yang sangat besar bagi mencapai keterbilangan ini ialah keupayaan
membangkit dan meransang “kesedaran dan kehendak”. Dalam konteks pengurusan
sekolah bagaimana mereka mampu dan berupaya membangun “kesedaran dan kehendak”
ahli oraganisi bekerja dan berusaha secara kendiri. Guru pula memainkan peranan
untuk merangsang “kesedaran dan kehendak”murid untuk belajar dengan kesedaran
kendiri atau “intrinsit motivation”. Begitu juga peranan besar ibubapa atau
penjaga ialah bagaimana merangsang,membina dan menyokong agar terbangun
“kesedaran dan kehendak” anak-anak untuk belajar tanpa paksaaan tetapi atas
kemahuan meluap diri mereka sendiri.
Mungkin sekilas pandang agak
mudah dan nampak ringan kerjabuat pengurus sekolah, guru mahupun ibubapa tetapi
sebenarnya ia memerlukan tuntutan kesabaran dan iltizam yang kuat, kemahiran
yang tinggi dan pengetahuan yang mendalam. Pengurusan sekolah terbilang
perlukan TASK (Target, Atittude, Skill, Knowledge), guru terbilang perlukan TASK
dan ibubapa terbilang juga perlukan TASK. Jika ini berlaku khususnya guru
mereka mampu menjadi akar kepada keterbilangan sekolah.
Kita percaya jika semua bergerak
atas misi dan visi yang jelas dan sama biarpun mungkin berbeza strategi pasti
kita akan menyaksikan perubahan ke arah lebih baik dari masa ke semasa selari
dengan filasofi kecemerlangan dan keterbilangan yang ditutut oleh agama “bahawa
manusia yang cemerlang itu apa yang diusaha dan dicapai hari ini /bulan ini /
tahun ini lebih baik dari semalam/bulan lalu/tahun lalu”. Kerja membangun kecemerlangan pendidikan
bukan kerja sendirian berhad tetapi kerja muafakat bersama.
Kita sangat yakin pasti banyak
lagi sekolah kita akan mampu menjadi sekolah terbilang sama ada Sekolah Kluster
Kecemerlangan atau Sekolah Berprestasi Tinggi suatu hari nanti jika misi dan
visi dapat dirancang dan dilaksanakan dengan penuh “kesedaran dan kehendak”
oleh semua warga kerana “Sekolah yang terbilang dan luarbiasa
pencapaiannya adalah sekolah-sekolah biasa tetapi diurus dan dibangun oleh
Pimpinan Sekolah dan Guru-Guru yang mempunyai iltizam,,semangat,keinginan dan
usaha-usaha luarbiasa (beyond to) “.
No comments:
Post a Comment