Hujung minggu
ini @ 30 September 2012 adalah tarikh tutup permohonan Pengisian DGA32 (KUP) ke
DGA32 Hakiki atau ringkasnya kita panggil iGPK32 akan tamat. Iklan ini
bertujuan memilih, menapis dan menyaring permohonan mereka yang berada pada
gred DGA32 (KUP) dan berminat mengisi
jawatan penyelia di PPD, JPN dan sebagai Guru Penolong Kanan di sekolah pada
tahun 2013. Ini adalah sesi siri ketiga dilaksanakan apabila proses perlantikan
mereka ini diletak di bawah bidang kuasa Pengarah Pelajaran negeri.
Dua siri
pemilihan yang lepas kita telah melaksanakan prosidur proses pemilihan yang
ketat berasaskan garis panduan yang disediakan oleh KPM namun kita terlepas
"segelintir" kumpulan pengurusan sekolah yang tidak mencapai “piawaian” sebagai
Guru Penolong Kanan yang sepatutnya. Piawaian yang kita harapkan adalah seorang GPK
yang berkemahiran, berpengetahuan, berintegriti tinggi, hormat ketua, hormat
rakan sejawat,mempunyai visi dan misi kecemerlangan organisasi, pemimpin yang
boleh membantu transform organisasi ke arah yang lebih gemilang dan terbilang.
Malangnya
kita menerima maklumbalas pengurusan sekolah dan warga sekolah ada segelintir
yang melepasi kelayakan yang dianugerahkan amanah sebagai GPK sangat
mendukacitakan. Bukan sahaja tidak cekap mengurus, tidak cekap berkomunikasi
tapi bersikap negative,malas mempertingkatkan pengetahuan dan ilmu tetapi juga
pencetus hura-hara dalam organisasi, bermulut longkang, rendah degree
integritinya dan menyusahkan ramai orang. Kadang-kadang mengunakan nama pegawai
di jabatan atau PPD kononnya untuk menghalalkan cara dan tindakan semborono.
Justru itulah timbul tuduhan kalangan guru-guru kononnya GPK ini kroni si anu dan si anu seperti
terkeluar dalam Bualbicara USR. Walhal pegawai-pegawai yang diguna nama mereka
tidak tahu menahupun. Mereka bukan dilantik atau proksi pegawai berkenaan
tetapi diluluskan panel peringkat PPD dan JPN.
Memilih GPK
adalah memilih Guru Besar untuk masa depan. Justru itu kesilapan memilih GPK
akan menyebabkan kesilapan melantik Guru Besar dan bakal menghancurkan reputasi pendidikan di sekolah.
Kita mungkin boleh membuat analogi sendiri bahawa segelintir Guru Besar yang
bermasalah sekarang adalah lahir daripada GPK masa lalu. Kesilapan besar lagi
Guru Besar masa itu ialah menilai prestasi GPK secara sembarangan bukan
secara holistik. Terdapat kecenderungan di kalangan sebilangan kita Guru Besar "mengeluarkan" GPK bermasalah dengan memberi prestasi yang baik. Lantas mereka mungkin tersenarai dalam calon tawaran sebagai Guru Besar. Maka berlakulah “tragedi” berpanjangan ini.
Justru itu
kita mohon bagi pemilihan siri ketiga ini, agar Guru Besar
membuat penelitian yang betul dengan betul permohonan calon mana yang perlu
diketengahkan. Tilik taakul secara keseluruhan aspek personaliti calon dari
segi perwatakan, sahsiah, kemahiran, pengetahuan, pengalaman supaya calon
berkenaan dapat memenuhi kreteria sebenar sebagai pemimpin sekolah.
Tanggungjawab Guru Besar di sini amat penting kerana kita adalah penyokong
pertama. Pertama akan menentukan kedua, ketiga dan seterusnya. Kita bukan sekadar hendak memilih calon GPK tetapi kita hendak menentukan juga calon Guru Besar pada masa depan yang bakal mengambil alih tempat kita. Kita tentunya tidak rela mewariskan apa yang kita bina dengan jerih-perih kepada mereka yang tidak berupaya dan lemah.
Kita juga
mengharapkan pasukan panel PPD akan membuat penelitian yang lebih ketat untuk
menyaring dan menapis calon sebelum dikemukakan kepada panel negeri. Kita tidak
boleh lagi memandang mudah implikasi jangka panjang yang bakal menimpa akibat
kesilapan kecil yang kita buat. Kita kadang-kadang merasa muak dengan karenah
yang ditimbulkan sedangkan sesuatu perkara itu amat remeh-temeh.
Kita juga
akan mencadangkan kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia,KPM supaya bukan sahaja
kebenaran untuk melantik dan meluluskan permohonan perletakan jawatan GPK
sekarang terletak di bawah bidang kuasa Pengarah Pelajaran negeri tetapi juga menambah
satu lagi kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri menurunkan
pangkat GPK kepada Guru Penolong kepada GPK-GPK yang tidak perform dan
bermasalah. Selain kita boleh menggunakan kaedah percubaan selama enam bulan
atau setahun. Selain memperkenalkan program mentoring berterusan. Kita yakin dengan cara-cara ini tidak ada lagi segelintir GPK ini
menganggap jawatan GPK itu lesen untuk bermegah, berseronok membuli orang lain
dan sebagainya tetapi sebagai satu amanah besar yang selalu diaudit
kemampuannya.
Sementara
kepada majoriti sahabat Guru Penolong Kanan yang sentiasa positif dan proaktif gunakan
platform GPK anda sebagai peluang untuk mempelajari teknik dan kaedah mengurus
sekolah dengan berkesan. Jika suatu masa nanti anda diizinkan Allah menjawat
jawatan Guru Besar, anda akan berada di kerusi Guru Besar dengan penuh
penghormatan kerana ada sememangnya layak untuk mendudukinya.
Salam...memilih dan terpilih untuk mengisi jawatan yang dianggap menjadi rebutan bukan perkara yang mudah untuk dilaksanakan..lebih2 lagi akan ada mereka yang betul2 layak tetapi tidak terpilih...maka kuasa yang diberikan serta sokongan dari GB patut diambilkira kerana hanya GB yang tahu kreteria seseorang anak buahnya mampu mentadbir dan ada kelayakan sebagai pengurus...
ReplyDeleteJusteru...temuduga itu hanya penanda aras dan tidak dijadikan landasan untuk menilai seseorang guru dalam masa 15 minit semata-mata untuk melayakkan mereka memegang jawatan tersebut..
Fatmasha,
ReplyDeleteKreteria pemilihan GPK prestasi 3 tahun = 45%
Kemahiran, pengalaman, sumbangan = 35 %
Temuduga = 20%
Temuduga hanya untuk calon terakhir senarai untuk comform dan ranking. Sapa kata temuduga jadi syarat utama. Tapi bagi yang tak faham prosidur yang tu kecil itu yang dilihat besar. Yang kelemhan prestasi, kemahiran, pengetahuan dan sumbangan naper tidak disebut ?
Salam.
ReplyDeleteSecara umumnya bersetuju dengan apa yang ditulis tapi sejauh manakah Guru Besar (GB) dapat membuat penilitian secara holistik, kadang-kadang ibarat sudah terikat minda mereka bahawa GPK mereka adalah calon layak yang akan mengambil alih tempat mereka, walhal kadang-kadang guru biasa lebih hebat dari GPK yang ada tapi mungkin rezeki tidak memihak mereka.
Berkaitan dengan tempoh percubaan, saya amat bersetuju tempoh tersebut dilanjutkan juga kepada jawatan GB. Dari pemerhatian saya, timbulnya masalah dalam pentadbiran dan pengurusan dalam kalangan GPK sekolah amat berkait rapat dengan `stail’ atau sikap GB di sekolah itu sendiri. Terdapat juga GB yang `lepas tangan’ dalam segala permasalahan yang timbul. Kurangnya ilmu kepimpinan dan kadang-kadang dilihat kurang `bekerja’, ada pula banyak/pandai bercakap tapi kurang berbuat. Terdapat juga GB yang melepas terus tanggungjawab mereka kepada GPK, manakala GPK yang hanya mengikut perintah kerana menganggap GB orang yang amat berkuasa dan semua kata-kata GB perlu dilaksanakan tanpa mengira ianya wajar atau tidak. Walaupun kadang-kadang diri sendiri tertekan maka rasa tertekan dan arahan yang perlu dilakukan, diturunkan pula ke guru-guru bawahan.
Kadang-kadang timbul pula rasa kasihan pada GPK, terutama yang baru dan setahun dua dalam bidang pentadbiran perlu mengurus dan `tackle’ guru bawahannya sedangkan ilmu mengurus amat kurang. Bagi yang baru memegang jawatan, persediaan memasuki bidang pentadbiran boleh dikatakan tiada langsung, jika ada pun hanya bersandar kepada komitmen P&P sahaja, sedangkan memasuki bidang pentadbiran mempunyai skop yang luas dan memerlukan pemikiran yang kritis. Banyak ilmu pengurusan yang perlu dikuasai. Pengalaman saya yang pernah memasang impian untuk memasuki bidang pentadbiran, saya banyak belajar dari mantan GB Hj. Muhammad bin Awang (mantan pengerusi MGB Terengganu) di samping membaca buku motivasi dan komunikasi berkesan. Saya cuba menguasai ICT sebagai aliran baru dalam pentadbiran dan saya juga mendalami bidang kewangan-perkhidmatan sekolah (isteri saya merupakan seorang kerani sekolah). Moga pengalaman saya boleh dijadikan panduan kepada bakal guru yang ada keinginan mengisi jawatan pentadbiran.
Justeru itu, cadangan saya agak baik sekiranya seseorang guru yang akan ditawarkan ke jawatan pentadbiran perlu diberi, sedikit sebanyak pendedahan mengurus sebelum diberi tawaran supaya tidaklah guru-guru ini mendapat kejutan atau terkinja-kinja melaksanakan tugasan mereka. Gerakkan unit kaunseling atau unit berkaitan untuk pihak pentadbiran sekolah dapat membuat rujukan dari masa ke semasa atau adakan program berkala bagi meningkatkan motivasi dalam melaksanakan tugas mereka.
Akhir kata, mohon maaf dari saya yang sekadar berkongsi pengalaman, idea dan pandangan, moga mana-mana guru yang berminat memegang jawatan atau yang telah memegang jawatan GB/GPK perlulah memajukan diri dalam semua “ilmu kepimpinan dan kependidikan”. Buat Unit Sekolah Rendah agar terus maju dalam menjalankan tugasnya.
Wassalam.
TQVM Cg Azmi atas pandangan bernas..Semoga ramai lagi guru-guru dapat memberi idea bernas dan teguran telus profesional mengenai pelbagai isu pendidikan.
ReplyDeleteEmailkan kepada kami untuk dinilai dan disiarkan dalam Sembang Sabtu.