Wednesday, September 19, 2012

Mesyuarat Penyelarasan Pertukaran Guru Peringkat Negeri Terengganu

KUALA TERENGGANU - Pagi tadi telah diadakan Mesyuarat Penyelarasan Pertukaran Guru peringkat negeri bagi membuat beberapa persediaan proses pertukaran guru pada 1 Januari 2013. Mesyuarat berkenaan yang telah dipengerusikan oleh En. Salim A. Ghani, KPP Sektor Pengurusan Sekolah telah diadakan di Bilik Mesyuarat Anjung Ilmu, JPN Terengganu. Mesyuarat berkenaan dihadiri oleh Ketua-Ketua Unit di bawah SPS, Penolong PPD Pengurusan Sekolah dan Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah semua PPD.

KPP Sektor Pengurusan Sekolah telah memaklumkan beberapa perubahan baru dalam hal pertukaran guru agar semua JPN dan PPD dapat membuat pelbagai persediaan awal, kemas dan sempurna.  Sementara itu En. Ibrahim Ismail, KU Menengah juga sebagai Jawatankuasa Teknikal e-gtukar memaklumkan beberapa perkara penting termasuk kedudukan terkini permohonan menengah dan rendah yang ingin masuk dan keluar Terengganu. Secara umumnya permohonan masuk lebih besar dari kedua-dua kategori tersebut.

Mesyuarat ini juga telah memperkukuhkan penetapan kepatuhan jadual pelaksanaan e-gtukar sebagaimana berikut di peringkat sekolah, PPD dan JPN:
  1. 1 - 30 Sept 2012  : Permohonan di buka. Pemohon.
  2. 1 Sept - 2 Okt 2012 : Tempoh pengesahan oleh Pengetua/ Guru Besar. Pegawai pengesah membuat pengesahan (sokong / tidak sokong). Mesyuarat bagaimanapun meminta agar 25 Sept 2012 semua Pengetua/Guru Besar selesai membuat pengesahan bagi mengelakkan sebarang masalah server dan sebagainya. Surat peringatan akan dikeluarkan kepada pengurus sekolah yang belum membuat pengesahan selepas 25 Sept 2012.
  3. 15 Sept - 5 Okt 2012 : Tempoh tindakan bagi JPN Keluar (sokong/tidak sokong). Pegawai Penyemak. Administrator Negeri.
  4. 15 Sept - 8 Okt 2012 : Tempoh tindakan bagi JPN Penerima (sokong/tidak sokong).Administrator Negeri
Kita berharap rekod cemerlang pengurusan pertukaran dan penempatan guru dapat dikekalkan. Semua itu memerlukan kerjasama dan komitmen pengurusan sekolah, pegawai di PPD/JPN dan semua pihak yang terlibat dengan  e-gtukar ini


No comments:

Post a Comment