Monday, February 25, 2013

Taklimat dan Bengkel Kelestarian SBT Terengganu

MARANG - " Pendidikan bukan sekadar pengajaran dan pembelajaran tetapi cabaran lebih besar kepada pimpinan sekolah dan guru ialah membina kemahiran berfikir, membina kemahiran kepimpinan dan juga kemahiran soft skill kepada murid-murid", demikian antara inti pati ucap utama Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu sempena Taklimat dan Bengkel Kelestarian Sekolah Berprestasi Tinggi Terengganu pagi ini.

Majlis berkenaan telah diadakan di Dewan Besar, Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Terengganu dengan melibatkan 149 orang pengurus sekolah rendah dan 17 orang pengurus sekolah menengah dari Sekolah Band 2. Turut hadir ialah wakil-wakil Sektor di Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah. Antara lain tujuan taklimat dan bengkel ini ialah;-
  • memberi pendedahan kepada pengurus sekolah Band 2 tentang kedudukan mereka dan hala tuju seterusnya
  • memberi pendedahan tentang konsep dan ciri sekolah SBT
  • memandu pengurus sekolah Band 2 ke arah SBT melalui kekuatan sedia ada dan plan strategik yang perlu dibina
  • menyedarkan pengurus sekolah Band 2 tentang potensi yang ada untuk meraih anugerah  SBT
Ketua Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Negeri Terengganu, Tuan Haji Wan Ahmad Hizan Wan Hassan telah dijemput untuk memberi imput  utama berkaitan konsep , ciri SBT, annex dan SKPM. Dalam masa lebih dua jam beliau telah memberi kupasan yang lengkap dan menyeluruh tentang SBT dan kita yakin semua Guru Besar dan Pengetua yang hadir memahami dengan jelas tentang SBT. Kita harap input yang diperolehi mampu dikomunikasi dengan berkesan kepada seluruh warga sekolah.

Turut memberi input penting juga ialah Ketua Sektor, Sektor Jaminan Kualiti YM Haji Tengku Mohd Yusof Tengku Mansor. Beliau banyak mengupas tentang kepimpinan pengurus sekolah bagi menggarap SBT sama ada  mempertahankan yang sedia ada dan menambah yang baru. Tegas beliau pemimpin SBT mesti mempunyai ketrampilan yang tinggi.

Apapun kita berharap pengurus sekolah Band 2 dapat membuat persiapan untuk berusaha ke arah Band 1. Apabila berada pada Band 1 sahaja baru mereka layak memohon SBT bagi meraih anugerah prestej yang menawarkan pelbagai insentif yang lumayan. Bidang Amnexx pihak sekolah telahpun boleh bersedia dan Sekolah Band 2 ini mereka kadang-kadangnya telah ada kekuatan-kekuatan itu. Walau bagaimanapun pesan Timbalan Pengarah jangan sampai kita meninggalkan beberapa perkara penting justru mengejar SBT termasuk menekan guru dan warga sekolah hingga menjadikan diri kita seorang pemimpin yang autokratik. Gunalah kebijaksanaan melalui kerjasama dan penyatuan visi dan misi bersama untuk mencapainya.



No comments:

Post a Comment