Sunday, February 24, 2013

Permintaan yang tidak masuk akal

Hari ini pagi-pagi lagi seorang penjaga datang bertemu dan mengadu kepada Bos kami tentang anaknya di sebuah sekolah terkenal juga di daerah Kuala Terengganu ini. Setelah berlegar-legar dan berpusing-pusing beliau melahirkan rasa tidak puas hati kepada guru di sekolah tersebut kerana mendenda anaknya yang kurang sihat. Suara amarahnya kepada guru dan sekolah anaknya boleh didengari sampai keluar. Nasib baik Bos kami yang merupakan bekas anak polis dan agak terkenal juga dengan "jengilnya" cool pagi ini. Kami difahamkan sekolah dan PIBG telah mengambil inisiatif menyelesaikan masalah ini, namun daripada apa yang tergambar adegan cerita ini masih ada plot yang belum tamat.

Kami yang telah biasa dengan keadaan ini hanya tersenyum walaupun sebagai manusia biasa dan juga guru merasa berdesing dan berdengung.Sabar je la. Mungkin sebahagian pendapatan atau gaji kami ialah untuk menerima kemarahan dan rasa tidak puas hati pelanggan walaupun kadang-kadang sangat kecil. Sebagai orang yang pernah menjadi guru dan bergelumang dengan anak murid tidak ada niat untuk menganiaya murid apalagi mencedera dan "membunuh" murid. 

Namun terdapat ibubapa atau penjaga zaman ini yang sayang tidak kena tempat bak kata orang tua-tua "cerdik tidak boleh tumpang, bodoh tak boleh diajar". Mari kita lihat permintaan tidak masuk akal seorang pembaca akhbar yang mungkin juga sebagai penjaga atau ibubapa kepada seseorang pelajar...



Kemahuan gila dan permintaan tidak masuk akal ini dimuatnaik melalui seorang guru dan setakat ini telah dikongsi sebanyak 4,074 kali , 948 komen dan 2,404 like. Lihat respone dan komen  cikgu berkenaan terhadap isu di atas...
.
wahai mak bapak.. tidaklah menjadi kegemaran guru utk memarah, membebel, merotan dan memukul anak2 anda.. kami x suka.. kami sndr banyak keje nak buat selain dari nak marah anak anda yg ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. mungkin mewarisi sifat anda.. tapi mahu atau tidak kami sbg guru perlu untuk memastikan mereka belajar dan melaksanakan tugas. wahai ibu dan bapa.. adakah kamu patuh pd suruhan agama dan tuhan kamu? kenapa kamu patuh? kerana kamu adalah insan.. kerana kamu adalah hamba.. dan kenapa pelajar perlu utk patuh dan laksanakan tugas sbg pelajar? kerana mereka adalah pelajar dan mereka perlu utk belajar. saya juga patuh pd tuhan dan agama saya.. saya juga patuh dan arahan pengetua. sedang saya yg cikgu pun boleh dengar cakap.. apa kuasa dan kehebatan anak anda sampaikan tidak boleh ditegur walau sedikit. apakah kuasa undang2 skrg membuatkan bapak dan ibu buta?

wahao bapak dan ibu.. kami para2 guru tidaklah kejam. tidaklah jahat dan tidaklah gila.. malah, kami rasa, lebih ramai guru2 yg mnjd gila.. mendapat kencing manis, sakit jantung, darah tinggi semata2 menghadap muka anak2 anda setiap hari yg kurang ajar dan melawan guru. tapi, masih... kesalahan diletakkan di tangan guru. katanya guru tidak pandai mengajar.. wahai bapak dan ibu... kalau dah anak anda mnjd tuhan di sekolah, membuat undang2 sndr. boleh tidur dan x boleh kena marah bila x nak belajar, apa kuasa yg kami ada utk jadikan anak anda sbg manusia??

kami bukan tuhan yg boleh berikan hidayah.. kami bukan nabi yg bersifat maksum dan pemaaf setiap masa. kami hanya guru biasa yg mungkin tidak didengari suara.

wahai bapak dan ibu.. bila anda anda mendapat keputusan yg cemerlang.. anda akan cakap.. "sbb anak saya pandai"


bila anak anda mndpt keputusan yg corot.. jawapan anda.
"cikgu tu x pandai mengajar"

wahai bapak dan ibu.. kalau dah mcm ni la gayanya.. anak anda akan menjd bodoh.. dan terus mnjd bangang abadi.. walaupun guru yg mengajar anak anda itu.. adalah guru dari syurga.

sekian.. terima kasih.

yg benar.. guru pedalaman sarawak yg disayangi pelajar.

Sumber.


0 ulasan:

Post a Comment