Saturday, February 16, 2013

Sembang Sabtu : Tugas Cikgu, mohon dimengerti bukan menagih simpati..



Sembang Satu kali ini kita akan berkongsi kiriman dialog oleh seorang pembaca  bernama Faiz Mat mengenai persepsi dan salah tanggap sesetengah masyarakat terhadap tugas seorang guru. Bahkan kadangnya kita temui di akhbar dan media masa salah guru yang tidak seberapa kadangnya dimanipulasi begitu rupa seakan-akan guru perlu berada dalam dunia “maksum” tersendiri.Cikgu, mohon dimengerti bukan menagih simpati.

Semoga catatan kecil bersahaja yang sinikal ini menyedarkan masyarakat di luar sana bagaimana tugas guru yang tidak tercatat dan tidak didendangkan. Walaupun guru serupa kakitangan awam yang lain tetapi dalam banyak perkara tugas tidak sama dengan kebanyakan tugas kakitangan awam yang lain sama ada masa bertugas dan jenis tugas .....Jom baca dan hayatinya agar kalian lebih mengerti...

Ada segelintir ibu bapa atau mungkin yang belum menjadi ibu atau bapa mempersoalkan peranan guru. JOMMMM …. layan sembang orang kampong.. baru kita tahu siapa sebenarnya sape CIKGU tu…

A : Ehhhh…. Anak sape yang duk menangis dari tadi tu..?
B : Anak Cikgu Peah… kenapa…?
A : Kesian budak tu, mak dia tak ada ke…?
B : Mak dia p...ergi sekolah, anak yang kecik tu suami dia la yang tengok2 kan……
A : Biar betull…. Malam-malam macam ni pun pegi skolah jugak…?
B : Yea lah… anak orang lain nak exam dia pulak yang bertungkus lumus…
     biasanya buat kelas tambahan la tuuuu…. Pastu sembahyang hajat pulak
     untuk anak-anak muridnya.
A : Tapi cikgu balik awal kan….?
B : Balik awal? Isshh….. kalau cikgu balik awal, kenapa anak aku petang baru
      balik…? Tak kan lah anak aku belajar dengan tukang kebun sekolah kot…?
A : Maksudnya cikgu pun balik lewat petang jugak la ehhhh…?
B : A’ahh… Si Joyah jiran aku yang mengasuh anak Cikgu Peah tu cakap,
      Cikgu Peah awal pagi dah pegi sekolah pastu lewat petang baru balik.
      Ada aktiviti pulak kat sekolah pada belah petang. Masa datang ambik
      anaknya tu, Si Joyah cakap muka Cikgu Peah dah tak bermaya… Kesian
      tauu…. Balik rumah tanda buku budak-budak plak, time exam lagi teruk
      sebab kena tanda kertas exam budak.
A : Nasib baik aku bukan cikgu… kalau tak, ngamuk laki aku tu….
B : Alaaa…. Hari minggu pun bukan lekat kat rumah, aku tengok dia kat skolah
      jugak… ada je program kat skolah tu… heerrrmm.. kadang2 anak aku tu
      pun tak ikut program tu… tak larat katanya nak ikut program kat skolah
      tu… penat….
A : Tapi…. Cikgu kan banyak cuti….. budak cuti sekolah.. cikgu pun cuti kan...
B : Si Joyah citer kat aku… time cuti sekolah pun dia kena jaga anak cikgu
      Peah. Si Joyah cakap cikgu-cikgu kena datang jugak buat kelas tambahan
      untuk murid yang nak exam. Tak pun kena hadir pelbagai kursus…
A : Habis tuu… bila masa cikgu Peah dapat lepak macam kita ni…?
B : Alaaa…. Dia lepak ngan budak-budak kelas dia je la kot….. budak-budak
     tu dah macam anak dia dah… kat dia lah budak2 tu mengadu kalau ada
     masalah…
A : Kenapa ada orang cakap jadi Cikgu rileks jer…?
B : Alahai…. Kalau Cikgu tu rileks, kenapa ramai budak yang dapat Cemerlang
     dalam exam.. Haaa… anak engkau si Fatihah yang masuk Universiti tu….
      Engkau ke yang ajar dan tanda buku dia kat umah…..?
A : Hehehehe…. Mana sempat aku nak ngajar anak aku kat umah… Lagipun….
     Anak aku kan ramai, 4 orang… Pening nak melayan karenah diorang tu….
B : Hahahhahaha……
A : Kenapa kau gelak kat aku….?
B : Engkau tu baru 4 orang anak dah x larat nk layan… Cikgu Peah tu
      berpuluh-puluh anak dalam kelas dia, bukan takat pening, aku rasa dah
     hancur kepala dia kot…. Hehehehe…. Tapi… seramai mana pun dia masih
     lagi dapat layan budak-budak tu dengan baik ….
A : Ehhhh… engkau cakap cikgu layan budak-budak dengan baik, habis tu…
     yang Si Dollah pergi mengamuk kat sekolah hari tu apa kes…?
B : Alaahhh…. Laki aku cakap, Si Dollah tu memang begitu. cepat sangat naik
      angin. Dengar sangat cakap anak dia tu… manjakan anak tidak bertempat
A : Maksud engkau….
B : Pasal hari tu la… dia pergi marah2 kat cikgu cakap cikgu cubit anak dia.
     Anak aku cakap kalau cikgu rotan pun memang patut… anak dia nakal.
     Selalu ganggu kawan-kawan kat sekolah… pastu kurang ajar plak tu kat
     cikgu. nak jadi gangster agaknya anaknya tu… Macam mana nak suruh
     anak jadi baik, baru cubit mak ayah dah bising… ntah-ntah ayah ngan anak
     pun sama je…..
A : Susah jugak ehh jadi cikgu ni. Tengok aku ni.. balik kerja duk kat rumah
     dah boleh rileks.. kat tempat kerja pun tak de tekanan… Fuhhh…. Untung
     aku dapat kerja bagus…
B : Macam mana engkau boleh dapat kerja bagus macam sekarang ni..?
A : Laaaa….. aku kan berpendidikan tinggi…. Kat sekolah dulu… aku kan
     selalu dapat result exam yang cemerlang…
B : Ohhhh…. Ingatkan engkau belajar kat rumah sorang-sorang.. rupanya
      engkau pun blaja kat sekolah jugak dulu yeaa….
A : Engkau ni… saje je nak kenakan aku….
B : Bukan lah… Sebenarnya….. aku bangga dengan cikgu-cikgu ni… tanpa
     mereka anak-anak aku takkan dapat menjadi insan yang berguna dan
     berjaya seperti sekarang ini… Orang kampung seperti aku ni mungkin lebih
     menghargai dan menghormati jasa guru-guru.

USR Blogger Team : Terima kasih Faiz Mat. Tulisan lain mengenai isu di atas. KLIK

0 ulasan:

Post a Comment