Friday, February 22, 2013

Perbandingan Band SR Terengganu

Band Sekolah telah menjadi satu makanisma penting untuk mengukur pencapaian dan rangking keseluruhan sesebuah sekolah. Dua elemen utama bagi menentukan band sekolah ialah Gred Purata Sekolah (GPS) yang menyumbang 70% dan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang menyumbang 30%. GPS diperolehi melalui keputusan peperiksaan awam dan SKPM meliputi semua bidang pengurusan persekolahan dengan  skor kendiri yang diberi berasaskan aviden yang tepat dan munasabah. Hasil pencapaian keduanya dirumuskan dan skor pemarkahan diperolehi akan menjadi penentuan band sebagaimana berikut:


Pencapaian Band SR Terengganu dari tahun 2010 hingga 2012 ditunjukkan sebagaimana berikut:


Berasaskan dapatan data di atas pencapaian sekolah pada Band 1 dan Band 2 menunjukkan peningkatan yang baik. Sementara sekolah-sekolah pada Band 5,6,7 di sekitar 1.2% dan ianya adalah sekolah-sekolah pendidikan khas dan sekolah orang Asli. Kita berharap dengan kesedaran dan kefahaman pihak sekolah mengenai fungsi dan makna band usaha-usaha berterusan untuk mencapai tahap lebih baik akan terus dilaksanakan. Adalah wajar maklumat dan kefahaman ini dikongsi dengan seluruh warga sekolah agar mereka tahu di mana mereka berada dan peranan yang perlu mereka lakukan.

Tahniah kepada seluruh kepimpinan sekolah dan warga guru Terengganu yang telah memberi sumbangan besar dalam memastikan keterbilangan sekolah rendah Terengganu. Insyaallah marilah kita terus hayati dan usahakan maksud hadis ini, "Bahawa orang cemerlang itu sentiasa memastikan apa yang dikerjakan hari ini mesti lebih baik dari semalam, apa yang dikerjakan esok  mesti lebih baik dari hari ini".



1 comment:

  1. That concept may bе a bit mesѕу but oh so delіcious.
    Firstly the Nerotic massage Bеаutу Rіtuаls product
    гange starts off with an orginal piеce whіch exрloгes the questіon:" Does a conscious being need to look down.

    Have a look at my web blog :: tantric massage in London

    ReplyDelete