Friday, July 1, 2011

Renungan Jumaat - 10 Makanan Ini Tingkatkan Metabolisme Tubuh


Salah satu penyebab gagalnya program diet penurunan berat badan adalah proses metabolisme yang lambat. Di samping pengambilan makanan tertentu, senaman yang teratur juga perlu untuk menstimulasi metabolisme agar lemak tubuh terbakar dengan mudah.

Berikut adalah senarai makanan sihat dan alami yang bermanfaat untuk merangsang metabolisme, sehingga berat badan menyusut lebih cepat.

1. Makanan pedas

Saus salsa, cabai, lada, atau makanan pedas lain akan membakar 20% lebih banyak lemak. Tambahkan makanan pelengkap tersebut ke dalam makanan anda, tetapi jangan terlalu banyak kerana boleh menimbulkan gangguan perut.

2. Buah berry

Buah berry adalah sumber penting zat antioksidan tanpa kalori. Rasa manis dalam buah ini akan memenuhi keperluan anda bukan sahaja rasa manis, sekaligus membantu anda menurunkan berat badan.

3. Ikan

Ikan, terutama ikan salmon, mengandung asam lemak Omega 3. Ikan akan menlancarkan metabolisme dan membakar lebih banyak lemak, sehingga metabolisme akan lebih aktif dan kulit nampak lebih segar.

4. Seledri

Seledri merupakan sayuran tanpa kalori yang membantu anda menurunkan berat badan lebih cepat, mudah, dan lebih baik. Bentuk apapun dari akar atau batang seledri, baik dimakan mentah atau sebagai campuran salad dan sup akan membuat anda terkejut saat menimbang badan.

5. Jeruk lemon

Pada pagi hari, satu sendok teh perasan lemon segar dicampur ke dalam satu gelas air akan meredam rasa lapar. Campuran air dan lemon ini juga akan memberikan energi bagi tubuh dan membantu membakar lemak. Jangan tambahkan gula, bila dirasa terlalu masam, tambahkan saja madu.

6. Air sejuk

Makin sejuk, makin baik. Air sejuk sangat ideal untuk memperhalus fungsi-fungsi tubuh, bermanfaat saat kulit mengalami dehidrasi, dan berperanan dalam regenerasi sel serta menghilangkan racun. Air sejuk akan melancarkan metabolisme hingga 30 %  dan lemak akan terbakar dengan mudah. Pilih air sejuk dengan ais . Suhu ideal adalah 5 hingga 8 darjah Celcius.

7. Gandum

Gandum secara bertahap mengeluarkan glikosa ke dalam aliran darah dan proses metabolisme tubuh akan lebih mudah mengeluarkan gula dan lemak. Usahakan  satu mangkuk penuh gandum (oat) plus buah berry pada pagi hari. Anda akan puas dengan hasilnya.

8. Kubis dan sayuran sejenisnya

Kubis dan makanan 'satu kerabat', seperti brokoli dan bunga kol akan mempengaruhi proses metabolisme dan membakar lebih banyak kalori dibanding kondisi biasa. Sayur-sayuran tersebut juga kaya vitamin dan mineral penting yang diperlukan saat menjalani diet.

9. Satu mangkuk sup per hari

Satu kajian kebelakangan ini menunjukkan bahwa orang yang makan satu mangkuk sup sebelum makan makanan utama (makan siang atau makan malam) menurunkan berat badan lebih mudah dibanding mereka yang sama sekali tidak makan sup. Pilih sup sayuran seperti kubis, bunga kol dan seumpamanya

10. Satu apel sehari

Satu buah apel atau lebih dalam satu hari akan membantu menekan rasa lapar lebih lama. Manfaat lain, tubuh akan membakar lebih banyak kalori dan mempermudah penyusutan berat badan. 

إياكم والبطنة في الطعام والشراب فانها مفسدة للجسم وتورث السقم عن الصلاة 
Artinya: “Jauhilah olehmu mengisi perut dengan penuh terhadap makanan dan minuman, sebab mengisi perut dengan penuh akan membahayakan tubuh dan menyebabkan malas shalat.” (H.R. Bukhari)

0 ulasan:

Post a Comment