Thursday, January 20, 2011

PAGE mahu PPSMI dijadikan opsyen di SK dan SMK

PUTRAJAYA, 19 Jan. - Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE) mengulangi saranannya supaya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), dijadikan sebagai opsyen di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan.

Perkara itu dinyatakan dalam memorandum yang diserahkan oleh Pengerusi PAGE, Datin Noor Azimah Abdul Rahim kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, yang diterima oleh setiausaha sulit kanan Perdana Menteri, Mohamad Amir Harun di Pejabat Perdana Menteri tengah hari tadi.

Noor Azimah ketika ditemui pemberita berharap Najib akan membawa resolusi persatuan itu untuk dibincangkan semula oleh Kabinet kerana perkara itu adalah untuk kebaikan kanak-kanak.

PPSMI, yang diperkenalkan pada 2003 ketika era Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri, bertujuan meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar dalam bidang sains dan matematik tetapi pada 2009, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan pemansuhan dasar itu berkuatkuasa 2012 manakala sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil menggunakan bahasa ibunda masing-masing bagi pengajaran dan pembelajaran dua subjek berkenaan. - Bernama

No comments:

Post a Comment