Sunday, January 16, 2011

Mesyuarat Sektor Pengurusan Sekolah

"Guru adalah "social engineer" dan merupakan bidang kejuruteraan yang paling sukar dan penuh cabaran kerana tugasnya ialah untuk memanusiakan manusia. Walaupun pandangan umum melihatnya sebagai tugas yang ringan dan mudah...." demikian antara ucapan En.Zakariah bin Ali,Ketua Sektor Pengurusan Sekolah dalam Mesyuarat Sektor Sekolah di Bilik Mesyuarat Alamanda,Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu pagi tadi.

Mesyuarat ini adalah Mesyuarat Sektor Sekolah yang pertama bagi tahun ini dan dipengerusikan beliau yang buat pertama kali setelah dilantik sebagai Ketua Sektor Pengurusan Sekolah.Beliau menyeru semua staf di bawah Sektor Pengurusan Sekolah sentiasa bersikap positif dalam kerjabuat mereka. Tegas beliau apabila kita bersikap positif maka kejayaan mudah dicapai kerana sikap (tanggapan) kita akan menentukan semangat serta kesediaan kita untuk bertindak. Tegas beliau lagi melalui kajian yang dibuat kejayaan seseorang ditentukan oleh sikap positif sebanyak 90% dan 10% lagi disumbang oleh bakat/kebolehannya.

Mengikut Ketua Sektor, sikap negatif yang ada dalam jiwa dan masyarakat kita telah lama dibicarakan oleh Allahyarham Zaaba. Mengikut Zaaba katanya orang Melayu ada empat jenis kemiskinan. Pertama ialah miskin ilmu,kedua miskin amalan dan nilai mulia,ketiga miskin harta dan keempat miskin cita-cita besar.Inilah cabaran besar pendidikan untuk merubah sikap dan tanggapan salah bahawa kita punyai kebolehan dan kehebatan.

Mesyuarat hari ini juga menyentuh beberapa perkara seperti perubahan fail meja,pemantauan sekolah,perhimpunan bulanan dan program-program kebajikan ahli

No comments:

Post a Comment