Sunday, March 4, 2012

Taklimat Orientasi Guru Baru Negeri Terengganu Tahun 2012

KUANTAN - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu melalui Unit Sekolah Rendah mengadakan program berkenaan bermula 4 - 6 Mac 2012 di Duta Village, Kuantan, Pahang Darul Makmur.Seramai 109 guru baru yang ditempatkan pada 16 Januari 2012 terlibat dengan program ini.

Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, En. Zakaria Ali telah menyampaikan ucaputama dan merasmikan Taklimat Orientasi Guru Baru Negeri Terengganu Tahun 2012. Beliau mengingatkan guru-guru baru betapa mulianya tugas guru. Bagaimanapun kesan dari kesilapan pendidikan akan dirasai padahnya dalam tempoh sepuluh dan dua puluh tahun akan datang. Justru itu beliau mengingatkan guru baru akan pentingnya tugas profesional guru dalam menyampai ilmu, membina kemahiran dan mencambahkan nilai-nilai murni dalam jiwa anak didik.

Sepanjang tiga hari dua malam ini juga guru-guru baru juga akan diberikan input berkaitan perkhidmatan seperti pengurusan cuti, laluan kerjaya selain motivasi bagi memantapkan kesediaan mereka menghadapi rencam dan cabaran tugas guru sebenar di sekolah. Kita amat-amat berharap guru-guru ini menjadi pemangkin tranformasi pendidikan di sekolah melalui kombinasi ilmu, kemahiran, spritual menjadi guru terbilang. Graduan PISMP dianggap "masak" latihan pedagogi dan psaikologi pendidikan justru latihan yang panjang dan mencukupi. Kita berharap mereka mampu buktikan  bahawa mereka sememang-sememangnya
hebat.

Download gambar kenangan Duta Village : DI SINI

No comments:

Post a Comment