Sunday, April 4, 2010

Memperkasakan Perhimpunan Mingguan Sekolah

 Apakah acara senamrobik sesuai untuk perhimpunan mingguan?
Hasil pemantauan,laporan dan aduan diterima kedapatan segelintir sekolah melaksanakan Perhimpunan Mingguan Sekolah secara sambil lewa dan terkeluar dari panduan dan arahan Surat Pekeliling Ikthisas Bil.4/1984.Perhimpunan Mingguan Sekolah seolah-olah rutin yang tidak berapa penting dan menyusahkan bukan sebagai satu majlis rasmi peringkat sekolah.

Bagaimana komitmen guru .,Guru Besar atau GPK?
Justru persepsi sedemikian Perhimpunan Mingguan Sekolah tidak diurus dan dirancang dengan baik. Persediaannya kadang-kadang kelam-kabut.Pergerakan murid tidak teratur. Ada guru yang tidak hadir ke perhimpunan dan sibuk dengan tugas sendiri di bilik guru,kantin atau di mana-mana sahaja seolah-olah bukan majlis rasmi yang wajib dihadiri.Begitu juga segelintir Guru Besar ,GPK atau guru datang dua tiga minit sebelum perhimpunan atau setelah perhimpunan berjalan.Semasa perhimpunan aturcara asas yang digariskan tidak dilaksana dengan baik dan sempurna seperti:
  • Nyanyian lagu Kebangsaan Negaraku,Lagu Negeri dan lagu sekolah
  • Upacara menaikkan bendera
  • Upacara membaca ikrar Rukunegara
  • Ucapan Guru Besar
  • Lain-lain perkara yang munasabah bagi tujuan perhimpunan
Bahkan dalam kebanyakan ucapan jarang ucapan yang membina minda dan memotivasikan murid. Majoriti ucapan adalah berupa leteran dan amaran berpanjangan memalukan murid. Ianya bukan sahaja membosankan murid dan guru tetapi melanggar prinsip perhimpunan itu sendiri.

Sewajarnya semua pihak sedar bahawa tujuan mengadakan perhimpunan adalah untuk menyemai,menanam dan memupuk semangat cinta dan taat kepada negara serta meningkatkan disiplin murid. Bagi menjayakan tujuan itu perhimpunan sekolah sewajarnya mengwujudkan satu suasana teratur,bertertibdan penuh hormat,di mana setiap orang dalam perhimpunan berkenaan mematuhi nilai,norma dan peraturan perhimpunan tersebut.

Sehubungan dengan itu,harapan kita agar semua pengurus sekolah dapat memperkasakan kembali Perhimpunan Mingguan Sekolah sebagai satu majlis rasmi sekolah yang sentiasa dinanti dan ditunggu-tunggu oleh seluruh warga sekolah .Ia seharusnya menjadi medan  pemupukan patriotisma,dorongan motivasi,wadah penghargaan dan penghormatan warga sekolah terutama kepada para pelajar..jom fikirkan

1 comment:

  1. Well said!
    Perhimpunan mingguan adalah perhimpunan rasmi, di mana pelajar2 dpt mempelajari tatatertib adab rasmi. Guru2 juga harus memberi teladan yg baik, spt menyanyi bersama dan tidak berbual-bual.

    ReplyDelete