Wednesday, April 7, 2010

Mesyuarat Pengurusan Sekolah Kluster 1/2010

Semalam telah diadakan mesyuarat berkenaan di Bilik Mesyuarat Kemboja,Bahagian Pengurusan Sekolah Harian,KPM,Putrajaya. Mesyuarat berkenaan melibatkan semua Guru Besar Sekolah Kluster Kecemerlangan Fasa 1,2 dan 3 serta Pegawai Meja Jabatan Pelajaran Negeri.

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kluster (BPSBPSK) menyentuh berkaitan Sekolah Berprestasi Tinggi,Masa Depan Sekolah Kluster,Pengurusan Kokurikulum,Bidang Kebitaraan,Isu Pengurusan Kewangan dan Isu-isu Sekolah Kluster.

Beliau juga memaklumkan bahawa tidak lama lagi BPSBPSK akan berpindah ke pejabat baru di Cyberjaya.Selain dari itu tinjauan dan cadangan sebilangan besar Guru Besar agar ruangan perbincangan lebih luas dibuka supaya isu-isu dan masalah berkaitan SKK dapat dibincang,dikongsi dan diselesaikan terutama berkaitan kewangan,perjawatan dan aktiviti/program.

Selain dari SKK ,SBT juga menjadi dimensi penting  dalam hala tuju pendidikan negara. Menjelang tahun 2012 sebanyak 100 buah sekolah SBT yang mempunyai pelbagai keistimewaan bakal diujudkan.Insyaalah bagaimana SBT dinilai akan dibincangkan dalam posting akan datang supaya semua pengurus sekolah dan warga gurunya memahami dan berusaha menghayati filosofi SBT untuk dilaksanakan penalaan selaras arah haluan pendidikan masa depan negara.

No comments:

Post a Comment