Wednesday, November 27, 2013

Kisah benar Cikgu Idayu dan kerenah birokrasi yang menebal?



Oleh Zaini Hassan

FARITA Idayu Bt. Jusoh bukanlah pegawai besar. Dia hanyalah seorang guru. Guru yang baru lapan tahun berkhidmat mendidik anak watan kita.

Menjadi guru adalah cita-citanya dari kecil. Dia bukan seperti sesetengah guru, yang menjadikan kerjaya itu sekadar makan gaji.

Cikgu Idayu atau Cikgu Ayu mahu menjadi pendidik sejati. Mendidik anak-anak kita, terutamanya dari kampung pedalaman. 

Selepas keluar dari kolej perguruan hatinya meronta-ronta mahu terus mengajar. Ke mana sahaja dihantar bukan halangan. Lagi pun itu telah menjadi 
perjanjiannya bahawa ke mana sahaja, waima ke pulau terpencil di Mabul, Sabah sekali pun dia sanggup tempuhi. 

Oleh itu, Idayu sanggup meninggalkan kampung halaman di Terengganu dan dihantar mengajar di Sarawak. Pengkhususan beliau ialah subjek Fizik, Matematik dan Sains. 

Guru muda itu gembira mengajar di situ. Semangatnya sentiasa berkobar-kobar mendidik anak bangsa.

Namun sebagai seorang insan, Cikgu Idayu pun mempunyai keinginan untuk berumah tangga. Jodohnya ditemukan dengan jejaka yang kebetulan berasal dari negerinya di Terengganu.

Setelah berkahwin Cikgu Idayu dipindahkan dari Sarawak ke Semenanjung, iaitu Johor.

Dia ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Syed Esa, Batu Pahat, Johor.

Suaminya pula bertugas sebagai Warder Penjara di Dungun. Sehingga kini mereka telah berkahwin selama lapan tahun.

Bagi pasangan itu, seorang tinggal di Dungun dan seorang tinggal di Batu Pahat bukan halangan untuk berkhidmat sebaik-baik mungkin kepada negara tercinta ini.

Sepanjang lapan tahun mereka tidak pernah tinggal sebumbung. Sama ada suami akan ke Batu Pahat atau sebaliknya si isteri akan ke Dungun. Walaupun kejauhan, tanggungjawab zahir dan batin diteruskan sama seperti pasangan suami isteri yang lain.

Namun, setelah beberapa tahun berulang-alik mereka merasakan ia bukanlah satu penyelesaian yang baik. Sebagai penjawat awam, Cikgu Idayu mempunyai hak memohon pertukaran untuk mengikuti suami.

Sudah tujuh tahun, sejak 2008 tanpa serik dia membuat permohonan melalui Jabatan Pelajaran Negeri dan di peringkat kementerian, namun semuanya gagal.
Setiap tahun, kementerian membuka permohonan sebanyak dua kali. Dan, sepanjang tempoh itu dia telah membuat permohonan berbelas-belas kali.

Cikgu Idayu reda dengan ketentuan Ilahi. Mungkin tiada rezeki lagi, fikirnya.
Di sepanjang proses permohonan itu, dia ada juga mendapatkan surat sokongan pelbagai pihak, juga gagal.

Pertengahan tahun ini apabila rayuan pertukaran dibuka, dia antara cikgu yang paling awal berkobar-kobar dan ghairah mengisi borang. Kakitangan jabatan pun sudah kenal dengan beliau.

Sambil jari jemarinya mengisi borang itu, mulut Cikgu Idayu tidak putus-putus memohon doa agar mudah-mudahan permohonannya diperkenankan dan dapat disatukan dengan suami tercinta.

Beberapa hari lalu keputusan diumumkan. Buat kesekian kalinya, selama tujuh tahun, permohonannya ditolak sekali lagi.

Permohonannya untuk bersatu di bawah satu bumbung dengan suaminya buat pertama kalinya, juga gagal.

Cikgu Idayu terus pasrah. Fikirannya cukup tertekan. Cita-cita masa kecilnya untuk menjadi guru kini sudah menjadi satu mimpi ngeri. Cikgu Idayu kini difahamkan, sedang menerima rawatan akibat tekanan.

Lebih tertekan, setelah tujuh tahun berkahwin, dia masih belum mendapat cahaya mata. “Kerana itu saya mahu duduk berdekatan dengan suami saya..."

Sebagai penulis, saya tidak pasti di mana silapnya dalam kes Cikgu Idayu ini.
Terus terang saya katakan, saya tidak mengenali cikgu itu. Saya hanya menerima suratnya - mengadu kepada saya, setelah segala usahanya selama ini gagal. 
Mengadu kepada saya adalah jalan terakhir beliau. 

Tulis beliau kepada saya: “ Keluarga kami sejak zaman nenek moyang 100 peratus menyokong, berjuang untuk UMNO. Saya minta tolong dengan menteri-menteri UMNO, takda satu tandatangan mereka yang laku... jalan akhir, nampaknya saya perlu berhenti kerja walaupun itu cita-cita saya sejak kecil mahu menjadi cikgu untuk bantu anak bangsa."
Kisah Cikgu Idayu, saya anggap adalah satu daripada banyak lagi kes yang serupa. 

Bagi saya dalam puluhan ribuan guru di seluruh negara, dan mobilisasi guru-guru baru setiap tahun, apakah sebenarnya masalah Cikgu Idayu ini? Terus terang saya katakan saya tidak faham dengan sistem proses pertukaran itu.

“Mereka memberi alasan pengkhususan saya sudah penuh di Terengganu," katanya. 

Jika satu, dua tahun mungkin kita boleh terima dia gagal, tetapi apabila ia sudah masuk tahun ketujuh, maka di mana pula silapnya? Di mana pertimbangan kemanusiaan pula?

Apakah semua pihak mahu melihat Cikgu Idayu, seorang guru Fizik dan Matematik ini melepaskan jawatannya?

Wahai Pengarah-pengarah Pendidikan Negeri-Negeri, Ketua Pengarah Pendidikan, Ketua Setiausaha Kementerian dan menteri-menteri serta timbalan-timbalannya, tolonglah teliti kes ini.

Saya berharap janganlah dihukum Cikgu Idayu gara-gara tulisan ini. Ambillah iktibar positif daripada tulisan ini untuk memperbaiki mana-mana sistem yang lemah.

Saya difahamkan Kementerian Pendidikan memang sedar mengenai sindrom suami-isteri berpisah ini. Harap-harap kes Cikgu Idayu ini boleh diselesaikan.
Jika ini pun susah hendak diselesaikan, apakah kita sudah bersedia untuk menjadi sebuah negara maju?

14 comments:

  1. Kalau kerabat atau ahli keluarga jabatan gerenti cepat..atas alasan keperluan perkhidmatan.agaknya tugas cikgu idayu belum sampai tahap itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janganlah terlalu double standard

      Delete
  2. Ada tak isteri atau suami yang senasib cikgu idayu.....hehe.

    ReplyDelete
  3. Ada tak suami atau isteri org jabatan yg senasin cikgu idayu..? Fikir2 dan renung2 kan...hehe
    ....cikgu jg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg suami cikgu idayu ni terperok je di terengganu kenapa? X usaha mintak tkr ke johor ke? Sanggup dok diam2 di situ sampai isteri tertekan. Beribu2 cikgu t'ganu & k'tan nk balik negeri, lps tu x reti nak keluar sbb dh selesa, yg nk masuk nk longgok di mana lg? Negeri lain pun perlu guru sbb ada murid. Hanya subjek tertentu sj yg kosong di t'ganu, keutamaan pertkrn adalah ikut keperluan subjek, kalau nk jd guru bersedialah utk brkhidmat di mana2 sj, jgn korbankan murid-murid, ramai lg nk jd guru..

      Delete
  4. Harap bersabar cikgu idayu.lening menteri pendidikan2 tahap keperihatinan tinggi

    ReplyDelete
  5. Malu jgk weh..benda macam ni boleh terlepas pandang(ayat jabatan)

    ReplyDelete
  6. Kes terpencil.. 1 dlm 100.. br 7 thn, ada yg dh 10 thn xdpt tukar.. permohonan akan diproses secepat mgkin..

    ReplyDelete
  7. Biasanya semasa disekolah kita berpeluang belajar sejarah, bila jadi guru kita galakkan murid belajar sejarah dan belajar dari sejarah. Kadang-kadang bila kita jadi guru di JPN (Kita panggil pegawai JPN, tapi sebenarnya bila grednya DG, maka kita adalah cikgu) kita lupa sejarah. Lihatlah kepada sejarah perkhidmatan pegawai, jangan jadi pegawai yang bebal yang hanya uruskan borang. Ingatlah kamu adalah guru walaupun kamu berkhidmat dimanapun...

    ReplyDelete
  8. Ada guru tak minta tapi ditukar..walau baru 1 tahun lebih dan sekolah itu jadi kurang guru.

    ReplyDelete
  9. Sistem pertukaran bg guru br perlu diperbetulkan..yg br posting mintak satu2 daerah atau negeri tgok dulu guru2 lama yg nk mintak tkar ke daerah atau negeri yg dipohon guru baru..kalo guru br mintak daerah atau negeri yg ada dulu ckgu mintak..bg pd cikgu yg lama mintak..nie dok...yg br posting semacam..ada yg dok kawin lg bg pada guru tersebut sedangkan ada guru yg lama mintak tp dok dpt..lagi2 bg alasan ikut opsyen...sampai bila?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete