Friday, November 22, 2013

Renungan Jumaat : Kita ditipu Yahudi tentang daging kambing



Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan. Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang).

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.

Inilah tipu helah yahudi untuk menjatuhkan umat islam terutamanya.

Wallahu'Alam.


5 ulasan:

Anonymous said...

Doktor biasanya menyarankan sesuatu berdasarkan bukti dan fakta. Merekapun ada etika dalam menyuruh atau melarang sesuatu. Doktor bukan pangkat tetapi kepakaran kalau tak caya cubalah mohon jawatan doktor. Kita orang Islam ni bila buat sesuatu kesalahan atau kesilapan kerana kejahilan sendiri sering menyalahkan orang lain kernan itulah lebih mudah. Orang Islam yang berperang sesama sendiri di Mesir, Afghanistan, Iraq tupun kuat makan daging kambing. Orang yang berniaga daging kambing akan kempen daging kambing bagus, malah ada yang cuba cari mana-mana hadith yang menyokong mereka. Orang Melayu yang ada darah tinggi memang mengakui daripada pengalaman mereka jika makan daging kambing banyak akan rasa pening kerana darah naik. Abih camno...

Anonymous said...

Rencana ini nak bagitahu paling penting daging kambing makanan kegemaran atau sunah nabi. Takkan nabi nak tinggal sunah yang memudharatkan. Faedah-faedah lain telah diterangkan..kau ni baca ke atau pakai buat ulasan bodoh.. Jenis Yahudi jugak la ni tak percaya sunah...

key rhy said...

Syukur alhamdulillah, kita dah mula celik. Insyaallah xkn ditipu musuh. Jgn antara kita saling tuding menuding. Sama2 lah kita perkukuh kn ukhwah. Amin

Anonymous said...

Begitu cepatnya menuduh orang yang tak menyokong pendapat kita sebagai Yahudi atau tak percaya sunnah? Setahu saya tak ada doktorpun yang menyatakan daging kambing tu tak bagus baik doktor tu yahudi atau apa sahaja. Sebagaimana semua doktor menyatakan merokok itu membahayakan kesihatan, berapa ramai orang Islam yang mematuhinya, malah ada yang mencari-cari alasan bahawa merokok itu makruh, walaupun pendapat terkini membuktikan merokok adalah haram. Apa yang nak saya utarakan, adakah sunnah nabi itu hanya kita pakai apabila ia sesuai dengan hawa nafsu kita sahaja? Apa macam, awak merokok ke tidak? hehe dan tak perlu guna perkataan kesat terhadap orang yang tak sependapat dengan kita. Jagalah akhlak sebagai guru..

Anonymous said...

Yang dibicara dalam rencana ini adalah mengenai khasiat daging kambing yang selama ini ditakuti kerana dogma bermacam-macam walhal daging ini adalah sunah nabi. Dan bila sunnah sesuai untuk semua. Semuanya berkepentingan. Yang saya heran kenapa anom diatas dok kait dengan rokok yang tiada kaitan langsung. Dan yang saya lebih heran mengapa marah sangat kepada rencana mengenai khasiat kambing ni...marah pula bila kata sunnah nabi, marah pula bila rencana dikatakan dakyah bahaya kambing hanya strategi Yahudi.. Walaupun saya bukan cikgu yang cerdik macam kau orang tapi kalau ni lah tahap pemikiran cikgu heheheh lebih kurang kambing jer. Buat malu warga cikgu jer.. Porah persoalan mudah camnipun tak boleh hendak faham.

Post a Comment