Saturday, July 31, 2010

Lengkapkan ilmu sebelum masuk IPT

KUALA TERENGGANU 30 Julai - Golongan pelajar terutama yang bakal memasuki institusi pengajian tinggi (IPT) perlu melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan selain mahir berucap di depan khalayak untuk menjadi pemimpin hebat.

Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Razali Daud berkata, adalah tidak memadai jika para pelajar hanya mahir mengurus dan bijak dalam pengucapan awam sedangkan mereka ketandusan ilmu.

"Hanya mereka yang berilmu dan berkemahiran dalam pengucapan awam sahaja yang mampu menjadi seorang pemimpin hebat dan disegani.

"Kalau ada yang pandai berucap tetapi isinya kosong atau tiada ilmu pengetahuan untuk memenuhi keperluan semasa, mereka tak layak jadi pemimpin yang cemerlang," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu ketika berucap menyempurnakan majlis penutup Bengkel Kepimpinan Pelajar Pra-Universiti 2010 Parlimen Kuala Terengganu di Akademi Kepimpinan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) di Batu Rakit di sini semalam.

Turut hadir, Setiausaha Agung Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) merangkap Pengarah Akademi Kepimpinan GPMS, Syed Anuar Syed Mohamad.
Sumber : Utusan Online

No comments:

Post a Comment