KUALA LUMPUR 21 Ogos - Pelaksanaan
sistem pendidikan negara seharusnya mengikut acuan sendiri tanpa perlu
terikut-ikut dengan 'rentak' acuan asing.
Perkara itu ditegaskan bekas Naib
Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah
ketika membentangkan resolusi sidang pleno Sistem Pendidikan Berkesan Pembina
Peradaban dan Nilai Budaya sempena pra-Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan
bertemakan Memartabatkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013- 2025.
Menurut beliau, berdasarkan acuan
tempatan itu, kerajaan, khususnya Kementerian Pendidikan digesa 'mengharamkan'
sebarang bentuk sistem pendidikan yang tidak berteraskan kebangsaan.
"Kita menggesa kerajaan
memperkasa sekolah kebangsaan dan menjadikan sekolah berkenaan mampu menarik
minat pelbagai kaum. Dalam pemerhatian saya, kaum India lebih banyak menghantar
anak-anak mereka ke sekolah itu berbanding masyarakat Cina.
"Perkara ini perlu dikaji
dengan mendalam. Selain itu, peranan guru perlu ditingkatkan dengan membentuk
mereka bukan hanya sebagai pendidik tetapi pemimpin dan pembimbing,"
katanya ketika pembentangan resolusi berkenaan dalam kongres yang diadakan di
Ibu Pejabat Mara, di sini hari ini.
Pra-Kongres Perdana Pendidikan
Kebangsaan yang berlangsung itu bertujuan membincangkan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang mana segala resolusi akan dibentangkan dalam
Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan, 27 Ogos ini.
Pra-kongres berkenaan terbahagi
kepada lima sidang pleno iaitu Sistem Pendidikan Berkesan Pembina Peradaban dan
Nilai Budaya: Bahasa Kebangsaan Perkukuh Perpaduan dan Integrasi Masyarakat;
Pendidikan Pembina Perwatakan Jati Diri dan Patriotisme;
Pendidikan Pembina
Sumber Insan Untuk Pembangunan dan Kemakmuran serta Perlembagaan Persekutuan
Lindungi Hak Pendidikan Saksama.
Dalam pada itu, pihaknya menggesa
kerajaan untuk menolak sebarang desakan yang bercanggah dengan Perlembagaan
Persekutuan dan dasar pendidikan berteraskan perpaduan.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my
No comments:
Post a Comment