Tuesday, October 19, 2010

Wacana Intelektual "Visi Pendidikan Terbilang"


"Jika kita bekerja kerana Allah maka tidak timbul soal fitnah,adu-domba,bodek membodek. Kita boleh menerima siapa sahaja ketua kita. Saya bekerja di bawah enam belas pengarah dengan tiada masalah kerana saya menjalan tugas dan kerja saya bukan buat perkara karut-marut", demikianlah antara  ucapan YM Tengku Anuar Tengku Dalam,Ketua Sektor Pengurusan Sekolah,Jabatan Pelajaran Terengganu di Wacana Intelektual Visi Pendidikan Terbilang anjuran PPD Kuala Terengganu di Dewan Utama Yayasan Islam Terengganu, Ahad lepas.

Wacana berkenaan turut dihadiri oleh para pegawai di PPD Kuala Terengganu,Pengetua,PK Hem,PK Tingkatan 6,Guru Besar,GPK 1 dan GPK Hem Sekolah Rendah bagi daerah Kuala Terengganu.

YM Tengku Anuar bin Tengku Dalam yang juga merupakan penulis buku suatu ketika dulu akan bersara wajib pada 26 Oktober 2010 ini turut melahirkan rasa kecewa dan kesal dengan senerio yang berlaku yang akan menjadi penghalang kepada Pendidikan Terbilang. Menurut beliau Pendidikan Terbilang mesti bersifat menyeluruh di mana pelajar,guru,kepimpinan,urustadbir,warga pendidik dan komuniti mesti terbilang barulah Sekolah Terbilang dan Pendidikan Terbilang dapat dilahirkan.

Beliau yang juga bekas KPP Kurikulum suatu ketika dahulu dan perintis serta pelaksana KBSR dan KBSM menegaskan asas,panduan,ilmu,nilai telah sedia ada tetapi terabai bila form atau "bentuk" kurikulum atau pendidikan diberi keutamaan bukannya "content" atau isi pendidikan. Prinsip 5P KBSR telah tidak dilaksana atau dilaksana tanpa sedar dan fokus telah lari jauh menyebabkan berlaku kecelaruan dan kekeliruan dalam pendidikan dan masyarakat.

Dalam pebentangan kerangka konsep Pendidikan Terbilang dua jam lebih itu YM Tengku Anuar turut menggariskan perkara-perkara yang perlu diberi fokus bagi membangunkan keterbilangan dalam bidang-bidang berkenaan berasaskan kehendak semasa pendidikan seperti SBT,Starrating dan sebagainya.Menurut beliau lagi kerangka Pendidikan Terbilang ini akan diserahkan kepada Pengarah Pelajaran yang baru nanti. 

No comments:

Post a Comment