Tuesday, October 26, 2010

Catatan Lawatan Penanda Aras MGB Terengganu ke Kota Kinabalu,Sabah

20 Oktober 2010

7.00 pagi - Saya dan Ketua Unit,Pengurusan Sekolah Rendah berkesempatan dan berpeluang mengadakan Lawatan Penanda Aras bersama EXCO Majlis Guru Besar Negeri Terengganu ke Kota Kinabalu,Sabah.Pagi-pagi anggota rombongan telah berkumpul di Lapangan Terbang Sultan Mahmud,Kuala Terengganu.

8.10 pagi - Kami berlepas ke LCCT dengan pesawat Air Asia dan tiba empat puluh lima minit kemudian.Seronok juga bergerak bersama dengan rakan-rakan guru besar ni. Mereka adalah rakan-rakan rapat saya kerana sebelum ke JPN pada 1  November 2005 saya adalah seorang guru besar..heheh cerita lama.

11.30 pagi - Selepas lepak seketika di LCCT kami meneruskan penerbangan ke Kota Kinabalu. Sebelum tu kami sebat dulu makanan takut lapar maklumlah penerbangan memakan masa lebih dua jam setengah. Saudara Syed Othman,Timbalan Pengerusi MGB dan Saudara Amirudin,Penolong Setiausaha telah menguruskan tiket dan bording pass ahli rombongan.Inilah time untuk zzzzz.

2.15 petang - Kami selamat tiba di Terminal 2,Lapangan Antarabangsa Kota Kinabalu.Masing-masing sibuk memaklumkan kepada isteri dan isteri-isteri masing terutama Pengerusi MGB Marang dan Pengerusi MGB Kemaman. Kami disambut oleh Pengawai dari JPN Sabah,Pengerusi MGB Sabah,Pengerusi MGB Kota Kinabalu dan AJK MGB Sabah.Terima kasih sahabat-sahabat di Sabah. Kami menaiki bas yang disediakan ke hotel penginapan di pusat bandar Kota Kinabalu.Sebelum lesap ke bilik masing-masing Pengerusi MGB meminta semua berkumpul di lobi untuk ke BTPN bagi jamuan makan malam tepat jam 7.00 malam.

4.00 petang - Selepas mandi dan solat saya,Ketua Unit,Pengerusi MGB dan Penolong Setiausaha turun minum dan kemudian berjalan kaki ke Pasar Filipina di tepi sungai. Rakan-rakan naik syeikh membeli udang  kering dan ikan  bilis. Kami pusing habis,minum ABC dan berjalan pulang.Setelah kenyang makan buah "langsat" kamipun sampai hotel dan bersiap.

7.00 malam - Semua berkumpul dan kami bertolak ke BPTN. Rupa-rupanya Pengerusi MGB Sabah turut sama menginap di hotel kami sebagai menjaga kebajikan rombongan..Kami tabik tuan.Sampai di BTPN,Ketua Unit ,Pengurusan Sekolah Rendah JPN Sabah,Pn. Zainun telah sedia menunggu.Kami merasa terhormat sekali diberi layanan dan makan free oleh JPN dan MGB Sabah. Hubungan baik antara kedua Ketua Unit Pengurusan Sekolah Rendah telah memudahkan urusan lawatan ini. Terima kasih.

9.00 malam - Selepas makan Pengerusi MGB mengadakan taklimat ringkas berkaitan jadual lawatan dan tujuan lawatan yang mana antara lain untuk meraikan persaraan Timbalan Pengerusi MGB,YM Syed Othman yang akan bersara wajib mulai 16 Nov 2010. Selepas itu kami bertolak pulang ke hotel. Huuuhhh penat.Nak rehat.

21 Oktober 2010

7.00 pagi - Kami bersarapan pagi di hotel.Jam 7.00 pagi macam jam 8.30 pagi di Semenanjung.Lepas itu kami bertolak ke SK Kelombong iaitu sekolah Pengerusi MGB Kota Kinabalu.Letaknya sekolah ini di Inanam yang terkenal dengan kawasan industri.

7.40 pagi - Kami sampai di SK Kelombong dan di sambut oleh Guru Besar,GPK dan AJK MGB Kota Kinabalu. Pengerusi MGB Sabah menaiki bas bersama kami. Kami kemudian disambut dengan tarian selamat datang. Selepas upacara bergambar kami dibawa ke bilik taklimat

Guru Besar,SK Kelombong telah menyampaikan taklimat kemajuan sekolah.Walaupun sekolah ini baru dan belum mencapai kemajuan tinggi tetapi semangat,halatuju serta komitmen sangat tinggi. Pengerusi PIBG turut dijemput.Mereka juga menimba pengalaman dari Terengganu. Pengerusi MGB Terengganu dalam ucapan balas memuji usaha-usaha yang dibuat oleh MGB Sabah dan kerjasama erat antara MGB dan JPN Sabah sebagaimana yang diamalkan oleh MGB Terengganu dan JPN Terengganu ke arah meningkatkan pencapaian pendidikan rendah.

Selepas itu rombongan dibawa melawat dan dijamu dengan hidangan di kantin sekolah.Sesuatu yang istimewa di sekolah ini ialah amalan salam istimewa melalui  pergerakan kepada tamu sebagaimana prinsip salam hormat tamu oleh Kementerian Pelancongan.Selain itu di kantin meja makan kerusi dikurangkan kerana murid gemar makan scara tradisi di atas lantai atau tikar

11.00 pagi - Kami bertolak ke Sekolah Kluster SK Seri Gaya.Sampai sahaja di sana kami disambut oleh Guru Besar,AJK MGB Kota Kinabalu,GPK dan tarian selamat datang suku kaum oleh murid-muridnya.Sekolah ini seakan sama dengan Sekolah Sultan Sulaiman 1 dari segi latarbelakang muridnya di mana majoriti anak kakitangan kerajaan.

Kami telah diberi taklimat oleh Guru Besar,SK Seri Gaya dengan terperinci berkaitan sejarah perkembangan sekolah dan prestasi. Bidang kebitaraan akademik sekolah ini ialah matematik dan bidang kebitaraan kokurikulum adalah tarian.Pencapaian kedua bidang kebitaraan ini sungguh mengkagumkan. Begitu juga penglibatan warga sekolah dalam bidang kebitraannya agak menyeluruh.Kita percaya jika penalaan berterusan dan berfokus sekolah ini akan memperolehi sekolah berprestasi tinggi suatu hari nanti.

Banyak dimensi,ruang dan bidang yang guru besar kita boleh pelajari dari sekolah ini. Saya sangat tertarik dengan kekemasan dan disiplin murid sekolah ini. Murid mereka tidak bising atau berkejar ke sana ke mari.
Sebagai sekolah kluster yang memperolehi peruntukan besar banyak kemudahan yang dimanafaatkan seperti memiliki studio tarian yang lengkap. Satu lagi yang agak istimewa mereka membina galeri dan meletakkan piala kemenangan. Alangkah baik kalau JPN kita dan PIBG menyediakan peruntukan bagi membina galeri seumpama ini bagi sekolah kluster di negeri Terengganu.

Selepas dibawa melawat kami dijamu dengan makan tengah hari yang lazat. Terima kasih Sekolah Kluster Seri Gaya.

2.30 petang - Kami bertolak pulang ke hotel. Petang ini acara bebas membeli-belah.Macam-macam ada.Kedai Jamilah Jewel menjadi tumpuan bagi peminat mutiara. Saya dan Ketua Unit hanya lepak di bilik.Penat dan berehat.Lepas sembahyang Asar,En.Shahril,Pegawai Unit Rendah JPN Sabah bawa saya  dan Ketua Unit pergi mall. Ketua Unit membeli baju untuk hero-heronya tapi saya tengok dan cuci mata jer.Ada juga terasa nak beli kerongsan mutiara tapi bila call wife..dia cakap tak payah..hahah selamat sen aku..

6.45 petang - Kami bertolak ke Restoran Seafood Terapung menghadiri jamuan oleh MGB Sabah. Agak jauh tempat itu.Lebih empat puluh minit perjalanan. Tapi tidak terasa bosan kerana tayang video cerita hindustan lakonan Kajol dan Shah Rukh Khan. Rupanya ramai peminat atas bas itu. Ketua Unit Rendah tangkap leleh beb..begitu juga Pengerusi MGB Kemaman.Sebenar inilah masa nak realese ...Wow cantik restoran ni. Macam-macam ada. Udang kara,udang ketak,ketam,siput ... Kami dibawa ke satu pondok khas dalam kawasan restoran itu. Ketua Unit Rendah JPN Sabah,beberapa pegawai dan AJK MGB Sabah telah sedia menunggu..

Set koraoke pun ada. Pengerusi MGB Besut memang kaki ...terus bedal dua tiga lagu.Dia tak tahu dua pegawai JPN Terengganu juga hebat main benda alah ni.

Acara dimulakan dengan doa oleh YM Syed Othman.Selepas itu ucapan Pengerusi MGB Sabah,ucapan Pengerusi MGB Terengganu dan Ucapan Ketua Unit Rendah JPN Sabah.Selepas itu kami mula menjamu selera. Wow best tapi sedih tengok rakan Setiausaha MGB Marang yang hanya mampu melihat ketam dan udang bergolekan kerana al-ghoutnya.Lepas makan acara berkoraoke. Bila Ketua Unit Rendah dan Penyelia Kanan Rendah JPN Terengganu bagi sebutir dua lagu baru Pengerusi MGB Marang berani. Tapi beliau kena belatih enam bulan lagi dan kokok lidah baru betul tune dan makrajnya.

Sebelum berangkat pulang ke hotel cenderamata dari Unit Rendah JPN Sabah dan MGB Sabah telah di berikan.Terima kasih Unit Rendah JPN Sabah dan MGB Sabah.Budi baik kalian tetap dikenang.

22 Oktober 2010

7.00 pagi - Sarapan pagi di hotel tapi ada juga yang pekena roti canai kedai mamak belakang hotel.

9.00 pagi - Selepas check-out kami bertolak sekali lagi untuk kali terakhir ke pasar Filiphina.Majoriti turun kecuali saya,Ketua Unit dan Pengerusi MGB Kemaman yang sayang nak tinggalkan detik terakhir hindustan yang sambungan semalam.Lepas tu ramai yang naik bas semula bawa telepon bimbit atau iphone baru.Hehehe..barang murah dari Cina.Comel jugak sekali tengok.Tahan lama mana tak tau la.

Lepas itu kami meneruskan perjalanan ke LTAB Kota Kinabalu.Pertengahan jalan kami sekali lagi singgah di Kopitiam untuk dijamu pula oleh Ketua Unit dan Pegawai-Pegawai Unit Rendah JPN Sabah.Terima kasih. Khap Khun Khap kata orang Siam. Datang Terengganu kami balas pulak.

2.00 ptg -  Berlepas dari LTAB Kota Kinabalu ke LCCT. Huhhh pening gua kerana cuaca agak buruk sikit.Nasib tak curah. Bila sampai LCCT saya,KU Rendah,Pengerusi MGB dan beberapa lagi tibai KFC.

8.30 mlm - Kami berlepas dari LCCT ke LTSM Kuala Terengganu dengan membawa seribu pengalaman dan kenangan lawatan bersama MGB Terengganu ke Kota Kinabalu. Bukan sahaja kita membawa pulang pengalaman dan kenangan tetapi lebih penting hunbungan akram antara MGB  Terengganu dengan Unit Pengurusan Sekolah Rendah,JPN Terengganu terus kukuh bagi kita "melestarikan pendidikan rendah negeri Terengganu.

Terima kasih MGB Terengganu,Terima kasih MGB Sabah,Terima kasih Unit Rendah JPN Sabah.
Tahun depan kita hendak ke mana pula ?