HAMPIR 500,000 murid-murid akan
menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mulai 10 hingga 12 September
2013 di 8,268 pusat peperiksaan di seluruh negara.
Minggu ini adalah minggu persiapan
akhir untuk para pelajar melengkapkan diri sebelum ke dewan peperiksaan.
Justeru, banyak aktiviti sokongan sosial telah dan sedang dikendalikan. Solat
hajat dan majlis doa selamat di surau-surau kediaman menjadi aktiviti utama
kebanyakan komuniti Muslim.
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
juga dilihat bertungkus-lumus membantu pihak sekolah dalam pelbagai bentuk
material dan non-material. Senario ini memberi gambaran kepada kita bahawa
betapa pentingnya peperiksaan kepada budaya persekolahan di Malaysia. Ia adalah
sebahagian acara besar bagi setiap keluarga. Keadaan ini juga menunjukkan
betapa seriusnya peperiksaan dalam kehidupan keluarga di negara ini kerana
peperiksaan nasional mempunyai pertalian rapat dengan laluan pendidikan
menengah dan pemilihan kerjaya masa depan.
Sistem peperiksaan yang menjadi
tapisan kepada laluan kerjaya masa depan adalah salah satu bentuk peluang
berstruktur (structured opportunity) yang akan melebarkan lagi pilihan
pendidikan menengah dan tertier. Bagi ibu bapa yang prihatin tentang masa depan
pendidikan dan hala tuju kerjaya, banyak usaha telah dilakukan secara konsisten
dan berhemah agar-agar anak-anak cemerlang dalam peperiksaan.
Ia termasuklah menghantar anak-anak
mengikuti kelas tuisyen, bimbingan individu, kem motivasi, kem kecemerlangan
akademik dan pelbagai bentuk sokongan pembelajaran diberikan. Kesemua
persediaan itu telah berlalu kerana minggu hadapan adalah medan untuk
membuktikan potensi anak-anak dalam bidang akademik.
Pada saat akhir sebegini, sokongan
yang seimbang amat penting. Biarpun sokongan akademik seperti program 'pecutan
akhir' yang banyak dijalankan adalah perlu, keseimbangan dalam memberi sokongan
sosio-emosi pada saat ini jauh lebih penting. Kita sedar bahawa semua ibu bapa
mengharapkan keputusan yang terbaik, namun sikap yang terlalu obses kepada
pencapaian keputusan peperiksaan akan melahirkan tingkah laku yang boleh
memberi tekanan psikologi yang kuat kepada anak-anak.
Banyak kajian menunjukkan bahawa
ketidakupayaan pelajar untuk memenuhi cita-cita ibu bapa terutama dalam pencapaian
keputusan peperiksaan yang tinggi boleh mengundang padah dan gejala tidak
sihat. Perkembangan fisiologi dan psikologi anak-anak yang bakal menduduki UPSR
telah mempengaruhi tindak-tanduk mereka dalam keadaan tertekan. Pada masa sama,
sikap tidak peduli kepada pencapaian akademik oleh ibu bapa juga boleh membawa
kepada kehancuran masa depan anak-anak.
Justeru, kesederhanaan dan
keseimbangan adalah formula terbaik dalam keadaan sekarang kerana kita
sebenarnya boleh menjangkakan keputusan sebenar peperiksaan anak-anak. Kita
boleh membuat agakan sejauhmana pencapaian anak-anak kita dalam UPSR dengan
melihat kepada pencapaian akademik di sepanjang tahap persekolahan mereka.
Paling hampir, lihat sahaja keputusan percubaan UPSR yang boleh memberi satu gambaran
awal kepada pencapaian sebenar UPSR.
Keputusan ujian percubaan UPSR boleh
dijadikan sandaran kepada ibu bapa tentang pencapaian sebenar UPSR. Keputusan
sebenar kelak mungkin berubah lebih baik ataupun sebaliknya. Maka, apa yang
penting bagi ibu bapa adalah memberi sokongan yang menyeluruh kepada anak-anak
agar mereka bermotivasi tinggi untuk mencuba sebaik mungkin. Dalam keadaan UPSR
kian hampir, tidak banyak bentuk sokongan pembelajaran yang boleh membantu
pelajar meningkatkan pencapaian kerana penguasaan ilmu dan kemahiran dalam mata
pelajaran UPSR memerlukan satu proses yang panjang.
Adalah mustahil bagi
seorang anak untuk menguasai semua subjek dalam tempoh seminggu ini.
Ibu bapa juga perlu memahami bahawa
anak-anak yang bakal menduduki UPSR kini menjadi perhatian ramai dan ini
memberi satu tekanan kepada mereka. Mereka berada dalam keadaan berdebar kerana
UPSR adalah permulaan kepada peperiksaan rasmi dalam hidup mereka. Dalam
keadaan tekanan yang pelbagai ini, ibu bapa perlu menjadi hero dan idola kepada
anak-anak agar mereka mampu menempuh peperiksaan dengan tenang. Perancangan
pengangkutan di sepanjang peperiksaan berlangsung umpamanya, amatlah penting.
Jangan biarkan sistem pengangkutan
ke dewan peperiksaan menjadi punca kehilangan tumpuan dan keyakinan anak-anak.
Pada saat ini, ibu bapa perlu elakkan daripada membuat perbandingan pencapaian
anak-anak kita dengan pelajar lain. Tindakan sedemikian bukan sahaja gagal
memberi motivasi, sebaliknya menjadikan anak-anak berasa rendah diri, tidak yakin
dan 'menghina' potensi anak sendiri.
Justeru, dalam keadaan genting ini,
sokongan seimbang antara sokongan sosial, emosi dan akademik amat perlu.
Motivasikan anak-anak sama ada secara intrinsik dan ekstrinsik agar mereka
membuat persediaan akhir mengikut gaya pembelajaran yang disukai. Ada pepatah
menyebut, "Untuk berada dalam mimpi anak pada hari esok, anda perlu berada
dalam mimpi anak hari ini".
Rencana ini disiarkan di Utusan Malaysia dan tulis oleh
Oleh DR. MOHD MAHZAN AWANG
Pensyarah Pendidikan Komuniti di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Pensyarah Pendidikan Komuniti di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
No comments:
Post a Comment