Saturday, September 21, 2013

Jawatankuasa Sekolah Kecemerlangan Negeri

KUALA TERENGGANU - Petang Khamis lepas dengan secara tersusun dan rasmi telah diujudkan Jawatankuasa Induk Sekolah Kecemerlangan Negeri, Jawatankuasa Kerja Sekolah Kecemerlangan Negeri dan Jawatankuasa Sekolah Kecemerlangan Daerah. Fokus utama ialah membantu SBT yang sedia ada sentiasa lestari, membantu SKK yang sedia akan bergerak ke arah SBT dan mengenal pasti sekolah berpotensi ke arah SKK.

Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu, En. Zakaria Husain yang mempengerusikan mesyuarat ini menegaskan bahawa ialah adalah komitmen jabatan secara terancang, konsisten dan bersungguh-sungguh melonjak dan memperkasakan sekolah-sekolah kecemerlangan negeri Terengganu. Mesyuarat turut dihadiri oleh Timbalan Pengarah Pendidikan Negeri, semua Ketua Sektor, semua PPD dan pada mesyuarat akan datang wakil Yayasan Terengganu dan JHEAT yang terlibat dengan Imtiaz dan SABK juga akan dijemput sama.

Mesyuarat berkaitan telah membincangkan pelbagai perkara dasar dan strategik serta usaha-usaha yang sedang dan akan dilaksanakan bagi menambah bilangan SBT dan SKK negeri Terengganu melalui gerakan bersepadu semua sektor. Setakat ini negeri Terengganu mempunyai 9 buah SBT (4 SR dan 5 SM) dan 19 buah SKK ( 7 SR dan 12 SM). Sekolah-sekolah SKK inilah sebenar calon-calon SBT bagi negeri Terengganu untuk tahun-tahun akan datang sekurang-kurangnya hingga 2015.Senarai Sekolah Kecemerlangan Negeri Terengganu (SBT dan SKK) hingga kini KLIK.

Sementara itu urusetia Sekolah Kecemerlangan Negeri telah mengenal pasti sekolah-sekolah berpotensi untuk calon-calon SKK hingga 2017. Walau bagaimanapun jika sekolah-sekolah yang tercalon tidak memenuhi syarat generik utama seperti Audit Berteguran, tindakan tatatertib maka mereka akan gugur secara automatik. Dan jika ada sekolah-sekolah yang berpotensi dan memenuhi segala syarat serta keperluan tetapi tiada dalam senarai projek boleh dikemukakan kepada urusetia . Senarai calon Sekolah Kecemerlangan hingga 2017 sila KLIK.

Kita berharap dengan tertubuhnya jawatankuasa ini serta dengan gerak kerja yang lebih strategik untuk membantu sekolah-sekolah maka pihak sekolah khususnya yang terlibat perlu bertindak proaktif  dan positif memikul amanah dan cabaran ini. Kita berharap slogan Terengganu Anjung Ilmu dapat kita terjemahkan khusus dalam menambah kuantiti dan kualiti SKK dan SBT

No comments:

Post a Comment