Sunday, June 30, 2013

Mesyuarat Penyelarasan Permata Pintar Negeri Terengganu

KUALA TERENGGANU - Terengganu adalah negeri kedua tertinggi yang menyertai Ujian UKM1 selepas negeri Perlis. Jumlah penyertaan UKM1 bagi negeri Terengganu ialah 24,300 orang. Sementara bagi Permata Insan bagi murid Islam berumur 8 Tahun Terengganu mendahului negeri-negeri lain di mana 1990 murid terlibat.

Maklumat berkenaan telah dibentang oleh En. Zakaria Muda, Ketua Unit Sekolah Rendah yang menyampaikan ucapan pada Mesyuarat Penyelarasan Permata Pintar Negeri Terengganu di Bilik Anjung Ilmu pagi tadi. Mesyuarat berkenaan turut dihadiri pegawai meja Permata Pintar negeri dan PPD.

Menurut Puan Siti Rohaya Mohd Nor, Pegawai Meja Permata Pintar Negeri  daripada 24,300 pelajar yang menyertai UKM1 seramai 514 orang untuk menduduki UKM2 yang akan diadakan di tigapuluh dua pusat ujian seluruh negeri akhir Julai dan Ogos depan.

Mesyuarat hari ini juga membincangkan pengurusan UKM2 dan strategi untuk tahun 2014. Negeri Terengganu mensasarkan 30,000 murid menyertai UKM1 pada tahun 2014. Tahun ini KPI ujian UKM1 satu ialah 20,000 dan telah mencapai sasaran tersebut.

Tahniah dan terima kasih kepada Pengetua dan Guru Besar seluruh negeri Terengganu. Bahagian Permata Pintar tahun lepas telah menganugerahkan laptop kepada penyertaan sekolah teramai di mana SMK Sultan Sulaiman dan SK Pusat Chabang Tiga berjaya meraihnya. Kita tungguh sekolah mana pula yang meraihnya pada tahun ini.


No comments:

Post a Comment