Tuesday, May 14, 2013

Pembentangan Pencalonan SKK Peringkat JPN Terengganu

KUALA TERENGGANU - Urusetia SKK, JPN Terengganu melaksanakan pembentangan pencalonan SKK kepada Sekolah Rendah dan Menengah yang dicalonakan SKK Fasa 8,2013 bermula 14 dan 15 Mei 2013. Pembentangan berkenaan diadakan di Bilik Mesyuarat SK Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu.

Pembentangan ini bertujuan menilai tahap kemampuan dan kesediaan sekolah menghadapi pencalonan dan memilih sekolah yang benar-benar mampu bersaing di peringkat kebangsaan. Anggota Panel terdiri dari wakil-wakil sektor dan juga Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Negeri Terengganu bagi menilai setiap aspek dan kreteria yang ditetapkan.

Hari ini  pembentangan siri pertama melibatkan SK Langgar, Hulu Terengganu, SK Kemat, Hulu Terengganu, SK Maktab Perguruan Kuala Terengganu, SK Felda Selasih, Besut, SK Batu 7, Dungun dan SK Lembah Jaya, Setiu. Umumnya semua sekolah telah membuat persediaan yang baik. Walau bagaimanapun ada juga yang masih keliru untuk memahami konsep SKK dan mengaitkan elemen berkenaan dan slaid pembentangan.Ada juga yang kurang sesuai pemilihan bidang kebitaraannya dan perlu dipinda.

Esok sebilangan  sekolah lagi akan membuat pembentangan. Pencalonan SKK Fasa 8 bagi Sekolah Menengah agak mendukacitakan kerana hanya dua sahaja yang layak dicalon kerana GPS kebanyakan tidak memenuhi syarat genarik pencalonan.

Walau bagaimana kita berharap sekolah-sekolah tercalon dapat membuat persediaan rapi untuk verifikasi akhir nanti.


No comments:

Post a Comment