Saturday, March 6, 2010

Guru Pukul Murid,Murid Benci Guru

Enam murid dalam enam darjah – satu hingga enam, di sebuah sekolah rendah telah member jawapan kepada pertanyaan saya. Jawapan mereka menarik dan perlu dikaji oleh pihak – pihak berkenaan, agar tidak berlaku di sekolah, guru tampar dan maki murid.

Di bawah ini adalah jawapan – jawapan daripada murid – murid tersebut:

Murid darjah satu: Guru kami, perempuan, belum kahwin.Dia baik. Saya suka belaja dengan dia.

Murid darjah dua: Saya seronok belajar pada Cikgu Kamaruddin. Saya lekas pandai. Dia baik. Dia jawab pertanyaan kami dengan baik. Kami rasa dia macam abang kami …

Murid darjah tiga: Saya tak suka belajar pada Cikgu Bedah tu. Garang. Kami tanya dia marah. Suka pukul kami. Kami belajar tak seronok…

Murid darjah empat: Tak seronok belajar pada Cikgu Abu tu. Dia ngantuk. Bila kami tanya dia marah – marah. Selalu pegang rotan macam nak pukul kami…

Murid darjah lima: Jemu, jemu belajar pada Cikgu Norma tu. Suka pukul kami. Kami tanya dia marah. Dia kata kami bodoh. Kami tak suka belajar pada dia tu…Kawan saya kata dia bermadu …

Murid darjah enam: Heee, Cikgu Hendon tua, garang macam rimau, sikit – sikit pukul kami dengan pembaris. Kami tanya dia marah …Panas baran. Kawan saya kata dia tu janda …

Dari catatan di atas, maka kejadian guru perempuan, yang pukul dan maki murid – murid pintar, di Sekolah Rendah murid - murid tersebut dalam satu majlis yang diadakan oleh Guru Besar sekolah tersebut baru – baru ini.

Pada peringkat awal, guru berkenaan berkeras dan sombong dengan berkata, ibu bapa boleh beritahu dan mengadu kepada siapapun, dia tak takut.

Perkara itu disampaikan oleh seorang bapa murid yang terlibat, kepada Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dato’ Haji Alimuddin bin Haji Mohd Dom.

Ketua Pengarah telah mengarahkan Guru Besar sekolah tersebut mengadakan jalan damai dan aman.

Seorang bapa murid memberitahu saya: “ Guru perempuan tu janda, patutle dia garang sangat …”. – mokhtar petah

No comments:

Post a Comment