Sunday, March 21, 2010

Calon Sekolah Berprestasi Tinggi Negeri Terengganu

Pasukan panel pemilih dan penilai di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu telah memilih tujuh buah sekolah menengah dan tiga sekolah rendah dicalon untuk "dibantu" bagi mencapai SBT menjelang 2011 dan 2012. Sekolah-sekolah berkenaan adalah;
  1. SMK Sultan Sulaiman,Kuala Terengganu
  2. SMKA Sheikh Abdul Malik,Kuala Terengganu
  3. SMKA Tok Jiring,Kuala Terengganu
  4. SM Sains Sultan Mahmud,Kuala Terengganu
  5. SMK Lembah Bidong,Setiu
  6. SMK Mak Lagam,Kemaman
  7. SMK Tengku Mahmud,Besut
  8. SK Sultan Sulaiman,Kuala Terengganu
  9. SK Sultan Ismail,Kemaman
  10. SK Tengku Mahmud,Besut
Pemilihan sebagai calon berdasarkan beberapa kreteria seperti SKPM,pencapaian peperiksaan awam berdasarkan Gred Purata Sekolah,Kebitaraan dalam bidang tertentu,ada towering personality,mempunyai linkage dan networking dengan pelbagai insitusi pendidikan dalam dan luar negeri .

Usaha bersepadu melalui Sektor,PPD,BTPN dan pelbagai agensi akan digembeling untuk "groming" dan memperkasakan sekolah terpilih. Dan yang lebih penting dan utama kesediaan sekolah terpilih untuk sedia merebut peluang dan menyahut cabaran ini agar terbentuknya "kemenjadiaan" yang dikehendaki dalam SBT.

Walau bagaimanapun sekolah-sekolah yang tidak terpilih tidak sewajarnya "membiarkan sesuatu itu berlaku".Sepantasnya juga mereka berazam dan berusaha mencabar rakan dan keupayaan diri untuk mengapai standard kualiti sekolah SBT. Gelanggang dan peluang sentiasa terbuka.Pemenang adalah siapa yang berupaya melintasi terdahulu garis penamat setelah wisel permulaan ditiup.

Selamat Berjuang...


No comments:

Post a Comment