Monday, December 29, 2014

Pertukaran dan Penempatan Guru Besar dan GPK kuatkuasa 16 Disember 2014

Tahniah dan selamat bertugas di tempat baru kepada rakan-rakan guru sama ada sebagai Guru Besar ataupun Guru Penolong Kanan. Pengisian Guru Besar menjadi agak lambat justru ketidakcukupan calon kesan syarat baru yang mewajibkan calon Guru Besar mesti mempunyai NPQEL dan pegalaman tiga tahun dalam pentadbiran. Sementara pengisian GPK juga perlahan kerana ketiadaan calon dan calon yang ada tidak berminat.

Jabatan Pendidikan Negeri melakukan pelbagai usaha untuk mengesan calon-calon NPQEL yang tamat dan lulus kursus berkenaan. Apa yang mendukacita ada calon yang layak tetapi mendiamkan diri tidak memohon atau tidak hadir temuduga. Keadaan ini menyebabkan kekosongan Guru Besar tidak dapat diisi. Maka jangan terkejut nanti ada calon dari negeri lain yang akan mengisi jawatan-jawatan Guru Besar sama ada di SK dan SJKC.

Kita faham ada calon yang tidak mahu bergerak keluar daerah. Kita berharap sebagai penjawat awam kita mampu akur dengan perintah dan arahan. Seperti yang kita katakan ini misi penting jika kita tidak sanggup ada orang sanggup dari negeri lain mengisi jawatan itu. Lagipun bukanlah bila keluar daerah
tidak ada peluang untuk balik ke daerah asal jika ada kekesongan nanti.

Kita berharap kepada calon yang telah ada NPQEL tapi tidak cukup atau  belum cukup kerana tiada pengalaman pentadbiran bila telah cukup terus memohon jawatan Guru Besar bila iklan dibuka. Manakala calon-calon NPQEL yang terpilih hendaklah menjalani NPQEL sebaik mungkin serta sentiasa bersedia dengan temuduga dan ujian pentaksiran kerana hakikatnya anda adalah calon Guru Besar yang telah disaring khas. Jangan lepaskan peluang ini.

Senarai sepadu pertukaran dan penempatan Guru Besar dan GPK 16 Disember 2014
sila klik link di bawah:
 

No comments:

Post a Comment