Sunday, February 20, 2011

Sekitar Taklimat dan Penyampaian Surat Penempatan Sekolah Untuk LPBS J-Qaf Ambilan Jan 2011

Seramai 138 orang daripada 150 orang LPBS J-Qaf Ambilan Jan 2011 menerima surat penempatan sekolah untuk latihan perguruan di bawah mod LPBS selama satu setengah tahun mulai besok. Mulai esok semua pelatih J-Qaf ini akan melapor diri di sekolah yang akan melaksanakan program berkenaan sama ada sekolah peluasan ataupun pembukaan program baru J-Qaf.

Sementara dua belas lagi tidak hadir melapor diri kerana ada yang mendapat tawaran jawatan lain dan sebahagiannya lagi tidak layak ditawarkan kerana mengandung.

Ketua Unit Rendah,En.Jelani Sulong dalam taklimatnya dalam program yang diadakan di SK Sultan Sulaiman 1 mengingatkan pelatih-pelatih J-Qaf supaya dalam masa latihan setahun setengah ini mereka tidak boleh mengandung setelah menandatangani perjanjian kerana jika berlaku mereka akan diberi penangguhan selama setahun. Beliau juga menambah bahawa mengikut Perjanjian LPBS pelatih yang berjaya dalam latihan akan dilantik sebagai Guru Siswazah di sekolah yang sama dan mesti bertugas sekurang-kurangnya selama 36 bulan sebelum layak mohon bertukar ke sekolah lain.

Penolong Pengarah Operasi Program J-Qaf, Ustaz Wan Fauzi berharap semua pelatih perlu memberi imej yang baik semasa melapor diri esok di samping memberi sepenuh komitmen kepada latihan ini dan program lain di peringkat sekolah. Beliau juga mengingatkan terutama Guru Besar bahawa guru latihan J-Qaf tidak boleh dilibatkan dengan apa juga kursus anjuran PPD dan JPN atau menjadi hakim dan pengiring di peringkat luar dari sekolah kerana mereka berstatus "bukan guru" atau 'pegawai tetap".

Semua pelatih J-Qaf telah menerima surat penempatan mereka daripada En.Zakariah bin ALI,Ketua Sektor,Sektor Pengurusan Sekolah. Sebelum itu semasa ucapannya beliau mengingatkan guru agar sentiasa prograsif dan sentiasa kehadapan bukan seperti "cikru" yang lembab dan sentiasa berjalan mengundur ke belakang.

No comments:

Post a Comment