Puan Siti Aishah merupakan pensyarah di Jabatan Bimbingan
dan Kaunseling, Institut Perguruan Kampus Darulaman, Jitra.
Terdapat
3 jenis kepimpinan dalam keluarga iaitu kepimpinan autokratik, demokratik dan
laissez-faire. Cara ini juga diaplikasikan dalam kepimpinan rumahtangga
termasuklah cara pendidikan terhadap anak-anak.
Kepimpinan
atau cara didikan autokratik berfokus kepada ibu bapa yang sangat tegas dan
boleh dikatakan ibu bapa yang garang. Ciri kepimpinan autokratik termasuklah
ibu bapa menggunakan kuasa untuk menentukan segala aspek dalam hidup anak-anak.
Ibu bapa begini akan membuat penyelesaian, keputusan, kedudukan dalam semua
aspek kehidupan anak-anak dan anak-anak mestilah menjadi pak turut segala apa
perancangan ibu bapanya terhadap mereka. Peranan ibu bapa dalam konteks ini
lebih kepada perancang dan penentu semua aspek kehidupan anak-anak dan
anak-anak hanya menurut sepenuhnya tanpa ada bangkangan.
Kepimpinan
atau cara pendidikan demokratik pula akan lebih menumpukan kepada lebih banyak
perkongsian menang-menang antara ibu bapa dan anak-anak. Ibu bapa akan lebih
banyak memberikan dorongan, sokongan serta galakan untuk anak-anak melakukan
perkara-perkara yang telah disepakati bersama. Peranan ibu bapa lebih kepada
memberikan sokongan, mampu berbincang secara adil serta galakan untuk
anak-anaknya. Sokongan dan dorongan sangat diperlukan oleh anak-anak untuk
mengembangkan potensi anak-anak ke arah membina jati diri yang mantap.
Kata-kata perangsang ibu bapa adalah azimat untuk anak-anak meneruskan
kehidupan dengan penuh keyakinan dan berusaha mencapai kejayaan demi kejayaan dalam
hidup mereka.
Kepimpinan
atau cara didikan yang ketiga iaitu laissez-faire pula ialah kaedah
kepimpinan tanpa ada sebarang kawalan terhadap anak-anak. Mereka bebas
melaksanakan apa jua perancangan dan keinginan mereka dalam hidup dengan
sepenuh kebebasan. Ibu bapa tidak ambil tahu dan memberikan sepenuh kebebasan
untuk anak-anak mereka. Ibu bapa yang melaksanakan cara ini sebenarnya tidak
berperanan dalam membantu anak-anak. Anak-anak dibiarkan terumbang-ambing dalam
meneruskan kehidupan tanpa sebarang bimbingan dan panduan daripada ibu bapa.
Ibu
bapa yang garang banyak menggunakan kaedah pendidikan yang pertama iaitu
autokratik di mana anak-anak tidak diberi pilihan untuk melakukan apa yang
mereka sukai. Ibu bapa ini terlalu tegas dalam menentukan halatuju anak-anak
serta semua aspek kehidupan. Kesan kepada anak-anak ialah anak-anak hidup dalam
tekanan perasaan yang amat kuat malah ada yang menghadapi tekanan mental
disebabkan terpaksa mengikut apa juga arahan ibu bapa walaupun hati tidak suka.
Tekanan emosi kadang kala menjadikan anak-anak terlalu sgresif dengan orang
lain malah ada juga yang menghadapi kemurungan, iaitu suka duduk sendirian,
lebih banyak menghabiskan masa dengan bersendirian bermonolog dan mampu
menyebabkan kerisauan pada diri mereka.
Tekanan
mental juga berlaku dan menjadikan anak-anak tidak mampu fokus di dalam kelas
dan belajar dengan tenang. Apa yang ada dalam minda mereka ialah rasa
keterpaksaan dalam melakukan semua tugas hidup dan akhirnya anak-anak akan
menjadi jemu dengan hidup. Malah ada juga anak-anak yang memberontak contoh
bergaduh dengan kawan-kawan di sekolah, menjadi vandalisme dengan melepaskan
tekanan dengan merosakkan alatan-alatan di sekolah serta menconteng tandas dan
pelbagai premis lain untuk melepaskan tekanan perasaan.
Ada juga anak-anak yang dididik dengan autokratik akan melepaskan perasaan kepada adik-adiknya seperti suka memukul, membuli dan mencederakan mereka kerana ingin membalas dendam terhadap apa yang ibu bapa lakukan terhadap mereka.
Ibu
bapa yang autokratik mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk memukul
anak-anak mereka sekiranya anak-anak tidak mahu mengikut apa jua arahan mereka.
Antara
kesan yang lain ialah anak-anak akan mencari sumber sokongan daripada orang
lain seperti kawan baik, juga kawan yang lain jenis untuk berkongsi masalah dan
perasaan mereka. Dan mereka lebih mempercayai kawan baik itu dari ibu bapa
mereka sendiri. Apa yang ditakuti ialah bilamana mereka mendapat kawan-kaan
yang tidak baik dan terlibat dalam gejala sosial seperti dadah, rempit, melepak
dan kes2 jenayah juvana. Anak-anak juga akan mudah meletakkan kepercayaan,
sokongan kepada selain ibu bapanya dan sampai satu tahap anak-anak sanggup
keluar dan lari dari rumah bila terlalu tertekan dengan sikap ibu bapa
terutamanya anak-anak remaja.
Anak-anak
yang tertekan berkecenderungan untuk mendapat penyakit kemurungan atau
“depression”, kebimbangan melampau atau “anxiety disorder” serta berkemungkinan
mendapat skizofrenia sekiranya tidak dirawat dengan baik, selain menjadi
vandalisme dan terlibat dengan jenayah delinkuen juvenil.
Memukul murid atau anak dengan alasan mendidik, sering dikaitkan dengan Agama, namun dari sudut amalan Rasul, kita tidak pernah menjumpai hadith yang beliau memukul anak atau cucunya dengan alasan untuk mendidik. Nasib yang menimpa rakan kita di Sweden patut diambil iktibar, bila anak sendiri membuat aduan.
ReplyDelete