TANJUNG MALIM 13 Mac - Timbalan
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan isu kualiti guru harus
ditangani bagi mencapai matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
yang menyasarkan negara berada dalam kelompok satu pertiga sistem pendidikan
terbaik dunia.
Beliau berkata, bagi menyokong
hasrat tersebut, Kementerian Pendidikan telah meluluskan peruntukan sebanyak
RM5 juta kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di bawah Skim Geran
Penyelidikan Nic bagi mengkaji pembangunan model pendidikan guru untuk
menyediakan tenaga pengajar berkualiti pada masa hadapan.
"UPSI perlu menampilkan suatu
model yang benar-benar dapat dijadikan rujukan untuk melahirkan guru berkualiti
pada masa hadapan. Bermula dengan pengambilan 30 peratus lepasan terbaik Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) sebagai bakal guru sehingga kepada pembangunan
profesional berterusan (CPD), profesion keguruan akan terus dimartabat menjadi
pilihan.
"Semua institusi pendidikan
guru perlu proaktif dalam menghasilkan guru-guru yang bukan sahaja mempunyai
pengetahuan dan pedagogi, tetapi juga keghairahan dan kesungguhan tinggi dalam
memastikan anak bangsa kita mampu bersaing dan berjaya di peringkat
global," katanya.
Muhyiddin yang juga Menteri
Pendidikan berkata demikian ketika berucap merasmikan Konvensyen Pendidikan
Nasional Ke-14 di UPSI di sini hari ini.
Yang turut hadir ialah Menteri
Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Pro Canselor UPSI, Tan Sri Dr. Abdul
Rahman Arshad dan Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Zakaria Kasa serta Presiden
Persatuan Alumni Suluh Budiman UPSI, Datuk Ahmad Burak.
Konvensyen selama tiga hari yang
bermula hari ini dihadiri kira-kira 1,000 warga pendidik itu antara lain
membentangkan tentang keutuhan sistem pendidikan dan hubungannya dengan
Perlembagaan negara, pembinaan nilai dan jati diri, pemerkasaan bahasa Melayu
serta kualiti produk latihan guru.
Dalam pada itu, Muhyiddin berkata,
kualiti guru merupakan faktor paling signifikan dalam menentukan keberhasilan
murid, justeru cabaran para pendidik pada abad ke-21 berbeza kerana para
pelajar mempunyai akses kepada pengetahuan di hujung jari, hasil perkembangan
pesat teknologi maklumat dan komunikasi.
Sehubungan itu katanya, para guru
perlu sedar bahawa pengajaran dan pembelajaran ilmu perlu berlaku secara aktif
dengan mengaplikasikan sumbangan murid dalam proses perkongsian ilmu.
"Guru bukan lagi a sage on
the stage tetapi a guide on the side. Selaras dengan aspirasi PPPM
yang antara lain menekankan kemahiran berfikir dan memimpin, pembelajaran
berpusatkan kepada perkembangan murid perlu menjadi teras pendekatan pedagogi
guru pada masa kini," katanya.
Dalam perkembangan sama, Muhyiddin
yakin, UPSI boleh berperanan sebagai pusat kecemerlangan pendidikan guru secara
lebih komprehensif, apatah lagi ketika negara sudah berada pada landasan betul
bagi menjayakan PPPM dalam masa 12 tahun lagi.
Tambah beliau, transformasi
pendidikan negara tidak lagi sekadar menuntut UPSI untuk meneruskan tradisi
menyampaikan ilmu semata-mata, malah mengkehendaki para sarjana menghasilkan
dapatan kajian yang boleh menyumbang kepada penghasilan inovasi selain
dimanfaatkan untuk pembangunan modal insan dan negara.
sumber : Utusan Malaysia
Tak perlu membazir sampai 5 juta, banyak tesis memuatkan cadangan-cadangan penambahbaikan dari pelbagai bidang dan sudut oleh pengkaji-pengkaji kita, namun tak ada siapapun ambil peduli hanya tersimpan dalam perpustakaan Universiti. Selongkarlah tengok untuk ambil manfaatnya.
ReplyDeleteKos tu boleh digunakan ke lain.kerah pendidik yg ada..buat penyelidikan..
ReplyDeleteRasa hairan juga....UPSI jg diberi tugas n tanggungjawab tersebut. Sedangkan lepasan UPSI lah yang paling corot utk dapat dipostingkan berbanding guru keluaran IPG2. Camne tu....
ReplyDelete