KUALA LUMPUR 18 Mac - Bebanan yang ditanggung para guru
menerusi Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) kini berkurangan 70 hingga 80
peratus kerana mereka tidak perlu lagi mengisi dan merekodkan penilaian pelajar
ke dalam sistem komputer berpusat secara dalam talian.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin berkata,
guru-guru boleh merekodkan perkembangan pembelajaran murid secara offline
selepas pelaksanaan PBS diteruskan semula dengan beberapa penambahbaikan pada 1
April ini.
Menurut beliau, langkah itu merupakan penyelesaian kepada
isu merekodkan prestasi murid melalui Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) secara
dalam talian yang sukar diakses dan memakan masa yang lama.
"Yang jadi beban dahulu ialah kerana semua data penting
termasuk eviden dan deskriptor perlu dimasukkan ke dalam sistem komputer
berpusat secara dalam talian tetapi sekarang tidak perlu lagi.
"Bukan sahaja data tidak perlu disimpan secara dalam
talian tetapi eviden dan deskriptor dikurangkan. Maka, ini akan mengurangkan
antara 70 hingga 80 peratus beban yang ditanggung oleh guru-guru
sekarang," katanya dalam sidang akhbar bagi mengumumkan penambahbaikan PBS
di bangunan Parlimen hari ini.
Yang turut hadir Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris
Jusoh; Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching dan Timbalan
Menteri Pendidikan II, P. Kamalanathan.
Pemimpin-pemimpin kesatuan guru yang hadir ialah Presiden
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan; Setiausaha
Agung NUTP, Lok Yim Pheng; Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru-guru Lepasan
Maktab Semenanjung Malaysia (KKGLMSM), Datuk Jemale Paiman; Yang Dipertua
Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM), Muhamad Khailani Abd. Jalil dan Yang
Dipertua Majlis Gabungan Guru Besar Malaysia (MGGBM), Ruslan Madun.
PBS mula dilaksanakan di sekolah rendah sejak 2011 dan di
sekolah menengah mulai 2012, namun Kementerian Pendidikan pada 11 Februari lalu
telah membuat keputusan untuk menangguhkan dan mengkaji semula pelaksanaannya.
Tindakan itu diambil berikutan keluhan para guru bahawa
mereka dibebankan dengan kesibukan mengisi dan merekodkan penilaian pelajar ke
dalam sistem komputer berpusat.
Ibu bapa tidak pasti bagaimana prestasi dinilai terutama
pelajar tingkatan tiga yang merupakan kohort pertama PBS.
Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan menambah, kementerian
menetapkan Dokumen Standard Prestasi (DSP) dipermudahkan menjadi Panduan
Perkembangan Pembelajaran Murid.
Beliau memberitahu, langkah penambahbaikan itu membolehkan
guru-guru merekodkan tahap penguasaan pelajar mengikut kesesuaian masa dan
kaedah mereka sendiri.
"Perekodan ini menggambarkan perkembangan pembelajaran
pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang boleh dimaklumkan kepada
ibu bapa," ujarnya.
Timbalan Perdana Menteri memberitahu, pihak sekolah boleh
menyediakan laporan pencapaian ujian bulanan, peperiksaan pertengahan tahun
atau peperiksaan akhir tahun untuk ibu bapa yang ingin mengetahui tahap
pencapaian anak mereka.
Menurut beliau, guru juga tidak perlu lagi menyediakan Fail
Perkembangan Murid (FPM) dan melengkapkan Rekod Transit manakala perekodan
perkembangan pembelajaran pelajar boleh dilakukan mengikut kesesuaian masa
mereka.
Dalam perkembangan sama, Muhyiddin berkata, latihan dan
taklimat berhubung penambahbaikan PBS akan diadakan secara berterusan kepada
pegawai-pegawai di jabatan pendidikan negeri, pejabat pendidikan daerah,
pentadbir sekolah dan guru-guru.
"Saya fikir memang perlu ada penerangan supaya tidak
berlaku salah faham. Kita buat kursus selama dua atau tiga hari mengikut
kesesuaian," jelasnya.
Tambah beliau, kementerian juga akan menganjurkan latihan
bagi memastikan guru-guru memahami konsep pentaksiran dan meningkatkan
kemahiran mereka memeriksa jawapan pelajar.
sumber : Utusan Malaysia
No comments:
Post a Comment