Thursday, November 11, 2010

Terengganu terus ungguli UPSR

Seramai 3,560  atau 15.4 %  calun UPSR Tahun 2010 memperolehi semua A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah yang diumumkan oleh En.Razali  bin Daud,Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu pada sidang akhbar di Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu pada pagi ini.Pencapaian semua A meningkat sebanyak 0.1% berbanding tahun sebelumnya.

Sementara itu daerah Besut menggungguli pencapaian semua A dengan memperolehi 21.0%, Hulu Terengganu 15.6%,Kuala Terengganu 15.3% dan daerah lain antara 12.4% hingga 14.2 %. Walau bagaimanapun pencapaian Minimum C sedikit menurun berbanding tahun sebelumnya dari 68.8% kepada 66.8 %. Begitu juga Gred Purata Negeri berlaku sedikit peningkatan dari 2.22 tahun 2009 kepada 2.25 pada tahun ini. Bagaimanapun penurunan sedikit ini tidak menjejaskan reputasi Terengganu sebagai sebuah negeri yang mempunyai pencapaian semua A yang tinggi.

Keputusan UPSR kali ini juga menunjukkan beberapa sekolah SKM mencapai GPS kurang dari 1.8.Berikut adalah senarai sekolah pencapaian UPSR cemerlang negeri :
Pengarah Pelajaran Negeri pada akhir sidang akhbarnya mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua guru,pentadbir sekolah,ibubapa,PIBG,komuniti dan pegawai-pegawai di PPD dan JPN yang memberi sumbangan kepada kejayaan ini . Beliau juga mewakili warga pelajaran Terengganu merakamkan setinggi penghargaan terima kasih kepada Kerajaan Negeri dibawah pimpinan YAB Dato' Seri Haji Ahmad bin Said atas bantuan dan sokongan tinggi bagi program kecemerlangan UPSR 2010 Terengganu.

Tahniah Terengganu kita terus "Melestarikan Pendidikan Terbilang"


1 comment: