Sunday, January 25, 2015

Taklimat Pengisian Annex 2.0 untuk Sekolah Rendah Band 1

KUALA TERENGGANU - Jawatankuasa Sekolah Kecemerlangan Negeri telah mengadakan taklimat kepada Guru Besar dan Guru Penolong Kanan bagi duapuluh empat buah sekolah negeri Terenggau yang mencapai Band 1 bertempat di SBT SK Sultan Sulaiman 1, Kuala Terengganu. Turut hadir En. Anuar Mohamad dari Sektor Jaminan Kualiti , Ketua Unit Sekolah Rendah, Penolong Pengarah Projek Khas/SBP/Kluster dan Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah PPD.

En. Ahmad Shukur Mansor, Ketua Sektor, Sektor Pengurusan Sekolah dalam ucap utamanya mengucapkan tahniah kepada semua Guru Besar dan GPK sekolah Band 1 yang terpilih untuk pengisian Annex bagi pencalonan SBT 2015. Menurut beliau tahun ini 29 buah sekolah rendah di mana lima daripadanya sekolah SBT dan merupakan rekod tertinggi sejak sistem band sekolah diperkenalkan.

Menurut beliau juga pada UPSR 2014 Terengganu telah mengungguli UPSR Kebangsaan dalam pencapaian 5A Terbaik, GPS Terbaik dan LSMP Terbaik. Sementara SK Dusun Hulu Terengganu berada pada ranking ketiga Malaysia, SK Kuala Berang ranking ke lima Malaysia antara SKK terunggul pencapaian di kalangan SKK Kebangsaan.

Beliau berharap Guru Besar, GPK dan guru-guru dapat melaksanakan pengisian Annex ini seratus peratus dan tiada sebuah sekolah Band 1 satupun tercicir. Beliau memaklumkan hingga kini sekolah rendah mempunyai 12 buah SKK dan 5 SBT. Sementara sekolah menengah memiliki 6 SBT dan 12 SKK. Beliau berharap jumlah sekolah kecemerlangan Terengganu dengan pengemuman SKK Fasa 9 nanti.

Setakat ini semua daerah telah mencapai KPI yakni memiliki sekurang-kurangnya satu SKK kecuali daerah Marang yang belum ada SKK dan SBT. Kita berharap satu calon SKK Menengah dan satu calon SKK Rendah daerah Marang akan mampu memecah tradisi ini. Sementara itu Pn. Rohaya Mohd Noor dalam taklimat ringkas beliau menyentuh mengenai program peningkatan band, pendedahan instrument Grow dan info terkini SBT.

Taklimat mengenai pengisian Annex telah disampaikan oleh En. Mat Lazim Noor, Penyelia Kanan Projek Khas/ Asli/ Kluster secara terperinci berasaskan terma dan maksud-maksudnya. Selepas itu hand holding serta tunjuk cara pengisian di portal NKRA dilaksanakan. Sesi soal jawab telah diadakan dan ada Guru Besar memaklumkan ada kegiatan atau anugerah yang diperolehi sekolah dalam masa tiga tahun tapi tiada ruang tambahan untuk diisi. Pihak urusetia meminta mana-mana sekolah terlibat mengemail perkara berkenaan untuk dipanjangkan kepada bahagian.

Majlis taklimat diakhiri dengan ucapan oleh En. Zakaria Muda, Ketua Unit Sekolah Rendah. Beliau merakamkan penghargaan terima kasih dan tahniah kepada sekolah-sekolah terpilih. Beliau berkata sebagai ketua aktiviti rendah beliau berjanji akan membantu sekolah yang melepasi "exit target" yang akan diverifikasi melalui peruntukan yang dibenarkan oleh peraturan kewangan. Beliau berharap semua sekolah akan dapat membuat pencalonan awal bukan di saat akhir di mana kemungkinan server jem dan pencalonan tidak dapat disiapkan.

Semua sekolah terlibat diminta melengkapkan Annex diportal NKRA sehingga 29 Januari 2015 dan menghantar ke Unit Sekolah Rendah awal Februari 2015 salinan pengisian tersebut.

No comments:

Post a Comment