Thursday, January 1, 2015

Pemantauan Persediaan Sekolah Angkat 2015

BESUT - Seperti tahun-tahun sebelumnya semua pegawai JPN dan PPD  akan mengadakan Pemantauan Persediaan Pembukaan Penggal Pesekolahan  sebelum dan selepas sekolah dibuka. Pihak urusetia telah menetapkan pemantauan akhir tahun bermula 16 Disember hingga 8  Januari 2015 dan pemantauan awal tahun bermula 11 hingga 15 Januari 2015.Setiap pegawai diberi sekurang-kurangnya  sebuah sekolah angkat masing-masing.

Tujuan pemantauan awal tahun bukan sahaja sebagai lawatan pengenalan dan ramah mesra tetapi juga membantu sekolah memastikan Touch Point YAB Menteri Pendidikan untuk pembukaan sekolah dicapai atau diberi keutamaan. Contohnya pada hari pertama persekolahan setiap murid mempunyai satu meja,satu kerusi dan satu set buku teks.

Hari ini saya dan Ketua Unit Rendah En.Zakaria Muda telah mengadakan lawatan dan pemantauan ke sekolah angkat kami di daerah Besut. Saya telah diberi tanggungjawab menjadi pegawai angkat kepada SK Kuala Besut dan En. Zakaria Muda, pegawai angkat SK Alor Peroi.

Kedua-dua sekolah ini telah mengadakan hari pendaftaran  murid. Di SK Kuala Besut, guru besarnya sendiripun terlibat dalam pendaftaran murid. Sebagai pegawai angkat saya bangga dengan penglibatan guru besar di lapangan. Selain itu saya juga amat berpuashati dengan persiapan pihak sekolah untuk sesi persekolahan walaupun sekolah bakal bermula 11 Jan nanti. Dengan masa yang ada proses mengemas dan menyusun semua persiapan akan lebih baik dan hari pertama persekolahan bakal berlangsung dengan  sempurna.

Begitu juga dengan SK Alor Peroi persiapan mereka baik dan hari ini mereka mengadakan mesyuarat guru yang pertama. En. Zakaria Muda selaku pegawai angkat sekolah berkesempatan bertemu dan berucap dengan semua guru. Beliau berpesan agar semua guru sentiasa memberi kerjasama kepada kepimpinan sekolah serta sentiasa kemas terutama dalam melaksanakan tugas rasmi.

Beliau juga berazam akan membantu sekolah ini setakat yang termampu dan berharap semua guru bersyukur dan mampu memberi komitmen tinggi kepada sekolah. Menurut beliau daerah Besut menjadi pilihan utuma guru untuk masuk namun perjawatan guru telah berlebihan. Beliau melahirkan rasa terkilan kerana ada segelintir guru yang berasal dari Kelantan masuk dari luar ke daerah Besut bukan sahaja menghalang peluang guru Besut untuk pulang ke Besut namun berulang-alik dari Kota Bharu yang sudah tentu tidak mampu memberi komitmen kepada sekolah secara optima.

Apapun kita berharap semua sekolah sudah bersiap sedia dan jika kita punya peluang dan kesempatan untuk turut sama membantu sekolah rakan kita yang dilanda banjir tentunya satu tindakan perihatin yang disanjung tinggi. Sekolah-sekolah yang diberi pegawai angkat diharap dapat memanafaatkan peluang ini sebaik  mungkin untuk membantu berkaitan pengurusan, kepimpinan, ladap, motivasi dan sebagainya. Insyaallah kerjabuat sehasrat itu akan lebih membuahkan hasil

No comments:

Post a Comment